تاریخ : 07 اردیبهشت 3 02:40
3
طلبه جهادی در مصاحبه با شاخص:

بیکاری عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی در محلات پرخطر است/ برای رفع مشکلات خانه به خانه پای کار آمدیم

  • کد خبر : 211278
  • 16 دی 99 09:11
بیکاری عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی در محلات پرخطر است/ برای رفع مشکلات خانه به خانه پای کار آمدیم
مسئول فرهنگی محله تبریز شمالی قزوین گفت: امروز جنگ با آسیب‌های اجتماعی باید به صورت خانه به خانه و پلاک به پلاک صورت گیرد؛ پیشگیری و درمان مهمترین مسئله در مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، آسیب‌های اجتماعی یکی از مهمترین مولفه‌هایی است که مانع از توسعه و پیشرفت همه جانبه یک کشور و جامعه می‌شود وهزینه‌های مالی و معنوی آن هم ناخودآگاه همه را دربر می‌گیرد.

مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر تاکید ویژه‌ای بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی دارند به طوری که کار جهادی و آتش به اختیار در این حوزه را مهم و موثر دانستند، از این رو گروه‌های جهادی و طرح‌های مختلف در این راستا طی این سال‌ها ایجاد شده است.

طرح مقابله با آسیب محلات هم از دیگر طرح‌هاست که با محوریت مساجد و طلاب و روحانیون در سال‌های اخیر صورت می‌گیرد؛ یعنی هر مسجد در منطقه پرخطر و آسیب پذیر به عنوان محور فعالیت‌های فرهنگی و ساماندهی به آسیب‌های آن منطقه قرار می‌گیرد.

 مجید ابراهیمی یکی از طلاب جهادی و فعال فرهنگی در استان قزوین است که در حوزه محلات آسیب و پرخطر فعالیت می‌کند.

این طلبه جهادی از سال 92 در حوزه محلات ورود پیدا کرده که تا سال 98 در محله شیخ آباد قزوین فعالیت کرده است که اقدامات موثری در این منطقه داشته به طوری که به عنوان بهترین گزینه کشوری شناخته شده است.

ایجاد رابطه عمیق بین روحانیون و مردم محلات آسیب دیده 

مجید ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، با بیان اینکه طرح مقابله با آسیب محلات در محله شیخ آباد قزوین را در سال 92 آغاز کردیم، اظهار کرد: در ابتدای امر حدود هشت ماه در محله حضور پیدا کردم و درصدد بودم که ارتباط همه جانبه‌ای با تمام افراد برقرار کنم. لذا کار در این مناطق شرایط خاص خود را دارد و این در حالی است که وقتی اعتماد مردم را جلب می‌کنیم، ارتباط عمیقی بین آن‌ها و روحانیون به وجود می‌آید به طوری که در زمان جابجایی نیرو راضی به رفتن ما نمی‌شوند.

وی ابراز کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی در محلات با چهار محور فقر، اعتیاد،  طلاق و مفاسد اخلاقی مواجه هستیم؛ روش کار به اینگونه است که در بدو ورود به منطقه جغرافیایی مشخص شده نیز اقدام به پیمایش و آسیب‌شناسی از طریق مراوده و پرس‌وجو از افراد آگاه در محله می‌کنیم.

مدیر پایگاه فرهنگی_اجتماعی محله تبریز شمالی قزوین اضافه کرد: با توجه به نتیجه بررسی‌ها، فراوانی و نوع آسیب اجتماعی و علل به وجود آمدن آن را احصاء می‌کنیم که در بیشتر مواقع اعتیاد عامل اصلی آسیب‌های موجود در محلات آسیب است. طبق این اطلاعات کسب شده اقدام به تهیه سند و برنامه برای فعالیت‌ها می‌کنیم.

جنگ با آسیب‌های اجتماعی باید به صورت خانه به خانه و پلاک به پلاک صورت گیرد

وی تصریح کرد: امروز جنگ با آسیب‌های اجتماعی باید به صورت خانه به خانه و پلاک به پلاک صورت گیرد؛ پیشگیری و درمان مهمترین مسئله در مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که متاسفانه در بیشتر مواقع مهارت‌های زندگی نادیده گرفته می‌شود که بروز مشکلاتی از قبیل طلاق را به دنبال دارد.

این فعال فرهنگی افزود: ازاین رو تصمیم گرفتیم که کارگاه‌های توانمندسازی را در محلات ایجاد کنیم به طوری که برای هر نوع آسیب و متناسب با جامعه هدف یک کارگاه تشکیل دادیم که کارگاه‌های پیش از ازدواج و کارگاه‌های پیشگیری از اعتیاد از جمله این موارد است.

مسئول کانون خادمیاری آستان قدس در محله تبریز شمالی اذعان کرد: بحث فقر را در کارگاه‌های اقتصادی برگزار کردیم به طوری که با استفاده از توانمندی خود افراد منبع درآمد و فعالیت اقتصادی برای آن‌ها ایجاد کردیم و طی رایزنی که با ارگان‌هایی از جمله جهاددانشگاهی و سپاه، تسهیلات ایجاد مشاغل خانگی را در اختیار افراد قرار دادیم.

ابراهیمی یادآور شد: در حوزه جوان و نوجوان هم یک سندی را طراحی کردیم که در پنج محور مباحث معرفتی، علمی و پژوهشی، فنی و هنری، ورزشی و تفریحی و اردویی باید برنامه‌ریزی شود که توانستیم جذب خوبی داشته باشیم و تا سال ۹۷ و ۹۸ در محله شیخ آباد بیش از ۲۵۰ جوان دختر و پسر جذب کردیم.

وی ادامه داد: پس از ایجاد بسترهای لازم و تهیه سند، کار تشکیلاتی را آغاز کردیم به طوری که وظایفی را در بین جوانان و نوجوانا تقسیم‌بندی کردیم و به هر کدام یک مسئولیت دادیم  و برای همه افراد و خانواده‌ها بنا بر نقاط ضعف و آسیبی که داشتند هدف‌گذاری کردیم که در زمان معین به نقطه مورد نظر برسند.

مدیر پایگاه فرهنگی_اجتماعی محله تبریز شمالی قزوین گفت: در ابتدای امر سعی کردیم که به صورت چهره به چهره نوجوانان و جوانان را جذب کنیم؛ اولین حرکت ما این بود که از بچه‌ها خواستیم که در هر کوچه تعداد زنگ‌ها را بشمرند به طوری که در آن بازه زمانی بیش از چهارهزار زنگ را شمردند و هدف از این کار کسب اطلاعات لازم از جامعه آماری ساکنین بود.

کار تشکیلاتی با استفاده از ظرفیت مردمی بهترین راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی است

این روحانی جهادی با بیان اینکه برای هر کوچه یک مدیر گذاشتیم، اظهار کرد: در محله شیخ آباد بیش از ۳۷ کوچه داشتیم که حدود هشت مدیر از بین خود جوانان و نوجوانان محله برای این کوچه‌ها تعیین و با مشارکت و استفاده از ظرفیت همین بچه‌ها آمار جمعیتی هر کوچه را احصاء کردیم.

ابراهیمی با بیان اینکه بانوان هم بخشی از کار را در محلات آسیب بر عهده دارند، تصریح کرد: درواقع با مشارکت ساکنین محلات کار تشکیلاتی و اجرای برنامه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی را پیش می‌بریم که در سال ۹۷ و ۹۸ بهترین گزینه کشوری در بحث کار فرهنگی انتخاب شدیم.

وی با اشاره به اثرگذاری کار فرهنگی در محلات آسیب ابراز کرد: ما کارهای خوبی را در بحث اعتیاد تجربه کردیم و نتیجه گرفتیم ؛ مهمترین عامل اعتیاد افراد بحث بیکاری و مشکل معیشتی است که به دنبال آن فشارهای روحی و روانی اتفاق می‌افتد و در نهایت فرد به عنوان یک بیمار به موارد مخدر روی می‌آورد در صورتی که هر انسانی دارای فطرت پاک است.

مدیر پایگاه فرهنگی_اجتماعی محله تبریز شمالی قزوین افزود: لذا این جریان را آسیب شناسی کردیم و دیدیم که به علت بیکاری و فشار اقتصادی در محلات آسیب افراد به اعتیاد کشیده می‌شوند؛ از این رو ابتدا برای افراد شغل و درآمد ایجاد کردیم و بعد برای ترک به کمپ فرستادیم که با همین روش در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تعداد ۲۵ پاکی بدون لغزش در شیخ آباد داشتیم.

مسئول کانون خادمیاری آستان قدس در محله تبریز شمالی با اشاره به موانع موجود، اذعان کرد: متاسفانه قشر مذهبی ما با هم منسجم نیستند که بزرگترین آسیب در کار فرهنگی است لذا قبل از هر چیزی لازم است که دستگاه‌های فرهنگی ما انسجام قوی داشته باشند و یک نفر در هر محله محور شود اما این دوگانگی و دودستگی جلوی کار را گرفته است.

ابراهیمی بیان کرد: دومین مسئله که در کار فرهنگی مهم است بحث منابع مالی و در کنار آن کمک به بهبود معیشت و اقتصاد مردم آن منطقه است؛ امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: از طرفی که فقر وارد شود، دین و ایمان هم از طرف دیگر می‌رود. از این رو ابتدا باید اقتصاد و معیشت مردم حل شود.

اگر کار فرهنگی حاج قاسمی شود، اثرگذار خواهد شد

وی تاکید کرد: اکنون می‎بینیم که مساجد ما خالی است و حضور افراد کمرنگ شده که یکی از عوامل آن مشکلات اقتصادی وو معیشتی است و این واقعیتی است که نباید چشم پوشی کینم؛ زمانی که بتوانیم معیشت مردم را حل کنیم، کار فرهنگی هم اثرگذار می‌شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به خاطرات تلخ و شیرینش در جریان کار در محلات آسیب، عنوان کرد: تلخی‌های کار فرهنگی بسیار بیشتر از خوشی‌هایش است اما یکی از شیرین‌ترین لحظات برایم زمانی است که فرد معتادی را پس از ترک به آغوش خانواده بازمی‌گردانیم و لحظه‌ای که فرزندش را در آغوش می‌گیرد بسیار لحظه شیرینی است و اثرگذاری کار خود را می‌بینیم چراکه نجات یک فرد، نجات جامعه است.

مدیر پایگاه فرهنگی_اجتماعی محله تبریز شمالی قزوین با بیان اینکه حمایت معنوی و مالی مناسبی از فعالان این طرح وجود ندارد ، اضافه کرد: شرایط سختی را متحمل می‌شویم به طوری که حتی آسیب‌ها متوجه خانواده خود ما هم می‌شود اما عشق و علاقه و دغدغه باعث حضور در این طرح و فعالیت در مناطق آسیب برای کمک به مردم می‌شود.

وی با اشاره به الگو قرار دادن شهید سلیمانی در کار فرهنگی و کار جهادی تصریح کرد: درواقع باید سعی کنیم که بدنه زندگی را به تمام معنا حاج قاسمی کنیم اما حاج قاسمی زندگی کردن فقط هنر خود سردار بود.

ابراهیمی در پایان گفت: باید از این پوسته و ظواهر زندگی خارج شویم و آن موقع می‌توانیم کار فرهنگی درست انجام دهیم و سبک زندگی و روش شهید سلیمانی را به طور عملیاتی به منسه ظهور بگذاریم؛ اما باید بدانیم که شهادت هنر مردان خداست که حاج قاسم به آن رسید.

انتهای پیام/ 1300

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/211278

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.