تاریخ : 10 فروردین 3 08:19
3
اما و اگرهای خرید یک واکسن!

بهای سراب اعتماد به واکسن خارجی چیست؟/ از جنجال‌های خون‌های آلوده به ایدز عبرت بگیریم

  • کد خبر : 211370
  • 20 دی 99 13:38
بهای سراب اعتماد به واکسن خارجی چیست؟/ از جنجال‌های خون‌های آلوده به ایدز عبرت بگیریم
اینکه بخواهیم در مسئله حساس سلامتی ملت، به راحتی به واکسن‌های خارجی که تضمینی درباره نتیجه آن وجود ندارد و مرگ ومیر ناشی از تزریق آن در کشورهای تولیدکننده را شاهد هستیم، اعتماد کنیم نیز تصمیمی شتاب زده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، شیوع کرونا یک واقعه غیرمترقبه‌ای بود که شوک عظیمی را به جهان وارد کرد و بر تمام حوزه‌های فعالیت بشری ازجمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سیاسی سایه انداخت که شاید اثرات آن تا چندین سال هم جبران نشود.

حدود یک سال از بروز این بیماری در جهان می‌گذرد که در این بازه زمانی، بشریت تجربیات تلخی را از سرگذرانده است و همچنان روزانه شاهد فوتی‌ها و مبتلایان این ویروس ذره‌بینی هستیم که نشان می‌دهد همچنان زنجیره انتقال آن قطع نشده است.

از همان روزهای اول، بیشتر کشورها در تکاپوی تولید واکسن کرونا افتادند که آزمون و خطاهای بیشماری در این زمینه را شاهد بودیم، چین، روسیه، امریکا، آلمان، انگلیس و هند از جمله کشورهایی هستند که تاکنون واکسن کرونا تولید کرده‌اند اما واکسنی بشود در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد، تولید نشده است.

ایران هم در این زمینه بدون فعالیت نبوده و دانشمندان این عرصه پابه‌پای کشورهای دیگر اقدام به طی مراحل تولید واکسن کرونا کردند که اکنون در فاز تست انسانی قرار دارد و بدون شک در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوبی در این حوزه را شاهد خواهیم بود.

آنچه که اکنون فضا را ملتهب کرده و به چالش کشانده است بحث خرید و استفاده از واکسن‌های خارجی است که درواقع نوعی دوقطبی در داخل کشور ایجاد شده است که نتیجه برخی نگاه‎های سیاسی و گره زدن واکسن به لزوم ارتباط و مذاکره با امریکا است.

دوقطبی واکسن_مذاکره که فرصت‌طلبان ایجاد کردند

ایجاد این نوع دوقطبی باعث شده که اذهان عمومی بنا بر فشار و جو روانی که ایجاد شده، تحت تاثیر این موج قرار گیرند؛ بدون اینکه نظر کارشناسی و اشراف کامل به حقیقت را داشته باشند. این در حالی است که امروز اخبار زیادی در زمینه قربانیان واکسن خارجی منتشر می‌شود.

علی رغم اینکه شرکت فایزر اعلام کرده است واکسن ساخت این شرکت برای مقابله با ویروس کرونا با موفقیت 95 درصدی همراه بوده است، اما سازمان غذا و داروی امریکا اعلام کرد، تاکنون شش نفر از داوطلبان در جریان آزمایش واکسین فایزر که به طور مشترک توسط شرکت امریکایی فایرز و شرکت آلمانی بیون‌تک ساخته شده است، جان‌ خود را از دست داده‌اند.

اکنون با وجود این نتایج درباره واکسن‌های خارجی، قطعا باید در استفاده از این واکسن‌ها قدری تامل کرد چراکه باوجود ادعای کشورهای مدعی برای تولید واکسن کرونای موثر اما در عمل می‌بینیم که نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

از طرفی هم ما تجربه تلخ واردات خون‌های آلوده از فرانسه را فراموش نمی‌کنیم که بر اثر آن، حدود 250 نفر از بیماران هموفیلی کشورمان به ویروس ایدز آلوده شدند که همچنان آثار این زخم، سر به مُهر مانده است.

پرونده خون‌های آلوده که حدود ۳۰سال است که از ورود آن‌ها از فرانسه به ایران می‌گذرد یکی از جنجالی‌ترین رویدادهای سلامتی در کشور ما بود که سال‌ها این پرونده بدون رسیدگی باقی مانده و کسی پیگیر آن نبود، این خون‌ها در همان سال به بسیاری از مبتلایان به هموفیلی تزریق شد و موجب ابتلای بیماران هموفیلی به ویروس ایدز شد.

سلامتی و جان مردم معامله‌پذیرنیست

این واقعه تلخ همزمان با رسوایی شدید دولت فرانسه در زمینه خون‌های آلوده به ویروس ایدز رخ داد، تزریق این خون‌ها در ایران به ۲۵۰ بیمار موجب انتقال این ویروس به بدن آن‌ها شد. این تجربه تلخ نشان می‌دهد که نمی‌توان به سادگی در مسائل حساسی که ارتباط تنگاتنگی با سلامتی مردم دارد، به بیگانگان اعتماد کرد چه بسا که در گذشته بهای سنگین این اعتماد را متحمل شدیم.

اکنون هم در ماجرای کرونا اینکه بخواهیم در مسئله حساس سلامتی ملت، به راحتی به واکسن‌های خارجی که تضمینی درباره نتیجه آن وجود ندارد و مرگ ومیر ناشی از تزریق آن در کشورهای تولیدکننده را شاهد هستیم، اعتماد کنیم نیز تصمیمی شتاب زده خواهد بود.

از طرفی هم گره زدن سلامتی مردم به مسائل سیاسی از قبیل مذاکره و سازش با امریکا یک عمل به دور از منطق وغیرعقلانی است چراکه اگر مدعیان دلسوزی کشورمان در خارج، در گفتارشان صادق بودند، در ماجرای برجام به تعهدات خود عمل می‌کردند نه اینکه ایران به طور یکطرفه تعهدات را اجرایی کند.

امروز هم امریکا و سایر کشورهای اروپایی برای هیچ کشوری از جمله ایران فرش قرمز پهن نکرده‌اند که بخواهیم جان و سلامتی ملت را پای این معامله بگذاریم. بنابراین به جای غرق شدن در سرابی که غرب از واکسن کرونا پیش رویمان گذاشته، بهتر است به تولیدات داخلی خود متکی باشیم که جایگاه بالای ایران در حوزه بهداشت و درمان در منطقه و جهان می‌تواند گواه آن باشد.

انتهای پیام/ 1300

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/211370

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.