تاریخ : 09 فروردین 3 12:58
3
روایت طلبه جهادی از کوچه پس کوچه‌های جنوب شهر؛

رفاقت با قمه‌کشی که قصد جانم را کرده بود/ تبدیل خانه امام جمعه شهیدی به کافی شاپ!

  • کد خبر : 211437
  • 25 دی 99 09:46
رفاقت با قمه‌کشی که قصد جانم را کرده بود/ تبدیل خانه امام جمعه شهیدی به کافی شاپ!
طلبه جهادی از دست و پنجه نرم کردن با آسیب‌های اجتماعی در جنوب شهر قزوین می‌گوید؛ طلبه‌ای که مطالبه‌گری با مشارکت مردم را اصل کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، آسیب‌های اجتماعی به عنوان اموری که نظم عمومی جامعه را به هم می‌زند و هنجارها را مورد تعرض قرار می‌دهد بسیار حائز اهمیت است چراکه افزایش ناهنجاری‌ها نشانه‌ای از وجود بحران محسوب می‌شود و نظم اجتماعی را تهدید می‌کند.

بی‌شک مداخله در آسیب‌های اجتماعی نیاز به تفکری جامع دارد که از بروز مشکلات و ناهنجاری در جامعه پیشگیری کند.

طرح مقابله با آسیب محلات هم از طرح‌هایی است که در سال های اخیر با محوریت نظارت طلاب و روحانیون بر محلات پرخطر آغار شده است؛ و این موضوع به این معناست که هر مسجد در منطقه پرخطر و آسیب‌پذیر به عنوان محور فعالیت‌های فرهنگی و ساماندهی به آسیب‌های آن منطقه قرار می‌گیرد تا مشکلات موجود برطرف شود.

محله آخوند یکی از محلات قدیمی شهر قزوین است که در بافت تاریخی آن قرار گرفته‌است. شکل‌گیری محله آخوند به دوره صفویه و شروع گسترش منطقه قزوین به عنوان یک شهر و پایتخت صفویان قبل از اصفهان بازمی‌گردد و بیش‌تر توسعه و ساخت اماکن تاریخی آن در دوره قاجار انجام شده‌است.

از جمله اماکن برجسته و آثار تاریخی این محله می‌توان از مدرسه سردار، آب‌انبار سردار کوچک، حمام بلور، خانه امام جمعه شهیدی، خانه محصص (محل بنیاد ایرانشناسی)، مقبره آخوند، خانه زرنگار و مسجد سبز نام برد.

این محله باوجود پیشینه تاریخی و فرهنگی که دارد اما اکنون بنا بر گفته ساکنین این منطقه، متاسفانه به مرور زمان با توسعه بافت شهری و بی‌توجهی مدیریت شهری در حفظ و صیانت از اصالت این منطقه شاهد بروز مشکلاتی در این منطقه از جمله کمبود امکانات و زیرساخت‌های رفاهی و در پس آن نیز شیوع آسیب‌های اجتماعی هستیم.

عباس باباشاهوردی یکی از روحانیون جهادی و فعال فرهنگی در استان قزوین است که در حوزه مشکلات محلات فعالیت می‌کند.

این روحانی جهادی از سال ۹۵ در حوزه رسیدگی به مشکلات محله آخوند شهر قزوین ورود پیدا کرده است و هم‌اکنون در مسجد صاحب الزمان(عج) این محله فعالیت می‌کند و ساکن این محله است.

محله آخوند، محله‌ای باستانی با ظرفیت‌های بسیار

عباس بابا شاهوردی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، با بیان اینکه محله آخوند مورد غفلت مسئولین قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه ویژه‌ به ظرفیت‌های موجود در این محله و فراهم سازی امکانات، درآمدزایی و ایجاد شغل پایدار صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه رسانه‎ها در جامعه  نقش بسزایی دارند، افزود: معتقد هستم رسانه یک منبع بازخورد موثر است چراکه بسیاری از مشکلات و نواقص را می‌توان از طریق رسانه‌ها بیان و برطرف کرد.

مسئول پایگاه فرهنگی محله آخوند قزوین ابراز کرد: توفیق بسیار بزرگی است که در یکی از محلات قدیمی شهر قزوین فعالیت می‌کنم اما متاسفانه این محله مورد غفلت واقع شده، لذا سعی داریم که به مسئولین نشان دهیم محله آخوند محله‌ای با پتانسیل بالا است که می‌تواند به قطب گردشگری تبدیل شود.

باباشاهوردی بیان کرد: در این چهار سال سعی کرده‌ام دید مردم نسبت به روحانیون را تغییر دهم که با توکل به خدا توانستم با مردم طوری ارتباط برقرار کنم که حتی اکنون از حضور روحانی در محله استقبال می‌کنند و مانع از رفتن او می‌شوند.

مطالبه گری صحیح از مسئولین راه چاره برای حل مشکلات

این طلبه جهادی تاکید کرد: تلاش ما این است که مشکلات محله آخوند را بررسی و برطرف کنیم و باتوجه به سکونت اتباع در این منطقه، هرگز تبعیض ملیتی قائل نخواهیم شد، به همه افراد این محله کمک می‌کنیم و مطالبه‌گری صحیح از مسئولین را فراموش نمی‌کنیم.

وی درباره کمک به نیازمندان محله اضافه کرد: در این چند سال در زمینه بررسی مشکلات اجتماعی از جمله اعتیاد قدم‌های مثبتی برداشتیم و کمک‌های مومنانه انجام شد تا این افراد و خانواده‌هایشان بتوانند به زندگی عادی و آغوش خانواده خود بازگردند.

مسئول پایگاه فرهنگی محله آخوند با اشاره به یکی از خاطرات شیرینش، اذعان کرد: خوشبختانه توانستم فردی در این محله را که به بیماری اعتیاد دچار شده بود، با استفاده از روش‌های متفاوت و هزینه شخصی به کمپ بفرستم که اکنون چهار سال است که به زندگی عادی برگشته به طوری که می‌گوید؛ هرگز درباره روحانیون چنین نگاه مثبتی نداشته است.

باباشاهوردی تاکید کرد: درباره موضوع طلاق سعی کردیم به طور مسالمت‌آمیز با افراد صحبت کنیم تا جدایی اتفاق نیفتد؛ همچنین از فضای امامزاده سلطان سید محمد(ع) استفاده کردیم تا در این زمینه کلاس‌های مختلفی برگزار کنیم.

وی گفت: یکی از اهدافم این است که زمینه اشتغال پایدار برای جوانان محله ایجاد کنم و از همه افراد از جمله مسئولین مربوطه و خیرین درخواست همکاری در این زمینه دارم چراکه اگر از ظرفیت این محله استفاده شود جزو یکی از مکان‌های گردشگری خواهد شد و از همین راه می‌توان اشتغال ایجاد کرد.

چرا آثارباستانی  وارزشمند محله آخوند به مخروبه تبدیل شده است؟

مسئول پایگاه فرهنگی محله آخوند بیان کرد: از میراث فرهنگی بسیار گله‌مند هستم چراکه حمام آخوند با قدمت 700 سال در این محله وجود دارد که متاسفانه این آثار باستانی تبدیل به مخروبه‌ای شده است که موجب آزار و اذیت افراد ساکن در این محله می‌شود.

باباشاهوردی عنوان کرد: چرا باید خانه امام جمعه شهیدی در این محله علی رغم بافت باستانی که دارد به کافی شاپ تبدیل شود به طوری که حتی در زمان شیوع کرونا در این کافی شاپ مراسم عروسی برگزار شد! و مسئولین شهرداری و میراث فرهنگی قزوین باید پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: با همکاری دوستان خیر برای افراد نیازمند این محله وام یک الی پنج میلیون تومانی در نظر گرفتیم و از ابتدای کار تلاش کردیم برای این افراد بسته‌های معیشتی تهیه کنیم.

همکاری سوپرمارکت‌های محله در کمک به نیازمندان

مسئول پایگاه فرهنگی محله آخوند ابراز کرد: از ظرفیت سوپرمارکت‌ها برای کمک به نیازمندان استفاده کردیم و با پرداخت پول نقد به فروشندگان، خواستیم که به افراد نیازمندی که مراجعه می‎کنند، اقلام را با قیمت کمتری بفروشند که با این کار توانستیم فروشندگان این سوپرمارکت‌ها را به سمت کار خیر سوق دهیم.

این طلبه جهادی بیان کرد: یکی از افتخاراتم در طول این چهار سال فعالیت، در نظر گرفتن بحث مطالبه‌گری است که با رایزنی‌های مختلف توانستیم فضای سبزی (پارک سردار) را در محوطه سلطان سیدمحمد(ع) اجرایی کنیم اما اگر مسئولین همکاری بیشتری به عمل آورند، می‌توانیم زمین‌های خالی که در این منطقه رها شده‌اند را فضای سبز و زیباسازی کنیم.

باباشاهوردی عنوان کرد: با رایزنی‌های متعدد، راه‌اندازی سالن ورزشی را آغار کردیم که خوشبختانه 60 درصد از کار این سالن انجام شده و زمین مخروبه‌ای را که در این محله قرار داشت را به فرهنگ سرا تبدیل کردیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه به آثارباستانی این محله از جمله حمام بلور، حمام آخوند، آب انبار سردار کوچک، آرامگاه مرحوم ملا خلیلا، مسجد و حوزه علمیه سردارِین توجه نشده درحالی که اگر این ظرفیت ها به کار گرفته شود قطعا نتایج خوشایندی حاصل خواهد شد.

مسئول پایگاه فرهنگی محله آخوند اذعان کرد: با شناسایی بانوان توانمند این محله دریافتیم که بانوانی در این مکان ساکن هستند که اگر برای آن‌ها یک نمایشگاه توانمند سازی راه‌اندازی شود، می‌توانند در زمینه صنایع دستی آثار بسیاری ارائه دهند اما متاسفانه مسئولان به این موضوع توجه‌ای نمی‌کنند و تنها به طوری کلامی اعلام همکاری می‌کنند اما در عمل این طور نیستند.

مبنای کار یک روحانی مسجد است

باباشاهوردی عنوان کرد: مبنای کار یک روحانی مسجد است که اگر این مبنا را سرلوحه کار خود قرار ندهد قطعاً زمین خواهد خورد؛ اگر در هر محله‌ای با جوانان آن محله ارتباط خوبی برقرار کنیم قطعا نتیجه خوبی حاصل خواهد شد چراکه اگر جوان صالح تربیت کنیم قطعاً آن فرد مدیر توانمدی در آینده خواهد شد.

وی اضافه کرد: افتخار ما این است که درب مسجد این محله تمام وقت به روی جوانان باز است؛ در همه حال شعار ما این است که "مسجد عَرضه عُرضه‌هاست" و همچنین در تمام این مدتی که در این محله مشغول به فعالیت هستم، تلاش کردم تا با فراهم سازی امکانات ورزشی، جوانان را به سمت فعالیت ورزشی سوق دهم.

این طلبه جهادی ابراز کرد: هدف ما این است که بتوانیم جوانان و نوجوانان امروز را در فضای مسجد پرورش دهیم تا با مدیریت درست برای انقلاب و نظام موثر باشند و حتی سعی کردیم با انجام فعالیت‌های موثر در محله نگاه مردم به مسئولین را تغییر دهیم.

مسئول پایگاه فرهنگی محله آخوند عنوان کرد: تاکنون در این طرح از هیچ دستگاهی کمک مالی به ما نشده و تنها هزینه ایاب و ذهاب را در نظر می‌گیرند که البته این موضوع هم ماه به ماه طول می‌کشد تا پرداخت شود؛ زمانی که اهالی از من سوال می‌کنند چرا با این شرایط باز هم در این محله فعالیت می‌کنم؟ به آن‌ها می گویم که فعالیت در این عرصه را برای رضای خدا انجام می‌دهم تا با مطالبه‌گری و همکاری مردم در حل مشکلات موثر باشیم.

در مطالبه گری نباید محافظه گری وجود داشته باشد

بابا شاهوردی تصریح کرد: در مطالبه‌گری نباید محافظه‌کاری وجود داشته باشد و افتخارم این است اگر حقوقی هم دریافت نکنم به مردم خدمت خواهم کرد تا ذره‌ای از مشکلات آن‌ها را برطرف کنم چراکه خداوند ناظر اعمال ماست؛ مطالبه‌گری به طور صحیح و در مقابل آن پاسخ و همکاری مسئولین، می‌تواند موجب رضایت و امیدواری مردم شود

وی افزود: مسجد و امام محله باید بانک اطلاعاتی جامع از مشکلات آن منطقه باشد و طوری اتفاقات رقم بخورد که مسجد محله، محور محله عنوان شود و سپس با بررسی ظرفیت‌ها و به کارگیری مهارت‌های افراد، مشکلات موجود را برطرف کرد.

این طلبه جهادی تاکید کرد: اگر از ظرفیت‌های موجود این محله استفاده شود، محله آخوند به یک قطب گردشگری و فرهنگی تبدیل خواهد شد و افق ما این است که از مردم همین محل برای انجام فعالیت‌ها استفاده کنیم تا کسب درآمدی برای آن‌ها صورت گیرد.

سخت ترین وجه کار یک طلبه جهادی

مسئول پایگاه فرهنگی محله آخوند درباره سخت‌ترین روزی که در این محله گذرانده است، گفت: فرد سابقه‌داری در محل زندگی می‌کرد که از زندان به مرخصی آمده بود؛ در پاتوق محله کنار ساکنین نشسته بودم که این فرد با چاقو و عجله به سمت من آمد و تمام شیشه‌های مغازه را شکست و چاقو را به سمت من گرفت و حمله‌ور شد.

باباشاهوردی ادامه داد: زمانی که دلیل را از او جویا شدم، دریافتم که قاضی دادگاه یک روحانی بوده و به دلیل اینکه فقط سه روز به او مرخصی داده شده بود به سراغ من آمده بود و قصد داشت که مرا بکشد؛ آن روز سخت‌ترین روز عمرم بود و یک شبانه روز طول کشید تا او را متقاعد کنم که به فردی آسیب نرساند و حتی بعدها این فرد با من بسیار ارتباط دوستانه ای برقرار کرد.

توزیع بیش از پنج هزار ماسک و مواد ضدعفونی

وی یادآور شد: در پائیز 99 فعالیت‌هایی از جمله توزیع بیش از پنج هزار عدد ماسک و محلول ضدعفونی کننده، توزیع 600 بسته‌های معیشتی، اهدای سه عدد گوشی اندورید برای تحصیل دانش‌آموزان بی بضاعت و پرداخت هزینه 10 میلیون تومان برای درمان افراد نیازمند انجام شد.

مسئول پایگاه فرهنگی محله آخوند بیان کرد: سعی کردیم تا در این شرایط سخت و بحران کرونا با افرادی که عزیزان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند، همدردی کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای عرض تسلیت به دیدار آن‌ها برویم.

بابا شاهوردی در پایان گفت: درمانگاه خیابان مولوی بیش از 20 سال است که رها شده و مورد غفلت قرار گرفته است که در این باره از مسئولین مربوطه درخواست می‌کنیم صدای مظلومانه افراد ساکن در جنوب شهر را بشنوند.

انتهای پیام/1700

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/211437

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.