تاریخ : 09 فروردین 3 17:40
3
کارشناس فرهنگی:

حفظ احترام همسر از شاخصه‌های سبک زندگی فاطمی است/ حدیث شریف کساء تعریف زیبایی از جایگاه حضرت زهرا(س)

  • کد خبر : 211439
  • 25 دی 99 14:09
حفظ احترام همسر از شاخصه‌های سبک زندگی فاطمی است/ حدیث شریف کساء تعریف زیبایی از جایگاه حضرت زهرا(س)
کارشناس فرهنگی گفت: طبق حدیث شریف کساء، که قرائت آن  دارای ثواب بسیار است و تاکید شده که هر گاه در جمعی این حدیث خوانده شود، نظر لطف الهی به آن جمع خواهد بود و خداوند به صورت ویژه این بانوی مکرمه را در آن معرفی می‌کند.

اشرف‌السادات عبدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر شاخص، با اشاره به سیره زندگی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: این بانوی بزرگوار در عمر کوتاه خود در زندگی خانوادگی و اجتماعی، دفاع از ولایت، همسرداری و خانه‌داری، راه و روشی داشته‌اند که در همه زمان‌ها می‌تواند مورد توجه و الگو سازی قرار گیرد.

وی افزود: طبق حدیث شریف کساء، که قرائت آن  دارای ثواب بسیار است و تاکید شده که هر گاه در جمعی این حدیث خوانده شود، نظر لطف الهی به آن جمع خواهد بود و خداوند به صورت ویژه این بانوی مکرمه را در آن معرفی می‌کند.

مدرس حوزه علمیه خواهران قزوین ابراز کرد: حضرت زهرا(س) قرآن مجسم و ناطق است، وقتی به آیات قرآن توجه می‌کنیم صفات انسان کامل بارها ذکر شده و حدود یک سوم از آیات الهی در رابطه با اخلاق و منش انسان‌هاست و بیشترین موارد در سوره حجرات است آنجا که میفرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید صدایتان را را در حضور پیامبر بالا نبرید.

عبدحسینی ادامه داد: در تفسیر این آیه می‌توان گفت نحوه برقرای ارتباط با خانواده، همسر و فرزندان چطور باید باشد. طبق آیه قرآن که فرموده با والدین کریمانه سخن بگو و همین طور با فرزندان که قرآن کریم لفظ "یا بُنىً " را به کار می‌برد؛ در حدیث شریف کساء حضرت زهرا(س) از لفظ یا قرة عينى (روشنایی دیده ام) یا ثمرة فوادى (ميوه دلم) در برابر حسنین استفاده می‌کند.

کارشناس فرهنگی یاد آور شد: حضرت زهرا(س)،آنجا که امیر مومنان را به عنوان همسر خطاب می‌کند، با احترام کامل و از کنیه حضرت نام می‌برد و می‌فرماید یا ابوالحسن، نه اینکه اسم را تنها بگوید و این نشان از اوج احترام و ارتباط صمیمانه در برخورد با همسر است.

حضرت زهرا(س) نقش کلیدی زن در دفاع از حریم خانواده را تبیین کردند 

وی تاکید کرد: قرآن کریم برای حضور در اجتماع هم از لفظ " قول سدید" استفاده می‌کند که سخنی همراه با ادب و محکم است،  قول سدید حکم است و پشتوانه‌ای علمی، معرفتی و اخلاقی دارد و این برخورد در زندگی حضرت زهرا ( س) با امیر مومنان کاملا مشهود است.

عبدحسینی بیان کرد: بانوی مکرمه اسلام آنجا که حضرت علی(ع) را دست بسته به مسجد می‌برند و شمشیر در بالای سرش قرار می‌دهند، به دفاع برمی‌خیزد. آنجا علی(ع) نمی‌تواند دفاع کند چون اصل دین در آسیب قرار گرفته و برای اینکه به قدرت طلبی محکوم نشود و خون مسلمانان هدر نرود مجبور به سکوت می‎شود که اینجا علی(ع) حق دفاع از خود را ندارد اما همسرش از او دفاع می‌کند.

مدرس حوزه علمیه خواهران قزوین با اشاره به نقش کلیدی زن در دفاع از حریم خانواده و لزوم حفظ اسرار افزود: حمایت حضرت زهرا( س) در دفاع از علی(ع) به عنوان دفاع از حق است نه دفاع از همسر، لذا زن در جایی که تشخیص دهد به حق مرد اجحاف شده چه از سوی فرزندان یا اشخاص دیگر باید با دلیل و عزت و احترام از همسر خود دفاع کند و اجازه دخالت دیگران را به حریمش ندهد.

وی اذعان کرد: زن باید امانت‌دار و رازدار حریم خانواده‌اش باشد و مسائل خصوصی زندگی‌اش را نزد دیگران بازگو نکند زیرا ممکن است دخالت و دلسوزی بیجای اطرافیان باعث بروز مشکلات بیشتر شود.

کارشناس فرهنگی در ادامه عنوان کرد: در این زمینه یک بانوی فهیم می‌تواند همه جوانب زندگی را مدیریت کند؛ همچنان که حضرت زهرا(س) در مسائل اجتماعی و اقتصادی مدیریت بسیار خوبی داشتند و به وضعیت اقصادی همسر توجه زیادی می‌کردند.

عبدحسینی در پایان گفت: در این برهه از زمان که مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر بسیاری از زندگی‌ها شده، یک زن می‌تواند از خیلی چیزها چشم پوشی کند و به عنوان یک همسر یا مادر زندگی را با قناعت مدیریت کند تا فشار مضاعفی به مرد خانواده وارد نشود و این سیره عملی بانوی مکرم اسلام در همه دوران برای همه انسان‌ها قابلیت الگوبرداری دارد‌.

انتهای پیام/ 1300

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/211439

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.