تاریخ : 09 فروردین 3 17:02
3
گزارش شاخص از نابسامانی امتحانات مجازی؛

چند میگیری امتحان بدی؟/ واحدهای درسی که نقدی پاس می‌شوند!

  • کد خبر : 211555
  • 05 بهمن 99 14:09
چند میگیری امتحان بدی؟/ واحدهای درسی که نقدی پاس می‌شوند!
با ادامه روند آموزش مجازی و آزمون‌های مجازی، چالش‌های "تقلب گروهی" و "همیار تقلب" امتحانی در بین دانشجویان اتفاق افتاده است و برخی هم در ازای دریافت پول به جای دیگری امتحان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه شاخص، ویروس کرونا به عنوان میهمان ناخوانده جهانی بود که پای آن در اسفندماه سال 1398 به ایران هم رسید و شیوع این ویروس منحوس به طوری ادامه پیدا کرد که مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها جزو اولین مراکزی بودند که برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تعطیل شدند.

شاید در ابتدا تصور بر این بود این تعطیلی‌ها بیشتر از یک ماه طول نکشد اما در واقعیت دیدیم که تا به امروز یک سال از شیوع این ویروس منحوس در کشورمان می‌گذرد که با ادامه روند تعطیلی‌ها بحث آموزش مجازی پیش کشیده شد.

آموزش مجازی با ضعف‌ها و نقص‌هایی همراه است که حتی این ضعف‌ها باعث اعتراض بسیاری از دانشجویان شده است، چراکه بسیاری از آن‌ها از کیفیت آموزش مجازی راضی نیستند و معتقد هستند در قبال آموزشی که در اختیار آن‌ها گذاشته شده نیز شهریه گزافی از آن‌ها دریافت می‌شود و باید با توجه به شرایط موجود و آموزش مجازی، مبلغ شهریه به نوعی کاهش یابد.

با وجود تمامی شرایط گفته شده و اعتراض بسیاری از دانشجویان بازهم این روند ادامه پیدا کرد، تا جایی که آموزش مجازی به امتحانات مجازی هم کشیده شد که خود آسیب‌ها و ضعف‌های بسیاری دارد به طوری که در این زمینه هم با خلا‌هایی مانند تقلب دانشجویان مواجه هستیم که در نهایت هر فرد نمره واقعی خود را کسب نمی‌کند.

با ادامه روند آموزش مجازی و شروع آزمون‌های مجازی، چالش‌های "تقلب گروهی" و "همیار تقلب" امتحانی در بین دانشجویان اتفاق افتاد به طوری که برخی دانشجویان معتقدند به دلیل آموزش ضعیفی که دریافت می‌کنند، تقلب راه قبولی در امتحانات است.

بحث داغ "همیار تقلب" در بین دانشجویان در ایام امتحانات

این روزها در فضای مجازی بحث داغ "همیار تقلب" پیش کشیده شده و حتی در این زمینه شاهد تبلیغات و اطلاعیه‌هایی هستیم که برخی افراد که بیشتر هم از قشر دانشجو هستند نیز حاضر به همیاری در امتحان در ازای دریافت پول هستند  و افراد سودجود هم از این راه از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

برخی از دانشجویان برای یک درس و برخی دیگر برای چند درس، "همیار تقلب" درخواست می‌کنند و قیمت‌ها هم متفاوت است.

دربین دانشجویانی که ما با آن‌ها صحبت کردیم، قیمت‌ها برای همیار تقلب از 40 هزار تومان تا 100هزار تومان متغیر است و برای درس‌های تخصصی با تعداد واحد بیشتر قیمت همیار تقلب معمولا بیش از 100 هزار تومان برای افراد تعیین می‌شود.

حتی برخی از دانشجویان به صورت گروهی استاد خصوصی برای امتحان مجازی استخدام می‌کنند و هزینه‌های گزافی هم می‌پردازند.

سوگند، دانشجوی رشته معماری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار می‌کند: بسیاری از درس‌هایم به صورت عملی باید برگزار شود اما اکنون باز هم وضعیت مشخص نیست و برگزاری کلاس‌های عملی به تعویق افتاده است.

شهریه‌های گزاف در ازای آموزش بی‌کیفیت

وی می‌افزاید: آموزش مجازی برای برخی از درس‌ها به طور منظم برگزار می‌شود اما برای برخی دیگر تعداد جلسات کمی برگزار شده است، پس ما در این شرایط ترجیح می‌دهیم با آموزش‌های بی‌کیفیتی که دریافت کردیم به صورت گروهی آزمون دهیم تا بتوانیم واحدهای درسی را پاس کنیم.

علی، دانشجوی رشته پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، می‌گوید: تدریس بسیاری از درس‌های رشته پزشکی باید به صورت تشریحی برگزار شود اما هیچکدام از کلاس‌ها به طور منظم برگزار نشده و ما نسبت به این وضعیت بسیار معترض هستیم.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از هم کلاسی‌هایم در امتحانات مجازی به راحتی تقلب می‌کنند ولی اکنون سوال من این است که با تقلب و پاس کردن بیهوده واحدهای درسی چطور می‌توان در آینده موفق بود؟

سمیه از دیگر دانشجویان در رشته حسابداری است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: با شیوع ویروس کرونا، کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شد و در ادامه هم با آزمون مجازی مواجه شدیم که به نظرم باید فرهنگ این آموزش بین همه ما جا بی‌افتد.

این دانشجو اذعان می‌کند: با شهریه های گزافی که از قشر دانشجو در این ترم در قبال آموزش مجازی گرفته شد با آزمون مجازی کاملا موافق هستم چراکه آموزش مجازی باید با آزمون مجازی به اتمام برسد.

آموزش مجازی همچنان با ضعف‌ و نقص ادامه دارد

حسین دانشجوی رشته ریاضی است و به گفته خودش در بین هم کلاسی‌هایش از هوش بالایی برخوردار است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار می‌کند: برای امتحانات تا به کنون 20 الی 30 تماس با من گرفته شده که همیار تقلب شوم و در قبال این کار هزینه هم دریافت کنم اما تقلب در امتحان را کار غیراخلاقی می‌دانم و زیر بار چنین کاری نخواهم رفت چراکه باعث اجحاف در حق دیگران است.

این دانشجو ابراز می‌کند: تقلب در امتحان مجازی یا حضوری کار ناپسندیده‌ای است و باید هر فرد با توجه به معلومات خود آزمون دهد تا در آینده بتواند با آموخته‌هایی که دارد در شغل و سمت خود موفق باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، از گفت‌وگو با دانشجویان متوجه شدیم که بسیاری از آن‌ها از آموزش‌های مجازی گلایه دارند چراکه آموزش بی‎کیفیت در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.

برخی از دانشجویان تقلب در این شرایط را می‌پذیرند و توجیهات خود را برای آن دارند اما برخی دیگر هم با وجود شرایط موجود با تقلب در امتحان موافق نیستند و آزمون گروهی را کاری ناپسندیده‌ای می‌دانند.

باتوجه به اینکه معلوم نیست تا چه زمان مجبور به میزبانی از میهمان ناخوانده ویروس کرونا باشیم لذا باید برای آموزش مجازی تدبیری اندیشیده شود تا تمامی آموزش‌ها به بهترین نحو احسن در اختیار دانشجو قرار گیرد.

همچنین برای امتحان مجازی راه حل‌هایی برنامه‌ریزی و مدیریت شود که امکان تقلب برای دانشجو فراهم نباشد، چراکه تقلب در امتحان باعث راحت طلبی قشر دانشجو خواهد شد و در آینده شغلی آن‌ها و تربیت نیروی انسانی تاثیر منفی در پی دارد.

انتهای پیام/ 1700

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/211555

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.