تاریخ : 10 فروردین 3 17:40
3
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش:

مدارس کشور با 50 درصد کمبود نیرو در حوزه بهداشت و محیط مواجه هستند/ چالش‌های روحی و روانی دانش‌آموزان براثر خانه‌نشینی

  • کد خبر : 211577
  • 06 بهمن 99 14:14
مدارس کشور با 50 درصد کمبود نیرو در حوزه بهداشت و محیط مواجه هستند/ چالش‌های روحی و روانی دانش‌آموزان براثر خانه‌نشینی
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: از آنجایی که نیاز به مراقبین سلامت در کشور بیش از  14 هزار نفر است درواقع مدارس کشور با 50 درصد کمبود نیرو در حوزه عوامل بهداشت و محیط همراه هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، محسن بیگی امروز در جلسه نشست هم اندیشی مشترک دفتر سلامت و‌ تندرستی با اعضای کارگروه ایمنی، بهداشت محیط و محیط زیست که در دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت توجه به مقوله سلامت به اندازه‌ای است که اگر سلامت مورد تهدید قرار گیرد حتی تکالیف شرعی از انسان رفع و رجوع می‌شود لذا هر اندازه که موضوع سلامت مورد غفلت قرار گیرد، عوارض سنگینی متحمل خواهیم شد.

وی افزود: اگر مانند برخی کشورها به موضوع سلامت توجه ویژه داشتیم اکنون موفق‌تر عمل می‌کردیم چراکه آن‌ها زودتر از ما در مقوله آگاهی دادن به جامعه ورود داشتند؛ هدف از طرح‌های سلامت محور نیز اقدامات پیشگیرانه است چراکه اصولاً درمان در شرایط اضطراری انجام می‌گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: باید کاری کنیم که جهت‌گیری فعالیت و برنامه‌هایمان  بر محور پیشگیری متمرکز شود و ساحت‌های تربیتی که آموزش‌ و پرورش برای آن تعریف کرده مبتنی بر تربیت زیستی و بدنی باشد چراکه اگر امروز تربیت زیستی و بدنی ما تامین نشود انسان تراز جمهوری اسلامی مفهومی نخواهد داشت.

محسن‌بیگی عنوان کرد: زمانی تربیت زیستی بدنی محقق می‌شود که سلامت دانش‌آموزان تامین شود چراکه اگر بنا باشد سلامت آسیب ببیند نیز اقتصاد، آموزش، فعالیت‌های عادی، اعمال عبادی جمعی و حتی اعمال عبادی شخصی هم تعطیل می‌شود؛ این‌ موارد نشان می‌دهد که با شیوع کرونا تلنگری به جامعه وارد شده که باید درس بگیریم، هرچند که برخی مواقع زود دچار غفلت و فراموشی می‌شویم.

این مقام مسئول با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ سواد سلامت، ابراز کرد: امروز که جامعه نسبت به مقوله سلامت حساسیت بیشتری دارد باید از این فرصت استفاده کنیم تا کارآیی و اثربخشی لازم را داشته باشیم و با توانمدی و علم خودمان جامعه پذیرنده را قانع کنیم.

آموزش و توانمندی‌های معلمان باید متناسب با تجارب روز دنیا باشد

محسن‌بیگی اذعان کرد: آموزش‌ها و توانمندی‌هایی که به  معلمان ارائه می‌شود آموزش‌های به روز و تجاربی است که در دنیا در حال رخداد است به طوری که در بحث کرونا دانسته‌های ما در مقابل ندانسته‌هایمان بسیار اندک است لذا باید برای افزایش حوزه دانش خود از ظرفیت بخش‌ها و کشورهای مختلف استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: امروز ما با رفتارمان بهتر از زبانمان می‌توانیم آموزش لازم را ارئه دهیم چراکه اگر معلم، مدیر یا مسئول چیزی را که مطرح می‌کند، عمل کند قطعا اثربخشی بیشتری در جامعه خواهد داشت.

وی بیان کرد: بپذیریم که فرایندها و روش‌ها باید متناسب با مقتضیات زمان تغییر کند؛ در بسیاری از کشورها سلامت جزو تکالیف حکومت است به طوری که در بودجه لازم برای این حوزه بسیار بالاست و در مقابل مردم هم باید نسبت به سلامت توجه داشته باشند در غیر این صورت قانون باید در مقابل آن موضوع‌گیری کند.

این مقام مسئول افزود: اکنون اعمال محدودیت‌ها در دوران کرونا صرفا به خاطر خود شخص نیست بلکه به دلیل حفظ سلامت دیگران هم است که درواقع برخی به حقوق دیگران آسیب وارد می‌کنند لذا مردم باید با تذکر و دولت با اعمال قانوان با این افراد برخورد کند.

محسن‌بیگی تاکید کرد: اگر به رسالت خود توجه کنیم و در روش‌ها تجدید نظر کنیم شاید برخی مسائل را کمتر شاهد باشیم؛ اگر امروز موضوع تنبیه بدنی یک دانش‌آموز باید به عنوان دغدغه یک سیستم قرار گیرد به دلیل عدم تبیین درست مسئله است.

آموزش بیش از ۴میلیون ساعت در رابطه با بیماری کرونا

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: باید واقعیت‌های جامعه را بپذیریم و اگر این موارد در سطوح مختلف جسمی، روحی و روانی اعلام شود، جامعه سالم‌تری خواهیم داشت؛ باید بپذیریم که خانه نشینی دانش آموزان چالش‌های روحی و روانی بیشتری را در آینده ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش در دوران کرونا تحت فشار سنگینی قرار گرفته است به طوری که زحمات معلمان چندین برابر شده و شرایط و ابزار ما برای آموزش مجازی قطعا تامین کننده همه نیازها نیست چراکه تفاوت‌های وسیعی از نظر اجتماعی، زیرساخت‌ها و ابزار در کشور وجود دارد که موجب شده بسیاری از دانش‌آموزان آسیب ببینند.

این مقام مسئول ابراز کرد: فرهنگیان بیش از چهار میلیون ساعت روش‌های آشنایی با بیماری کرونا، راه‌های پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی را آموزش دیده‌اند و مدیران و عوامل اجرایی هم بیش از سه میلیون و ۸۰۰ ساعت استلزامات بازگشایی مدارس را در شهریور و مهرماه آموزش دیدند.

محسن بیگی پ در پایان با بیان اینکه اکنون هفت هزار مراقب سلامت در کشور داریم، گفت: از آنجایی که نیاز به مراقبین سلامت در کشور بیش از  14 هزار نفر است درواقع مدارس کشور با 50 درصد کمبود نیرو در حوزه عوامل بهداشت و محیط همراه هستند لذا ناچار هستیم برخی آموزش‌ها را که وظیفه معلمان بهداشت و محیط است را از طریق معلمان و رابطین سلامت مانند مدیر و ناظم اعمال کنیم.

انتهای پیام/ 1003

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/211577

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 107در انتظار بررسی : 107انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.