تاریخ : 10 فروردین 3 17:10
3
احتمال ریزش مو تا ۲ ماه پس از بهبودی از کرونا!

احتمال ریزش مو تا ۲ ماه پس از بهبودی از کرونا!

  • کد خبر : 211609
  • 07 بهمن 99 22:43
احتمال ریزش مو تا ۲ ماه پس از بهبودی از کرونا!
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که ریزش مو می‌تواند یکی از عوراض کرونا باشد، گفت: ریزش موی ایجاد شده ناشی از بیماری کرونا ممکن است تا دو ماه بعد از بهبودی نیز ادامه داشته باشد.

به گزارش شاخص،دکتر فهیمه عبدالهی با اشاره به این‌‌که ریزش موی مقطعی اغلب به دنبال ابتلا به بیماری‌های گوناگون ایجاد می‌‌شود، اظهار کرد: ابتلا به بیماری عفونی و تب‌‌دار می‌‌تواند عاملی برای ریزش موی مقطعی باشد.

وی کاهش وزن ناگهانی، مصرف برخی داروها، زایمان و شیردهی را از دیگر عوامل ریزش مو عنوان و تصریح کرد: با درمان علت‌‌های زمینه‌‌ای که باعث ریزش مو شده و مصرف داروهای محرک رشد مو در کنار رفع کمبودهای تغذیه‌‌ای، فولیکول مو تقویت می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیماری‌هایی نظیر اختلالات تیروئید، کم‌خونی و بیماری‌های عفونی از دیگر عوامل احتمالی ریزش مو هستند. این بیماری‌‌ها می‌‌توانند باعث آسیب در بخشی از پوست شوند که با ایجاد عفونت‌های ویروسی و قارچی ریزش مو را به دنبال دارد.

عبدالهی بیان کرد: درمان کم کاری تیروئید و تامین کمبود ذخایر آهن و زینک با مصرف داروهای مکمل می‌‌تواند ریزش مو را به میزان قابل توجهی متوقف کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بیماری‌هایی مثل آبله مرغان و سرخک که با تب همراه هستند از دیگر بیماری‌هایی هستند که به ریزش موی مقطعی دامن می‌‌‌زنند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی، در ادامه زایمان و دوران شیردهی را از دیگر علل شایع ریزش موی مقطعی در زنان عنوان و خاطرنشان کرد: این روند ریزش مو ممکن است تا 6 ماه ادامه داشته باشد و اگر درمان آغاز شود تا 90 درصد موی از دست رفته جایگزین می‌‌‌شود، در غیر این صورت حداکثر تا 50 درصد موهای سر بازگشت دارد.

عبدالهی با بیان این که ریزش مو یکی از دیگر از تأثیرات کروناست، خاطرنشان کرد: معمولا ریزش موی ایجاد شده ناشی از بیماری ویروسی کووید19 ممکن است تا دوماه بعد از بهبودی نیز ادامه دار باشد ولی در نهایت سیستم ایمنی بدن و پاسخ بدن به ویروس تعیین می‌‌کند که آیا فرد پس از ابتلا به کرونا دچار ریزش مو می‌‌شود یا خیر.

بررسی علت ریزش مو؛ درمان ریزش موی مقطعی

وی با بیان این که بیهوشی‌‌‌های ناشی از اعمال جراحی می تواند به میزان قابل توجهی در افزایش ریزش مو تاثیر داشته باشد گفت: تا سه ماه بعد از عمل جراحی موی بیمار به شدت می‌ریزد که این موضوع به دلیل ناتوانی و اختلال در تغذیه فرد است و با تقویت تغذیه و مصرف داروهای درمانی تا مدتی پس از بیهوشی ریزش مو برطرف خواهد شد.

عبداللهی گفت: بهترین راه‌حل برای برطرف کردن ریزش موی مقطعی، درمان علت ریزش مو است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: ریزش موی ناشی از ابتلا به بیماری‌‌های عفونی در حدی است که فرد حتی تمایلی به شانه کردن موهای خود ندارد و این در حالی است که این عارضه معمولا چند ماه بعد از بهبودی خود به خود متوقف می‌‌شود.

وی تاکید کرد: در مبتلایان به بیماری‌‌های عفونی و تب‌‌دار که یکی از عوارض این بیماری‌‌ها ریزش مو است، استفاده از مکمل‌‌ها تاثیر چندانی در روند بهبود عوارض ریزش مو ندارد و برای کاهش عوارض باید دوره بیماری طی شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که درمان ریزش مو به طور مستقیم به علت وابسته است توضیح داد: هیچ درمان اختصاصی و قطعی برای پیشگیری از ریزش مو وجود ندارد بلکه با بررسی عوامل اساسی در ریزش موی افراد درمان های متفاوت ارائه می‌‌شود.

وی با تاکید بر این که در برخی افراد فرآیند ریزش مو ژنتیکی است یادآور شد: در این موارد بر اساس سن، جنس و نوع ریزش درمان‌‌های دارویی و موضعی تجویز می‌‌شود.

عبدالهی در پاسخ به این سوال که آیا شوینده‌‌ها و شامپوها تاثیری در روند کاهش ریزش مو دارند یا خیر گفت: شامپوها به تنهایی نمی‌‌توانند در جلوگیری از ریزش مو موثر باشند و غالباً این موضوع که مواد خاصی در ترکیبات برخی شامپوها برای کاهش ریزش مو موثر است، صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و برای جلب توجه مشتریان از آنها استفاده می‌‌شود.

وی با تاکید بر این که ترکیبات موجود در شامپوها تارهای مو و سطح خارجی پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند خاطرنشان کرد: حقیقت این است که اگر قرار به ریزش مو باشد، نوع شامپوی استفاده شده تاثیری در روند آن ندارد و صرفاً اثرات مثبت شامپو در درمان برخی بیماری‌های پوستی سر مانند شوره یا پسوریازیس و کاهش خشکی و چربی پوست ثابت شده، اما در درمان و پیشگیری از ریزش مو نقش مهمی ایفا نمی‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی انتخاب شوینده مناسب موی سر را مورد تاکید قرار داد و افزود: انتخاب نوع شامپو اهمیت بالایی دارد؛ به این شکل که شامپو باید با مو و پوست سر سازگاری داشته باشد و در عین حال به موها هم آسیب نرساند به طور مثال افرادی که دارای شوره سر و یا چربی پوست هستند می‌‌توانند ضمن انتخاب درست شوینده سازگار با پوست و مو به میزان قابل توجهی ریزش مو را کاهش دهند.

وی با بیان این که شوره سر به علت پوسته‌های جدا شده از سر و به دنبال زیاد شدن قارچ‌های طبیعی که در سر زیست می‌‌‌کنند، ایجاد می‌‌‌شود، گفت: این شامپو با دو مکانیزم شوره را بهبود می‌بخشد، یعنی حاوی موادی است که باعث جدا شدن راحت‌تر پوسته‌ها‌ می‌شود و از طرف دیگر می‌تواند حاوی موادی باشد که به‌عنوان ضد قارچ عمل کند و شوره سر را کاهش دهد.

عبدالهی با اشاره به اثرات احتمالی اشعه UVآفتاب بر موی سر خاطرنشان کرد: هنوز تاثیرات مستقیم و مضر آفتاب بر موی سر ثابت نشده ولی این موضوع که موی سر خصوصاً در تابستان می‌‌تواند به میزان قابل توجهی از پوست سر در برابر آفتاب محافظت کند کاملاً ثابت شده است.

بیشتر بخوانید

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/1100

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/211609

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.