تاریخ : 31 فروردین 3 12:37
3
رئیس علوم پزشکی قزوین:

۷۱درصد مبتلایان به کرونا یک بیماری زمینه‌ای دارند/ فعالیت تالارها پیک جدید بیماری را رقم می‌زند

  • کد خبر : 211615
  • 08 بهمن 99 17:29
۷۱درصد مبتلایان به کرونا یک بیماری زمینه‌ای دارند/ فعالیت تالارها پیک جدید بیماری را رقم می‌زند
رئیس علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه ۷۱درصد از مبتلایان حداقل یک بیماری زمینه‌ای دارند، گفت: گشایش تالارها نگرانی را برای پیک بعدی بیماری ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، پیمان نامدار در جلسه قرارگاه مقابله با کرونای استان قزوین که امروز در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد با بیان اینکه تلاش همه ما از بین بردن بیماری کرونا است، اظهار کرد: تلاش همه ما این است که اجتماعات را محدود کنیم؛ امروز هفتمین کرونای انگلیسی در کشور مشخص شد که از نظر درصد فوتی، سن ابتلا و شیوع با شدت بیشتری است و مطمئنا وقتی هفت مورد در یک منطقه جغرافیایی تشخیص داده شده قطعا موارد بیشتری وجود دارد.

وی افزود: نتیجه‌ای که امروز حاصل شده ابتدا بنا بر همکاری مردم بوده و در مرحله بعد هم به دلیل سیستم ساختاری خوبی است که در حوزه بهداشت و درمان کشور وجود دارد؛ شرایط استان به لحاظ سنی و زیرساخت‌های بیمارستانی و آب‌وهوایی نیز شرایط خاصی است و اکنون زمان مناسبی است که می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم اما آمار بستری ما ثابت شده که نگران هستیم این وضعیت زمان طولانی ادامه پیدا کند.

رئیس علوم پزشکی قزوین ادامه داد: نباید کلمه اختیاری در بازگشایی مدارس به کار برده می‌شد چراکه به این واسطه امروز برخی مدارس و معلمان بنا بر اختیاری که دارند نیز دانش‌آموزان را ملزم به حضور در مدرسه می‌کنند؛ همچنان یکی از معضلات در افزایش فوتی‌ها تاخیر در مراجعه مردم به بیمارستان است و زمانی مراجعه می‌کنند که اقدامات ما کارایی ندارد اما این اطمینان را می‌دهیم که حوزه‌های درمانی کشور ایزوله است و احتمال ابتلای افراد در این مراکز بسیار کم است.

این مقام مسئول اذعان کرد: ما میزان دریافت تست را در استان بالا بردیم به طوری که روزانه به ۸۰۰ تا ۹۰۰ مورد رسیدیم اما اینکه تعدادش هنوز کم است به علت عدم مراجعه مردم است؛ وضعیت کرونای استان در کشور در شرایط میانه قرار دارد و کمترین نرخ بروز را در شهرستان البرز داشتیم.

نامدار ابراز کرد: اکنون ۱۷۴ مورد بستری در سطح استان داریم که در بیمارستان‌های خصوصی تعداد بستری‌ها صفر است و خوشبختانه هیچ بیمار در انتظار تخت آی سیو در استان نداریم که متاسفانه ۲۰ مورد بیمار متصل به دستگاه وندیلاتور هستند؛ طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی نداشتیم که چند روز پیاپی فوتی‌ها صفر بود.

زنان خانه‌دار همچنان در صدر میزان مبتلایان هستند

وی عنوان کرد: اکنون دو شهرستان قزوین و تاکستان در وضعیت زرد و چهار شهرستان دیگر در وضعیت آبی قرار دارند و روند بستری‌ها‌ نسبت به اردیبهشت و خرداد بهتر است؛ بیشترین میزان مبتلایان را در سنین ۳۰تا۴۰ داریم اما در مقابل بیشترین فوتی‌ها در سنین بالای ۷۰ سال با ۳۲ درصد و ۶۰تا۶۵ سال با ۲۰درصد هستند که محافظت از سالمندان یک اصل مهم است.

رئیس علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: ۷۱درصد از مبتلایان حداقل یک بیماری زمینه‌ای دارند که اکنون دغدغه اصلی ما بیماری‌های غیرواگیر هستند به طوری که در غربالگری فشارخون که در استان اجرا شد ۳۰درصد از جمعیت از فشار خون خود اطلاع نداشتند که این افراد در معرض خطر قرار دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: فراوانی فوتی‌ها در مناطق شهری ۷۸ درصد و در مناطق روستایی ۲۲ درصد است؛ به طور کلی در دی ماه ۵۷ مورد فوتی داشتیم و کماکان تماس با مورد مثبت عامل اصلی ابتلا است و زنان خانه‌دار همچنان در صدر میزان مبتلایان هستند.

نامدار با اشاره به فعالیت طرح شهید سلیمانی اظهار کرد: تاکنون ۴۱هزار و ۵۳۱ نفر در این طرح مورد حمایت قرار گرفتند و ۳۲ هزار و ۸۲۳ نفر رهگیری شدند و تعداد ۱۱ هزار و ۹۷۸ تست سریع انجام شده که ۸۹۴ نفر مورد مثبت بودند.

وی عنوان کرد: هزار و ۲۱۲ نفر در منزل خدمات دریافت کردند که ۹۶۶ مورد تست انجام شده که ۸۴ مورد مثبت تشخیص داده شدند؛ ۱۳هزار و ۱۶ مورد بازدید مشترک صورت گرفته که منجر به ۴۷۵ مورد پلمب و شش هزار و ۶۵ مورد اخطار شده است.

رئیس علوم پزشکی قزوین در پایان گفت: گشایش تالارها نگرانی را برای پیک بعدی بیماری ایجاد می‌کند؛ طبق دستورالعمل در مناطق زرد باید نهایتا ۶۰ نفر یعنی ۳۰ خانم و ۳۰ آقا در تالارها حضور یابند؛ باتوجه به در پیش بودن ماه رجب و شعبان قطعا مراسمات زیاد خواهد شد و در مناطق روستایی هم عروسی‌ها بدون توجه به پروتکل‌ها برگزار می‌شود که نظارت جدی می‌طلبد.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/211615

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.