تاریخ : 10 فروردین 3 11:47
3
گزارش شاخص از کمبود روغن در بازار قزوین؛

نیاز کاذب یا انبارهای احتکار؟/ روغن‌های توزیعی اداره صمت سبیل چه‌کسانی را چرب می‌کند؟!

  • کد خبر : 211920
  • 03 اسفند 99 13:16
نیاز کاذب یا انبارهای احتکار؟/ روغن‌های توزیعی اداره صمت سبیل چه‌کسانی را چرب می‌کند؟!
روغن در روزهای اخیر در فروشگاه‌ها و خواربارفروشی‌های قزوین به کالای نایاب بدل شده که معلوم نیست، روغن‌های تنظیم بازار توزیعی به جای سفره خانوارها به کدام مقصد می‌روند؟!

به گزارش خبرنگار اقتصادی شاخص، این روزها به اندازه کافی دلیل برای کلافگی و کاهش تاب‌آوری مردم وجود دارد چراکه باگذشت یک سال از درگیری جهان و کشور با ویروس منحوس کرونا می‌گذرد و همچنان با آثار مخربی که دارد، می‌تازد.

درکنار شرایط بحرانی فعلی نیز سایر مسائلی که رخ می‌دهد باعث تشدید نارضایتی مردم و سخت‌تر شدن زندگی می‌شود که مشکلات اقتصادی و معیشتی از جمله آن است و از طرفی افزایش روزشمار قیمت‌ها به ویژه در کالاهای اساسی و کمبود این اقلام در بازار هم مزید بر علت شده است.

انگار بازی افزایش قیمت‌ها و نایاب شدن اقلام اساسی مانند مرغ و روغن که در روزهای اخیر دامن‌گیر مردم شده، دور آخر ندارد و هر روز یک کالا وارد این بازی می‌شود و به نوعی بازار را از دایره ثبات خارج می‌کند.

در شرایط فعلی پاشنه کمبود کالا بر روی روغن می‌چرخد به طوری که براساس گزارش میدانی خبرنگار ما در سطح شهر قزوین و برخی شهرهای استان قزوین، قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خواربار فروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ سطح محلات نیز تهی از روغن مایع و جامد است.

قفسه‌های روغن فروشگاه‌های سطح شهر قزوین خالی است

یکی از صاحبان خواربار فروشی‌ در شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، با بیان اینکه فقط سه یاچهار عدد روغن مایع سرخ‌کردنی درمغازه‌اش باقی مانده است، اظهار کرد: من در ماه دو مرتبه روغن برای مغازه خریداری می‌کنم که مدتی است 15 روز از ماه را روغن برای عرضه ندارم.

وی افزود: میزان تقاضا و خرید مردم طی روزهای اخیر بالا رفته و بلافاصله پس از تامین روغن برای مغازه، مردم در عرض دو یا سه روز خریداری می‌کنند که تمام می‌شود.

این خواربار فروش اذعان کرد: از طرفی هم به میزان کافی روغن به بازار تزریق نمی‌شود و باعث نگرانی مردم شده که حتی مازاد نیاز مصرفی خود خریداری وانبارمی‌کنند، از ترس اینکه در آینده این کالا در بازار نباشد.

به دو سوپرمارکت در خیابان‌های شهر قزوین هم سر می‌زنیم که آن‌ها هم می‌گویند روغن ندارند و شاید در یکی دو روز آینده برایشان بیاید. گویا این زنجیره در بیشتر مراکز عرضه کالای مصرفی وجود دارد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر هم همین وضعیت را دارند به طوری که قفسه‌ها از روغن خالی شده و پاسخی هم درباره علت نبود روغن به مشتریان داده نمی‌شود.

سه برابر سهمیه استان قزوین روغن توزیع شده است!

مجید برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، درباره مشکل نبود روغن در قزوین اظهار کرد: 780 تن روغن در 21 بهمن ماه در استان توزیع کردیم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای اولویت اول ما است و از طریق اتحادیه بنک‌داران واحدهای خورده فروش را تامین می‌کنیم.

وی افزود: در بحث روغن جامد به علت مشکل در تامین بسته‌بندی کبود داریم اما در حوزه روغن مایع نیازاستان را به اندازه کافی تامین می‌کنیم اما متاسفانه مقداری تقاضای کاذب ایجاد شده است.

معاون بازرگانی سازمان صمت استان قزوین با بیان اینکه بازرسان به طور مرتب بازار را بررسی می‌کنند، گفت: اخیرا روغن به بازار تزریق کردیم که طبیعتا نباید مشکلی داشته باشیم اما مقداری مصرف بالاست و از طرفی هم با توجه به اینکه اختلاف قیمت بین روغن صنف و صنعت وجود دارد نیز ممکن است روغن به سمت واحدهای تولیدی جابه‌جا شده باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مشکل روغن در حوزه صنعت را هم حل کردیم و اخیرا حدود 400 تن روغن برای واحدهای تولیدی تامین کردیم تا دیگر روغن مصرف خانوار به سمت واحدهای صنعتی جابه جا نشود.

برزگر افزود: حدود 460 تن روغن سهمیه برای واحدهای صنعتی در نظر گرفتیم که در حال جذب است و مباشر هم تعیین کردیم تا بعد از جذب، در بین واحدهای صنعتی به ویژه واحدهای قنادی، تالارها و رستوران‌ها توزیع شود تا این بخش روی روغن خانوار تاثیر نگذارد.

وی با بیان اینکه مشکلی در تامین روغن خانوار نداریم، گفت: از آنجایی که مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت متمرکز در تهران است لذا پرسه جذب و خرید روغن برای این فروشگاه‌ها طولانی است که اگر اکنون با نبود روغن در این فروشگاه‌ها مواجه هستیم به خاطر طولانی بودن چرخه خرید و عرضه است که به زودی تامین خواهند کرد.

معاون بازرگانی سازمان صمت استان قزوین اذعان کرد: حدود 260 تن روغن در بین 40 فروشگاه‌ سطح شهر قزوین، 120 تن در حومه و نواحی منفصل شهری و بخش‌های تابع قزوین، 136 تن در شهرستان البرز، 108 تن در شهرستان تاکستان، 72تن در بوئین زهرا، 76 تن در آبیک و 28 تن در آوج تخصیص دادیم که به زودی توزیع خواهد شد.

این مقام مسئول ابراز کرد: 16 تن روغن به اتحادیه بنک‌داران تخصیص دادیم تا در بین خواربار فروشی‌ها توزیع شود و 560 تن روغن هم در دی ماه جذب و توزیع شد.

برزگر در پایان با اشاره به پایان سال و بالا رفتن مصرف خانوار، گفت: سهمیه روغن استان قزوین 500 تن در ماه است اما در دو ماه اخیر حدود سه برابر مصرف استان، روغن توزیع انجام شده است.

حلقه مفقوده سیستم توزیع کجاست؟/ مردم به ستوه آمدند

به گزارش خبرنگار اقتصادی شاخص، نقص در سیستم توزیع کالا یکی از عوامل اصلی در کمبود و نایاب شدن کالاهای اساسی است که این حلقه مفقوده باعث التهاب مقطعی در بازار می‌شود که طی ماه‌های اخیر در اقلام اصلی از جمله روغن، مرغ، تخم مرغ و کالاهای دیگر تجربه کردیم.

به راستی چرا قدرت این حلقه مبهم در توزیع کالا بسیار بیشتر از تمام تمهیدات و بازرسی‌ها در تنظیم بازار است؟ چرا با وجود ادعای نظارت و تعدیل بازار از سوی مسئولین باز هم شاهد این هستیم که سودجویان و دلالان بازیگران اصلی بازار در استان و حتی کشور هستند؟ آیا مسئولین نمی‌توانند پادزهر قوی برای خنثی کردن واسطه‌گران در بازار ایجاد کنند یا اینکه اراده این کار را ندارند؟

این سوالات در حالی برای ما و مخاطبین که درواقع مردم هستند، ایجاد می‌شود که مسئولین در پاسخ به نبود کالا یا افزایش قیمت‌ها، ادعا می‌کنند همه اقلام به فراوانی موجود است و هیچ مشکلی در تامین نداریم! درک این تناقضات یا بهتر است بگوییم هضم این نوع سوء مدیریت‌ها برای مردم بسیار سخت و فراتر از ظرفیت شده است که باید تا دیرتر از این نشده، فکری اساسی برای حل این مشکل صورت گیرد.

انتهای پیام/ 1300

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/211920

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.