تاریخ : 06 اردیبهشت 3 07:01
3
رئیس علوم پزشکی استان قزوین:

نشت متادون از مراکز ترک اعتیاد قزوین کمتر از 6درصد است/ تجدیدنظر در نحوه مدیریت کمپ‌ها

  • کد خبر : 212070
  • 14 اسفند 99 00:05
نشت متادون از مراکز ترک اعتیاد قزوین کمتر از 6درصد است/ تجدیدنظر در نحوه مدیریت کمپ‌ها
رئیس علوم پزشکی استان قزوین گفت: مسئله‌ مهم در استان ما این است که به جرات می‌توانیم بگوییم حداکثر زیر 5 الی 6 درصد متادون نشر شده در بازار ممکن است متادون‌هایی باشد که از مراکز متادون تراپی به هر نحوی خروج پیدا کرده است.

پیمان نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، درباره فعالیت مراکز ترک اعتیاد در استان قزوین اظهار کرد: در بعضی از موارد کسانی که اعتیادهای سنگین و طولانی دارند جزو درمان‌های نگهدارنده و طولانی می‌شوند.

وی افزود: اکنون در مورداینکه این مراکز به شکل فعلی اداره شوند یا سیستم دولتی و درمورد نحوه توزیع  و نوع دارو تجدیدنظرهایی صورت خواهد گرفت.

رئیس علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: یکی از مباحث شورای مبارزه با مواد مخدر استان در نوع داروهای مصرفی در مراکز ترک اعتیاد است که اصولا اکنون سیستم درمان به سمتی رفته است که داروی بوپر نورفین به دلیل عوارض کمتر و آنتاگونیست بودن آن، اساس درمان برای درمان‌های نگهدارنده است.

 این مقام مسئول تصریح کرد: متاسفانه عموما یک مقاومتی در استفاده از داروی  بوپر نورفین در کسانی که مصرف‌کننده هستند وجود دارد و آن‌ها بیشتر دوست دارند متادون استفاده کنند که یکی از دلایل این است که این دارو اثرات سرخوشی متادون را ندارد.

نامدار بیان کرد: بر این اساس دو رویکرد مهم در وزارت بهداشت دنبال می‌شود، یکی اینکه مراکز متادون تراپی تبدیل به مراکز توزیع بوکر نورفین شوند که هم اثرات و عوارض کمتری دارد و هم می‌تواند در درمان قطعی‌تر کمک کننده باشد.

۱۳کمپ فعال در استان قزوین وجود دارد

وی عنوان کرد: دومین رویکرد این است که نوع مراکز در مراکز معاونت غذا و دارو و درمان بررسی می‌شود و احتمال دارد در سال‌های آینده به سمتی برویم که نحوه توزیع دارو یا به بخش دولتی یا به داروخانه‌ها واگذار شود و مراکز متادون درمانی صرفا بحث مشاوره‌ها را داشته باشند.

رئیس علوم پزشکی استان قزوین درباره نشت غیرمجاز متادون از مراکز ترک اعتیاد، اذعان کرد: مسئله‌ مهم در استان ما این است که به جرات می‌توانیم بگوییم حداکثر زیر 5 الی 6 درصد متادون نشر شده در بازار ممکن است متادون‌هایی باشد که از مراکز متادون تراپی به هر نحوی خروج پیدا کرده است و از این حیث شرایط مطلوبی داریم.

این مقام مسئول تاکید کرد: سعی حوزه دانشگاه و بخش نظارتی دانشگاه در حوزه غذا و دارو و درمان بر این بوده که کمترین میزان نشر را در استان داشته باشیم.

نامدار در پایان گفت: ۱۹ کمپ ترک اعتیاد در استان قزوین وجود دارد که اکنون به دلیل شیوع کرونا تعداد آن‌ها به ۱۳ کمپ رسیده است.

انتهای پیام/ 1300

 

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212070

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.