تاریخ : 09 فروردین 3 19:54
3
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین:

افزایش تست‌های مثبت در روزهای اخیر نگران‌کننده است/ بازار و میهمانی‌ها منشا اصلی اوج‌گیری کرونا

  • کد خبر : 212107
  • 16 اسفند 99 19:11
افزایش تست‌های مثبت در روزهای اخیر نگران‌کننده است/ بازار و میهمانی‌ها منشا اصلی اوج‌گیری کرونا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: شرکت در میهمانی‌های بالای ۱۰نفر و حضور در بازار و ارتباط با فرد مثبت از عوامل اصلی مبتلایان در روزهای اخیر بوده است؛ اکنون آبیک و تاکستان شهرستان‌هاییی هستند که بیشترین نیاز را برای توجه دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، پیمان نامدار در ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین که عصر امروز در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد با اشاره به ثبات نسبی وضعیت استان اظهار کرد: تست مثبت در روزهای اخیر افزایش نسبی داشته است که به عنوان یک تهدید و خطر جدی تلقی می‌شود و دستگاه‌های مربوطه باید در پیشگیری و حفظ پروتکل‌های بهداشتی به طور جدی ورود کنند.

وی افزود: ما نگران بازار شب عید و ترددها و مراودات استان با شمال و شمال غرب کشور هستیم که شرایط بحرانی را تشدید می‌کند؛ در استان‌هایی که شرایط خاصی از ویروس جهش یافته را دارند و در استان‌های در خطر ۵۵درصد از تست‌ها از نوع ویروس جهش یافته است.

رئیس علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: در استان‌های در خطر مثل خوزستان متاسفانه بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته در کمتر از دو روز دچار عوارض حاد تنفسی شده و فوت می‌کنند که حاکی از جهش در ویروس است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ویروس جهش یافته در کل کشور در حال گردش است، عنوان کرد: خوشبختانه ویروس جهش یافته در آبیک به خوبی خفه شد و پس از موارد شناسایی شده از اعضای خانواده فرد مبتلا که پنج نفر بودند، تاکنون دیگر هیچ مورد رسمی و قطعی در استان شناسایی نشده است.

نامدار بیان کرد: حدودا از یک ماه پیش تاکنون با همکاری بسیج و سپاه روزانه هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ تست در استان انجام می‌دهیم و با رایزنی‌هایی که کردیم به زودی تست‌های بیشتری به دست ما خواهد رسید.

وی یادآور شد: اکنون در ۲۴ساعت شبانه روز ۳۱ پذیرش جدید داشتیم که کل بستری‌های فعلی به ۲۰۶ نفر رسید؛ از ابتدا تاکنون ۱۸ هزار و ۱۷۳ نفر بستری شدند که ۱۵ هزار و ۲۲۷ نفر با بهبودی ترخیص شدند و اکنون ۲۱ درصد بیماران کووید۱۹ در بیمارستان‌های تامین اجتماعی قزوین و تاکستان و ۷۹درصد در بیمارستان‌های دولتی بستری هستند.

رئیس علوم پزشکی استان قزوین اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته سه فوتی مثبت قطعی در استان داشتیم و اکنون بیمار در انتظار آی سی یو نداریم و بیماران متصل به دستگاه ونتیلاتور ثابت مانده است؛ هفته گذشته با شش فوتی جزو هفته‌های خوبی بود و رنگ‌بندی شهرستان‌ها همچنان مانند روال قبل است.

این مقام مسئول عنوان کرد: باتوجه به اینکه ویروس جهش یافته سرعت سرایت بالاتری دارد و قشر جوان را بیشتر مبتلا می‌کند لذا در رنگ بندی استان تجدید نظر خواهد شد؛ در چند ماه اخیر 132 هزار و ۹۹۸ تست انجام شده که ۳۲هزار و ۲۱۷ نفر مثبت شدند.

نامدار با اشاره به اینکه اکنون رشد بیماران بستری در روند ثابتی قرار گرفته است، افزود: طرح حمایت و پرستاری در منزل به وزارتخانه پیشنهاد شده که در قزوین به عنوان پایلوت اجرا خواهد شد که خدمات پزشکی و پرستاری با نرخ دولتی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: دو بستری به ازای هزار نفر در استان قزوین ثابت مانده است و اکنون شهرستان البرز وضعیت بهتری دارد اما شهرستان آوج در صدر شهرستان‌های پربیمار قرار دارد؛ همچنان خانم‌های خانه‌دار و کارگران هم در صدر بیشترین مبتلایان قرار دارند.

رئیس علوم پزشکی استان قزوین اذعان کرد: شرکت در میهمانی‌های بالای ۱۰نفر و حضور در بازار و ارتباط با فرد مثبت از عوامل اصلی مبتلایان در روزهای اخیر بوده است؛ اکنون آبیک و تاکستان شهرستان‌هاییی هستند که بیشترین نیاز را برای توجه دارد.

این مقام مسئول گفت: واکسن کرونا در دو مرحله در استان قزوین توزیع و انجام شده که در مرحله اول ۱۰۵ دوز برای کادر آی سی یو تزریق شد و در مرحله دوم هم هزار و ۵۰ دوز واکسن وارد استان شده که کادر درمان، سالمندان و جانبازان ر اولویت هستند و همچنین شهرستان‌های با فوتی و مبتلایان بیشتر هم در اولویت قرار دارند.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212107

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.