تاریخ : 28 فروردین 3 08:47
3
شاخص از چالش‌های تحقق شعار سال گزارش می‌دهد؛

زنگار صنعت در سایه تاخت‌وتاز مدیران نااهل!/ تحریم‌ها الفبای «جهش تولید» را تقویت کرد

  • کد خبر : 212288
  • 28 اسفند 99 08:14
زنگار صنعت در سایه تاخت‌وتاز مدیران نااهل!/ تحریم‌ها الفبای «جهش تولید» را تقویت کرد
بر اثر سوء مدیریت‌ها متاسفانه شاهد تعطیلی شرکت‌های بزرگ و قدرتمندی همچون کنتورسازی و فرنخ در استان قزوین بودیم که ظرفیت‌های عظیمی از صنعت را به نابودی کشاند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شاخص، صنعت و تولید از بخش‌های جدا نشدنی از اقتصاد است به طوری که پیشرفت و رونق هر کشوری ارتباط تنگاتنگی با این حوزه دارد؛ درواقع وضعیت صنعت و تولید هر کشوری پیشانی سطح اقتصادی آن کشور است.

کشور ما هم بنا بر ظرفیت‌ها و منابع غنی که دارد؛ گنجینه‌ای ارزشمند برای فعالیت صنایع است که در صورت مدیریت و برنامه‌ریزی درست می‌تواند در رقابت با بسیاری از کشورها در سکوی اول بایستد که اکنون هم در برخی حوزه‌ها حرف اول را می‌زند.

استان قزوین با دارا بودن 3هزار واحد صنعتی از قطب‌های صنعتی کشور  محسوب می‌شود که امروز علی رغم پیشرفت‌های چشمگیری که داشته اما متاسفانه بنا بر برخی سوء مدیریت‌ها و متاثر از وضعیت کلان کشور نیز با مشکلاتی در این حوزه دست و پنجه نرم می‌کند.

بر اثر سوء مدیریت‌ها متاسفانه شاهد تعطیلی شرکت‌های بزرگ و قدرتمندی همچون کنتورسازی و فرنخ در استان قزوین بودیم که ظرفیت‌های عظیمی از صنعت را به نابودی کشاند؛ اکنون هم شرکت‌های صنعتی در این استان با مسائلی مواجه هستند که شرایط سختی را برای آ‌ن‌ها رقم زده است با این وجود مسئولین حوزه صنعت در استان قزوین مدعی هستند که امسال 67 واحد تولیدی به چرخه بازگشتند.

استرداد ارزش افزوده باید در زمان منطقی اعمال شود

رئیس انجمن فولاد قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، با اشاره به قصه پرغصه بورس اظهار کرد: من عضو کارگروه تعیین سهمیه استان قزوین هستیم که 23 واحد صنعتی را بررسی و سهمیه‌های آن‌ها را اعلام کردیم؛ دستور وزیر صنعت این بود که بیش از 30 درصد سهمیه به واحدهای فولادی داده نشود که ما این دستور را پذیرفتیم اما متاسفانه تولیدکنندگان با همین 30درصد که برای خرید به بورس مراجعه کردند نیز تنها 15درصد از این 30 درصد را حاضرند ورق مورد نیازش را بدهند و 15 درصد مابقی را ورقی که مورد استفاده واحد صنعتی نیست را به او می‌دهند.

نصراللهی افزود: این روند باعث می‌شود که بخش زیادی از توانمندی صنعت فولاد در قزوین بالفعل نباشد و از کار افتاده باشد؛ نکته بعدی قیمت گذاری فولاد است که عدم ثبات در این حوزه موجب بی‌انگیزگی و اختلال در کار شده است؛ بحث دیگر استرداد ارزش افزوده است که بسیاری از کارفرمایان با آن مشکل دارند به طوری که استرداد سال 97 را امروز پس می‌دهند درحالی که دیگر ارزش واقعی دوسال قبل را ندارد اما برای همین هم باید از هفت خان رستم عبور کنیم.

باوجود تحریم‌ها 35درصد افزایش تولید داشتیم

سامعی، یکی از قطعه سازان استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، با اشاره به سابقه 20 ساله برای حضور در حوزه صنعت اظهار کرد: ما باتوجه به تحریم‌های موجود به ویژه تحریم صنعت خودرو، فشار مضاعفی بر قطعه سازان تحمیل شد.

وی ادامه داد: با وجود این تحریم‌ها و شیوع کرونا به عنوان معضلی دیگر، اما شاهد افزایش 35درصدی تولید نسبت به سال گذشته هستیم و از چندین قطعه هم به تازگی رونمایی شده و بحث خودکفایی در حوزه صنعت خودرو به طور جدی پیگیری می‌شود.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان یادآور شد: امسال ما ارزهای متفاوت نیمایی، اشخاص و صادراتی داشتیم که نوساناتی را ایجاد کرد که اکنون با استفاده از روش تهاتر استفاده کرده و ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم اما این روش یک پروسه خیلی طولانی دارد که نیاز به حمایت وزارت صمت است و همچینین در بحث چک‌ها هم نیاز به حمایت داریم به طوری که اکنون خودروسازان 30 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهی دارند.

قزوین باید به قطب قطعه سازی تبدیل شود

لطف الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، درباره وضعیت صنعت استان قزوین اظهار کرد: امروز استان قزوین استعداد این را دارد که محل حضور و سرمایه گذاری، سرمایه گذاران باشد؛ ظرفیت این استان به گونه‌ای است که حتی می‌تواند برای مشکلات سایر استان‌های همجوار مانند تهران راه‌گشا باشد.

وی با بیان اینکه ظرفیت انتقال صنایع تهران به استان قزوین وجود دارد، ابراز کرد: ما در استان قزوین به سرعت به مسائل حوزه صنعت رسیدگی می‌کنیم و کیفیت کار بالاست و حل مسئله به شکل خوبی در این استان صورت می‌گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با تاکید بر لزوم توجه مسئولین و وزارتخانه به ظرفیت‌های صنعتی قزوین تاکید کرد: شهرک قطعه سازان خودرویی در استان قزوین باید راه‌اندازی شود چراکه در قزوین اکنون گیربکس شش سرعته و حتی گیربکس اتومات تولید می‌شود.

وی ادامه داد: جمعیت فعالان این حوزه از صنعت در این استان قابل توجه است که می‌طلبد ما قزوین را قطب قطعه سازان خودرو قرار دهیم و همه زمینه‌های آن هم مهیا است و ما به شدت نیازمند توسعه حوزه زیرساختی هستیم چراکه متقاضی زیاد است.

برخی شرکت‌ها به دست نااهلان افتاده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد: ما امروز در اجرای اصل 44 قانون مشکل داریم که در قزوین هم تعدادی از شرکت‌های صنعتی مبتلا به این معضل شده‌اند به طوری که این اصل به خوبی اجرا نمی‌شود و اهلیت که مهمترین کلیدواژه این کار است، به آن بی‌توجهی می‌شود و برخی از رانت استفاده می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه کسانی که در قالب رانت ورود پیدا کرده و شرکت‌ها را در اختیار می‌گیرند، نمی‌توانند به خوبی مدیریت کنند و شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند که از این دست می‌توانیم کنتور سازی، تولی پرس و تعدادی دیگر را نام ببریم که این روند، صنعت را بدنام می‌کند.

 سیاهکلی ادامه داد: در صورتی که ما اگر بخواهیم به معنای واقعی به تولید توجه کنیم باید به بخش خصوصی توجه داشته باشیم و راه دیگری جز واگذاری نداریم بنابراین راه اصلی همین واگذاری به بخش خصوصی است اما در اجرا باید دقت شود که به اهل آن سپرده شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: متاسفانه هنوز شناخت درستی از صادرات و واردات در کشور وجود ندارد لذا برای آن برنامه مناسبی هم دیده نمی‌شود و مقررات مناسب نداریم به طوری که وقتی یک صادرکننده بازاری را برای خود فراهم می‌کند با یک بخشنامه یا دستورالعمل، بازار او را برهم می‌زنیم.

جایگاه دولت در صنعت غلط است

وی بیان کرد: فعالان حوزه صادرات و واردات با توجه به شرایط بی‌ثبات، نمی‌توانند برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشند؛ در کشور ما جایگاه دولت در تولید غلط است به طوری که دولت در ابتدای راه تولید نشسته است یعنی یک تولیدکننده وقتی که می‌خواهد کارش را آغاز کند، دولت تمام هزینه‌ها و مطالبات خود را از او در قبال زیرساخت‌ها و بسیاری از مولفه‌ها دریافت می‌کند در حالی که هنوز هیچ تولیدی اتفاق نیفتاده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین ادامه داد: زمانی که تولیدکننده در مسیر تولید با مشکل مواجه و تولید او متوقف شود، دولت به هیچ عنوان این مسئله را حس نمی‌کند چون در ابتدای کار تمام هزینه‌هایش را از تولیدکننده گرفته است؛ معتقدم که جایگاه دولت باید پس از تولید محصول باشد یعنی باید به فرایند تولید کمک کند و به تولیدکننده فرصت تنفس دهد و پس از رونق تولید در واحد تولیدی، مطالباتش را از او اخذ کند.

وی تاکید کرد: باتوجه به چرخه غلط در زنجیره تولید و جایگاه اشتباه دولت در این فرایند، لذا با کوچکترین مشکل در حوزه تولید که اتفاق می‌افتد، دولت بلافاصله به فروش نفت و صندوق ذخیره ارزی متوسل می‌شود که راحت‌ترین کار است.

رفع تعهد ارزی باید توسط یک سامانه واحد انجام شود

نماینده ریخته‌گران استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، با اشاره به قدمت 50 ساله این واحد تولیدی ابراز کرد: امروز ما در جنگ اقتصادی قرار داریم و با مشکلات متعددی مواجه هستیم؛ بخشی از تولیدات خود را صادر می‌کنیم و طبق دستور به سامانه نیما می‌فروشیم که بخشی را جهت تهیه مواد اولیه هزینه می‌کنیم و بخشی را هم در اختیار سایر تامین‌کنندگان قرار می‌دهیم.

علائی ادامه داد: اکنون مشکلی به اسم رفع تعهد ارزی داریم؛ درحالی که امروز تمام دنیا به راحتی با ایجاد یک سامانه می‌توانند روند رفع تعهد ارزی خود را مشخص کنند اما ما در کشور هیچ سامانه‌ای برای تطبیق شرایط صادرات خود را نداریم و وقتی هم که تعهد ارزی ندهیم، شامل جریمه دارایی می‌شویم.

وی با بیان اینکه برای 450 نفر ایجاد اشتغال کرده است، تصریح کرد: متاسفانه باید کفش آهنین برای رفع تعهدات ارزی در ادارات  و بانک‌های مختلف را به پاکنیم لذا خواستاریم که یک سامانه ساده برای این کار ایجاد شود؛ مشکل دیگر در حوزه صنعت بحث فرسودگی ناوگان حمل و نقل است.

 این فعال صنعتی استان قزوین اذعان کرد: ما اصلا تمایل برای رفتن به سوی بانک‌ها نداریم چون هرچه درآمد داشته باشیم باید بابت بهره پرداخت کنیم؛ تامین بخشی از نیازهای صنعت مربوط به واردات است و 97 درصد از منابع ما از داخل و 33 درصد وارداتی است اما کرونا شرایطی را ایجاد کرد که واردات مواداولیه با تاخیر 4 الی 5 ماهه مواجه شد.

قزوین 18درصد از قطعات صنایع خودروسازی کشور را تامین می‌کند

زارع نژاد از دیگر فعالان صنعتی در حوزه قطعه سازی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، اظهار کرد: در استان قزوین حدود 180 واحد تولیدی قطعه سازی داریم که تقریبا 18درصد از قطعات مورد نیاز صنایع خودروسازی کشور را تامین می‌کند.

وی با اشاره به موانع موجود بر سر راه قطعه سازان ابراز کرد: باتوجه به تحریم‌ها، صنایع قطعه سازی کشور قابلیت رقابت با دیگر کشورها را ندارند که باید بودجه‌های خاص با بهره‌های کم برای آن‌ها در نظر گرفته شود و همچنین باید نسبت به تهیه ماشین‌آلات یا تعویض آن‌ها اقدام شود. برای اینکه بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم باید حداقل برای یک سال، وضعیت ارزی کشور ثابت نگهداشته شود

این صنعت‌گر استان قزوین تاکید کرد: ؛ در رابطه با قوانین مالیاتی واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نیاز به اخذ وام از بانک‌های مختلف دارند و برای هر وام یک استعلام می‌شود که حتی در این میان بدهی‌های بسیار اندک هم مانع از پرداخت وام می‌شود که درخواست داریم استعلام‌ها یک ساله باشد.

وی عنوان کرد: در رابطه با مسائل تامین اجتماعی، مسئولین باید بنا را بر مچ‌گیری نگذارند بلکه در راستای کمک به تولید عمل کنند؛ در حوزه تامین مواد اولیه نیز مابه‌التفاوت مواداولیه مورد مصرف در صنعت قطعه سازی بالغ بر 40هزار میلیارد تومان است که این پول به دست واسطه‌گران می‌رسد و تولیدکنندگان بهره‌ای نمی‌بینند.

طرح ممنوعیت پلمب و تعطیلی واحدهای تولیدی دنبال می‌شود‌

عزت الله اکبری تالارپشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، درباره مسائل موجود بر سر راه تولیدکنندگان و فعالان صنایع اظهار کرد: مجلس چند کار جدی را در کمیسیون صنایع و معادن در دفاع از صنعت و معدن را شروع کرده که یک مورد مربوط به طرح ممنوعیت پلمب و تعطیلی واحدهای تولیدی، صنعتی و خدمات وابسته تحت هر شرایطی است.

وی افزود: تعریض ریل خط مجازات فعالین اقتصادی است که مجازات‌ها به جای اینکه زندان باشد به این شکل تغییر پیدا کند که برای مثال یک کارخانه‌ای ظرفیت تولید خود را تا 50درصد افزایش دهد؛ چراکه مجازات‌های زندان برای تولیدکنندگان برخلاف منافع ملی و منافع تولید کشور است.

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اذعان کرد: طرح منع مجازات‌های زندان برای تولیدکنندگان را طی جلسه مشترکی که با آیت‌الله رئیسی داشتیم نیز مطرح کردیم که مورد استقابل قرار گرفت و بسیار به نفع تولید شده است.

وی ادامه داد: بحث دیگر دیپلماسی اقتصادی از نظر بازار برای تولیدات داخلی است که کشور ما تقریبا فاقد چنین دیپلماسی است و ربطی به دولت‌ها ندارد؛ ما خود تندترین انتقادات را از وزرا و دولت داریم اما در بخش خصوصی باید یک سازوکار جدی وجود داشته باشد که آمادگی پذیرش مسئولیت‌های جدی را داشته باشد.

اکبری تصریح کرد: ما واردات را تحت هرشرایطی قبول نداریم؛ لذا مخالف واردات دستگاه‌های دست دوم هستیم چراکه در صنعت دیزل پیشرفت خوبی در کشور اتفاق افتاده است و تولیدکنندگان می‌توانند با عقد قرارداد با این شرکت‌ها به رونق کشور کمک کنند.

واردات را تحت هرشرایطی قبول نداریم

وی اذعان کرد: راه حل‌هایی که بخش صنعت برای حل مشکلات ارائه می‌کند برای مجلس و دولت مهم است؛ ما شاهد موج جهش تولید در کشور هستیم که به برکت تحریم است به طوری که رونق فعالیت‌ها در همه شرکت‌های صنعتی کشور مشهود است و حتی تولیدکنندگان نگران شرایط پس از رفع تحریم‌ها هستند که واردات اتفاق بی‌افتد.

این مقام مسئول با بیان اینکه متاسفانه خودتحریمی از سوی برخی مسئولین وجود دارد، ابراز کرد: در دنیا جنگ مشوق‌ها است و همه کشورها در حوزه جذب سرمایه گذاری‌ها باهم رقابت می‌کنند، ملت ایران هم می‌تواند به خوبی بر مشکلات فائق آید و ما تمام قد آماده حمایت و دفاع از حوزه صنعت و تولید هستیم.

صنعتگران در جنگ نابرابر اقتصادی نیازمند حمایت هستند

به گزارش شاخص، دل پردرد فعالان صنعتی نشان از جای خالی مدیریت جهادی و تکیه بر توان داخلی برخی مسئولین دارد که باعث شده علی رغم وجود ظرفیت‌های عظیم در حوزه صنعت کشور اما آن طور که باید سودی حاصل مردم و فعالین این حوزه نشود.

باوجود شرایط تحریم اما تولیدکنندگان کشورمان در جبهه جنگ اقتصادی ایستاده‌اند و تنها نیازمند پشتیبانی و حمایت مسئولین هستند تا بتوانند با انرژی و توان بالا در این نبرد نابرابر پیش بروند و پیروز شوند.

انتهای پیام/ 1300

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212288

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.