تاریخ : 10 فروردین 3 14:41
3
شاخص از سوغات قزوین گزارش می‌دهد؛

رنگین‌کمانی از طعم و طرح‌های ناب و آب‌دار/ آنچه خوبان همه دارند، استان قزوین یکجا دارد!

  • کد خبر : 212294
  • 01 فروردین 0 09:32
رنگین‌کمانی از طعم و طرح‌های ناب و آب‌دار/ آنچه خوبان همه دارند، استان قزوین یکجا دارد!
استان عزیز ما قزوین، گلچینی رنگانگ از صنایع دستی، تنقلات، محصولات کشاورزی، شیرینی‌ها و غذاهای خوشمزه را در دل خود دارد که باید گفت آنچه خوبان همه دارند استان قزوین یکجا دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر شاخص خبر؛ نفیسه مهرداد__ وقتی حرف از سوغات قزوین می‌شود، خیلی‌ها به یاد همان "سنگ پای" معروف می‌افتند که البته سنخیتی با شهر قزوین ندارد، چراکه این سوغات پرماجرا مربوط به خطه همدان است که در اذهان، قزوین را به نام خود زده است.

از این تصور اشتباه که بگذریم، اتفاقا روی این سوغاتی هم خیلی زیاد است! چون علاوه‌بر خاصیت‌های فراوان دیگری که دارد، همین سنگ پای رودار حکم "پدیکور پا" را دارد که امروزی‌ها برایش دست و پا می‌زنند. حداقل کمی در مورد تاثیرات سنگ پا بر سلامت پوست و ماساژ درمانی مطالعه کنید تا بدانید چنین لعبتی با خواص، باید هم رودار باشد.

اما جدا از بحث شیرین سنگ پا، باید گفت استان عزیز ما قزوین، گلچینی رنگانگ از صنایع دستی، تنقلات، محصولات کشاورزی، شیرینی‌ها و غذاهای خوشمزه را در دل خود دارد که باید گفت آنچه خوبان همه دارند استان قزوین یکجا دارد؛ اما اینکه چرا این نعمت‌های خدادادی را خیلی‌ها نمی‌شناسند را باید در کم کاری خود ما قزوینی‌ها در شناساندن این مواهب به دیگران جستجو کرد.

به عنوان مثال اگر از یک نفر سوال کنید که باقلوا سوغات کدام شهر است بی‌تردید خواهد گفت یزد، در حالی که باقلوای یزد باید مقابل باقلوا قزوینی‌ها لنگ بیندازد.  قطعا کسی که برای اولین بار باقلوا را به یزد نسبت داده است تا به حال باقلوای قزوین را ندیده و میل نکرده است.

یا مثلا از یک پایتخت نشین اگر در مورد سوغات قزوین سوال کنید عموما موارد زیادی به ذهنش خطور نخواهد کرد اما نمی‌داند که بیشتر تنقلات اعم از پسته، بادام و فندق مصرفی‌اش محصول قزوین است. شاید فراموش کرده که شیرینی‌های سنتی خوشمزه‌ای که در عید نوروز برای میهمانانش تهیه می‌کند، سوغات ناب قزوین است، سرکه‌های رنگانگ سفره‌اش و حتی سنگ پای خانه‌اش هم قزوینی است.

این‌ها نمونه‌ای از جفای صورت گرفته در حق شهرمان قزوین است. شهری که قدمتش به دوره ساسانیان برمی‌گردد، همان سرزمینی که یونانیان "راژیا"  و اروپائیان "آرساسیا" می‌خواندنش. همان دیار مینودری که به گفته پیامبر اسلام دری از درهای بهشت است، قزوین مهد هنر، سوغات و صنایع دستی، پایتخت خوشنویسی ایران، شهری که از نظر آثار باستاتی رتبه اول ایران و رتبه سوم جهان را داراست؛ کفران نعمت است اگر این همه مواهب الهی را نادیده گرفته و به دیگران معرفی نکنیم.

 سوغات قزوین نیز به‌مانند تاریخ و فرهنگ این استان، از غنای بالایی برخوردار است. این استان از زمان‌های دور یکی از شهرهای پیشرو در تولید شیرینی‌های سنتی بوده است. زنان هنرمند این استان در جشن‌ها و مراسمات مختلف به شیرینی‌پزی می‌پردازند و این رسم همچنان تا به امروز پابرجا است.

*شیرینی‌های قزوین

"باقلوا" سوگلی شیرینی‌های قزوین است چون هم طعم و مزه‌اش دلبری می‌کند هم رنگ و لعابش هوش از سر آدمی می‌برد. این سوگلی دلربا عموما در ایام عید و شادی به ویژه عید نوروز و عروسی‌ها سرو می‌شود و برای خودش وزنه‌ایست. از قدیم می‌گویند خانه‌ای که باقلوای قزوین در آن موجود است، نسبت به دیگر منازل رفت و آمد بیشتری صورت می‌گیرد. طبق محاسبات این جانب با جهش افسارگسیخته قیمت‌ها، هر عدد باقلوا چیزی حدود ۴ الی ۵ هزار تومان قیمت دارد. این را گفتم تا بدانید چه لعبتی را به کام فرو می‌برید.

نان برنجی یکی دیگر از وزنه‌های شیرینی قزوینی است که به رنگ‌های سفید و زعفرانی موجود است، این شیرینی خوشمزه هم در نوع خودش به دلیل افزایش قیمت برنج آقازاده‌ایست!

شیرینی‌هایی چون نان نازک که با پسته قزوین تهیه می‌شود، نان نخودی، اتابکی یا ولیعهدی، قرابیه، نان چایی، نان چرخی، نان قندی، شیرینی نارکیلی، گردویی همه و همه تنها به هنر دست زنان قزوینی در خانه‌ها در ایام عید و جشن ها پخته می‌شود. اگر چه به مرور زمان، پخت این شیرینی‌ها به قنادی‌ها سپرده شده ولی هنوز هم هستند خانه‌هایی که در شب عید و در روزهای آخر سال عطر گلاب و هلشان عقل و هوش را از سر آدمی می‌برد.

همان شیرینی‌هایی که کم کم در قنادی‌های شهرها و استان‌های همجوار رخنه کرده است اما وجه تمایز شیرینی‌های سنتی قزوین با دیگر شیرینی‌ها ماندگاری بالای آن حتی در دمای اتاق است.

 با این ‌حال، سوغاتی های قزوین تنها به شیرینی محدود نشده و این استان در زمینه‌های دیگری ازجمله صنایع دستی، خشکبار، غذاهای سنتی نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.

*میوه و خشکبار

قزوین باغستان‌های سنتی فراوانی با قدمتی هزار ساله در اطراف خود دارد که علاوه وجه زیبایی که به شهر می‌دهند منشا برکات فراوانی از میوه‌های تازه و طبیعی برای ساکنان شهر و استان‌های همجوار است. 

انار، انگور، سیب و زردآلو، آلو از میوه‌های معروف باغ‌های قزوین هستند. گردو و فندق و بادام و پسته اگر در فصلش چیده شوند به عنوان میوه گزینه‌ای خوب برای سوغاتی محسوب می‌شوند و اگر در دیگر فصول سال خریداری شوند که به عنوان خشکبار یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های قزوین به شمار می‌رود.

اگر پسته رفسنجان و کرمان خواهان زیادی دارد اما پسته قزوین به دلیل ظرافت و رنگ سبز عالی و اسیدآمینه‌های ضروری مزه و طعم دل‌چسب و چربی مناسب، از کیفیت بالای غذایی، داروئی و بهداشتی برخوردار است.

 زغال‌اخته یکی دیگر از میوه‌های مشهور این استان است که در روستای هیر الموت برداشت می‌شود و تقریبا همه زغال اخته سراسر کشور را تنها در همین روستا تامین می‌شود به طوری که مردم هیر در زمان برداشت  آن جشن شکرگزاری می‌گیرند؛ روستای هیر سالانه چیزی در حدود ۲۰۰ تن زغال‌اخته برداشت می‌کند.

استان قزوین مهد انگور است، انگورهایی چون شانی، چفته، یاقوتی، بی‌دانه، عسگری و ارقام دیگر در باغستان‌های قزوین و تاکستان به وفور یافت می‌شود. بی‌دلیل نیست که شاعر می‌گوید: بالام قزوین‌اس و انگور شانی/ جانه قوت مدد، باید بدانی

انگور در فصل تابستان سوغاتی خوب برای کسانی است که به قزوین سفر می‌کنند و در فصول سرد کشمش‌های این انگورها برای خرید، چشم نوازی می‌کنند و از طرفی سرکه‌ها و شیره‌های مختلف از عصاره همین انگورهای شیرین، می تواند گزینه مناسبی برای سوغاتی باشد.

*صنایع دستی و هنر

استان عزیز ما در زمینه هنر و صنایع دستی هم بی‌نظیر است. استان قزوین با داشتن خوشنویسان مطرح و به‌نام در گذشته و اکنون یکی از قطب‌های هنرخوشنویسی و پایتخت خوشنویسی ایران است. هنرمندانی چون میرعماد، استاد زنده یاد ابوالحسن محصص مستشاری از خوشنویسان به نام ایران در این خاک هنرخیز چشم گشوده‌اند.

از دیگر صنایع دستی و هنرهای مردم قزوین می‌توان به فرش قزوین اشاره کرد که از نفیس‌ترین فرش‌های ایران است اما متأسفانه بافت آن کم کم به دست فراموشی سپرده شده است.

گلیم‌بافی از هنرهای رایج در اکثر روستاهای قزوین است که درواقع رودبار الموت، رودبار شهرستان، ارداق و ضیاءآباد از مهم‌ترین قطب‌های بافت گلیم در این استان هستند. همچنین هنر جاجیم بافی در قزوینی قدمتی دیرینه دارد و با پشم درست می‌شود.

نوار بافی، موج بافی که با نخ های ابریشم تهیه می‌شود، گلابتون دوزی یا سوزن دوزی، سرمه دوزی و نم نم دوزی که با طرح‌های بته چقه برای جهزیه دختران استفاده می‌شود، همچنین قزوین و تاکستان از مراکز مهم گیوه‌دوزی ایران محسوب می‌شوند. گیوه‌های قزوینی توانایی رقابت با گیوه‌های یزد، کرمانشاه و آباده را دارند. اگر قصد خرید یک گیوه در بازار قزوین را داشتید، می‌توانید آن‌ها را در انواع مختلف با کفی‌های پلاستیکی و چرمی پیدا کنید.

هنر دیگری که به عنوان سوغاتی می‌توان نام برد هنر نقاشی پشت شیشه است که در دوران صفویه از اروپای شرقی، هند و چین وارد ایران شد و در دوران قاجار رواج گسترده یافت. این هنر تا جایی پیش رفت که قزوین به قطب تولید آن تبدیل شد. با این‌ حال، نقاشی پشت شیشه امروزه کمتر مورد توجه قرار دارد.

مشبک‌کاری فلز از دیگر صنایع دستی نفیس و معروف ایران است که به قزوین تعلق دارد. این هنر در اصل نوعی قلم‌زنی است که هنرمندان در آن طرح‌ها و نقش‌های گوناگون را به کار می‌برند. در این هنر که به دوران سلجوقیان تعلق دارد، هنرمندان طرح‌های خود را بر روی فلز انداخته و با اره مویی آن را برش می‌زنند. در گذشته از مشبک‌کاری فلز در ساخت آینه و شمعدان استفاده می‌شد، اما با توسعه این هنر گلدان‌ها و ظروف مختلف نیز وارد دایره مشبک‌کاری شدند. امروزه می‌توانید تقریباً هر چیزی را در قالب هنر مشبک‌کاری فلز در قزوین بیابید.

معرق کاری، منبت کاری، آینه کاری، سفالگری و مجسمه سازی از دیگر صنایع دستی قزوین به شمار می‌رود  که هر کدام می‌تواند هدیه‌ای ارزشمند برای سوغات باشد.

هنر دست مردمان استان ما از شهری و روستایی از مرد و زن انتها ندارد، در گوشه گوشه این دیار مینودری دستی برای ساخت هنری دخیل است. پس بسیار جفاست که تنها سنگ پایش را به رخ جهانیان بکشیم.

انتهای پیام/2001

 

 

 

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212294

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.