تاریخ : 10 فروردین 3 15:05
3
معاون میراث فرهنگی استان قزوین اعلام کرد

تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی قزوین با اعلام وضعیت نارنجی/ ۷۵ پروژه گردشگری در استان ساخته می‌شود

  • کد خبر : 212310
  • 10 فروردین 0 10:10
تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی قزوین با اعلام وضعیت نارنجی/ ۷۵ پروژه گردشگری در استان ساخته می‌شود
معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی استان قزوین گفت: تقریبا ۷۵ پروژه از انواع مختلف تاسیسات در قالب هتل، هتل‌آپارتمان‌، رستوران، رستوران‌های بین راهی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در حال ساخت داریم.

نادر محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر شاخص، کرونا در سال ۹۹ بیشترین آسیب را به بخش خدمات گردشگری وارد کرد؛ اظهار کرد: صنعت گردشگری هم به عنوان یک صنعت شکننده و آسیب‌‌پذیر، آسیب جدی را از شیوع کرونا تجربه کرد و شاهد بودیم که بیشتر مسافرت‌ها لغو و دفاتر خدماتی و مسافرتی، هتل‌ها و رستوران‌ها در کشور متحمل خسارت شدند که استان قزوین هم از این قائده مستثنی نبود.

وی با با اشاره به اینکه سال گذشته ۸۶ میلیارد ریال تسهيلات كرونا در حوزه گردشگرى پرداخت شد، افزود: شاید بتوان گفت دولت هم باتوجه به شرایط حاکم در کشور سعی کرد با پرداخت تسهیلات کم بهره ۱۲ درصدی قسمتی از ضرر و زیان را جبران کند که در استان قزوین هم به تناسب نیازی که وجود داشت تسهیلات پرداخت شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا بحث تبلیغ و معرفی مجازی جاذبه‌های گردشگری استان را با تهیه ۴۰ کلیپ یک دقیقه‌ای داشتیم تا در زمان رواج مسافرت‌ها هم بتواند استان را به عنوان مقصد گردشگری معرفی کند.

وی با بیان اینکه بعد از اعلام وضعیت نارنجی قزوین تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی تعطیل شده‌اند، عنوان کرد: اکنون در استان ۱۵ هتل، ۲ هتل آپارتمان، ۱۵ مهمانپذیر، ۸ منطقه بوم‌گردی و ۴۸ مسافرخانه ضمن اينكه تبليغى براى سفر نداريم اما به جهت رفاه حال مسافران در شرايط نارنجی با ظرفیت محدود فعال هستند که با جديت و به صورت مستمر از طريق تيم‌هاى نظارتى بازديد می‌شوند و در صورت عدم رعايت پروتكل‌ها، بدون اغماض برخورد لازم انجام خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: اکنون ۷۰ واحد پذیرایی بین‌راهی، ۱۴ سفره خانه، ۲۹ مجتمع خدماتی و رفاهی و ۴۷ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان قزوین وجود دارد؛ کارهای مقدماتی در فضای مجازی و تهیه نقشه برای معرفی استان صورت گرفت و آمادگی اولیه را داریم تا در سال ۱۴۰۰ اگر شرایط سفرها به حالت عادی بازگشت نیز بتوانیم میزبان گردشگرانی که وارد استان می‌شوند، باشیم.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی استان قزوین اضافه کرد: سال99 در حوزه جذب سرمایه گذار در زمینه گردشگری دو منطقه اوان و آبگرم یله‌گنبد را به عنوان مناطق نمونه گردشگری استان مطرح ‌کردیم تا در سال ۱۴۰۰ بتوانیم به نقطه‌ای برسانیم که قابل استفاده برای مردم باشد.

۱۱ اقامتگاه بوم‌گردی در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

وی افزود: در بحث ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات در مناطق نمونه گردشگری اقدامات اولیه صورت گرفته و موافقت‌های اصولی و مجوزهایی صادر شده که امیدواریم در سال‌های آینده کمبودی در زمینه واحد‌های اقامتی نداشته باشیم؛ هرچند که میزان فضاهای اقامتی در پنج سال اخیر برابر با ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ بوده به طوری که دو برابر شده‌ است.

این مقام مسئول اذعان کرد: وزارتخانه میراث فرهنگی بر ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی تاکید دارد و ما هم در استان در حال پیگیری این موضوع هستیم چراکه اشتغال پایداری را در مناطق روستایی و مستعد گردشگری  فراهم می‌کند.

محمدی بیان کرد: در مناطق الموت، آبگرم، آبیک، آوج و تاکستان اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایجاد کردیم و اکنون ۱۱ اقامتگاه بوم‌گردی در حال بهره‌برداری و ۲۸ اقامتگاه در حال بازسازی و ساخت داریم که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ همه به بهره‌برداری برسند تا یک ظرفیت فوق‌العاده برای توسعه گردشگری روستایی فراهم شود.

معاون میراث فرهنگی قزوین عنوان کرد: تقریبا ۷۵ پروژه از انواع مختلف تاسیسات در قالب هتل، هتل‌آپارتمان‌، رستوران، رستوران‌های بین راهی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در حال ساخت داریم که به نظر می‌رسد با تکمیل این پروژه‌ها بخش زیادی از نیازهای استان در بخش گردشگری فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: طبیعتا در مناطق مختلف استان غذاهای محلی مختلفی وجود دارد که فقط قیمه نثار به ثبت ملی رسیده است اما در حوزه شیرینی سنتی ۵ نوع شیرینی سنتی استان طی سال‌های گذشته ثبت شده و امسال هم پرونده لازم برای ثبت مابقی شیرینی‌ها نیز تهیه شده که امیدواریم با برگزاری جشنواره‌های غذاها و شیرینی‌های سنتی این ظرفیت مغفول مانده هم معرفی شود.

محمدی در پایان گفت: باقلوای سنتی با شماره ثبت ۱۶۴۱، مهارت سنتی پخت شیرینی بهشتی با شماره ثبت ۱۶۳۵، مهارت سنتی پخت شیرینی حاجی‌کریمی با شماره ثبت ۱۶۴۰، مهارت سنتی پخت شیرینی اتابکی با شماره ثبت  ۱۶۳۹ و مهارت سنتی پخت شیرینی قرابیه به شماره ثبت  ۱۶۳۸ از انواع شیرینی سنتی در قزوین هستند که تاکنون به ثبت ملی رسیده‌اند.

انتهای پیام/۱۰۰۳ 

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212310

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.