تاریخ : 10 فروردین 3 02:51
3
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان قزوین خبر داد

پیش‌بینی بهره‌برداری فاز اول باغ‌موزه دفاع مقدس قزوین در خردادماه/ از 35 جلد کتاب در حوزه ایثار و شهادت رونمایی شد

  • کد خبر : 212311
  • 11 فروردین 0 09:21
پیش‌بینی بهره‌برداری فاز اول باغ‌موزه دفاع مقدس قزوین در خردادماه/ از 35 جلد کتاب در حوزه ایثار و شهادت رونمایی شد
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان قزوین گفت: شش ماه گذشته پیمانکار توسط شهرداری انتخاب شده و استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر قزوین قول داده‌اند که سوم خرداد 1400 فاز اول این موزه به بهره‌برداری برسد.

امیر بهنام پیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، درباره اقدامات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین در یک سال گذشته، اظهار کرد: این دستگاه همانند سایر ادارات و سازمان‌ها با توجه به وضعیت کرونایی، از سال گذشته برنامه‌ریزی خود را بر این اساس انجام داده است تا بتواند از طریق فضای مجازی تعامل بیشتری با جامعه برقرار کند.

وی افزود: خوشبختانه بر اساس برنامه‌ریزی‌های مطلوب انجام شده، صدرصد تمام برنامه‌های فرهنگی به جز ساخت موزه دفاع مقدس در استان اجرایی شده است‌؛ در سال گذشته با شیوع ویروس کرونا توانستیم بیش از 100 هزار لیتر‌ مواد ضدعفونی کننده به تشکل‌های مردم نهاد واگذار کنیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان قزوین بیان کرد: همچنین سه هزار ماسک به مناطق محروم توزیع کردیم و با همکاری تشکل مردمی محمدبیگی نماینده مردم قزوین مناطق آبیک، ضیاآباد و بخش‌هایی که جزو مناطق کم برخوردار بودند  و تعدادی از پادگان‌های داخل استان، خیابان‌ها و معابر را ضدعفونی کردیم.

وی عنوان کرد: موضوع ساخت موزه دفاع مقدس به طور جدی در حال پیگیری است چراکه 25 سال است این اداره کل تاسیس شده اما متاسفانه کاری در این خصوص انجام نشده است؛ از 31 استان در کشور نیز موزه دفاع مقدس در 24 استان به بهره‌برداری رسیده و طی دو سال خدمت‌گذاری در این اداره توانسته‌ایم در راستای ساخت این مکان فرهنگی کارهای خوبی انجام دهیم.

سهمیه چاپ کتاب قزوین 50 جلد است

امیر پیری با بیان اینکه در حوزه ساخت یادمان‌ شهدا فعالیت‌های خوبی انجام شده است، اذعان کرد: تعامل خوبی هم با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها صورت گرفته و در حوزه زنان فعالیت‌های مطلوبی انجام شده است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان قزوین گفت:
در حوزه روحانیت با جشنواره‌ای که برگزار شد دو نفر برگزیده شدند و کتاب آیت‌الله باریک بین به عنوان کتاب نمونه انتخاب و دو کتاب شاخص در حضور نماینده ولی فقیه در استان به نام «بدرقه باران« و «عاقبت به خیر« رونمایی شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در استان 72 شهید گمنام در 32 نقطه مدفون هستند و از این 32 نقطه تاکنون 26 یادمان کامل شده و شش یادمان در حال ساخت و طراحی است؛متاسفانه به دلیل بودجه کم و مشکلات تحریمی برای ساخت یادمان با مشکل مواجه شده بودیم اما در شش ماه آینده مابقی یادمان‌های در حال طراحی، تکمیل خواهند شد.

وی ابراز کرد: یکی از رسالت‌های اصلی اداره حفظ آثار دفاع مقدس چاپ کتاب است که برابر سهیمه‌ای که برای استان ما تعریف شده باید 50 عنوان کتاب چاپ کنیم که تمامی مراحل چاپ کتاب‌ها طی شده و در هفته دفاع مقدس و روز زن از 35 کتاب رونمایی شد و مابقی کتاب‌ها هم در حال تدوین و چاپ است که تا پایان این ماه رونمایی می‌شود.

امیر پیری یادآور شد: از سال 96 کلنگ زنی محوطه موزه دفاع مقدس آغاز و نزدیک به یک میلیارد و 200 میلیون تومان از سوی استانداری و برنامه بودجه برای ساخت این مکان صرف شد.

وی افزود: سپس در سال 98 سه میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبارات جذب و هزینه کردیم و ساختمان اداری شکل گرفت اما به علت نداشتن منابع مالی با رایزنی‌های انجام شده ادامه کار به دستور استاندار به شهرداری سپرده شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: به اداره کل راه و شهر سازی یک قطعه زمین واگذار و به فروش گذاشته شد و قرار بر این بود که شهرداری با استفاده از این آورده و اعتباری که شورای شهر به میزان دو میلیارد مصوب کرده بود؛ شروع به کار کند.

9 میلیارد تومان بودجه برای ادامه ساخت باغ موزه دفاع مقدس تامین شده است

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان قزوین ابراز کرد: شش ماه گذشته پیمانکار توسط شهرداری انتخاب شده و استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر قزوین قول داده‌اند که سوم خرداد 1400 فاز اول این موزه به بهره‌برداری برسد.

وی اذعان کرد: آب، برق، گاز و انشعابات انجام شده و نیز شش و نیم هکتار زمین از اطراف این محوطه را در اختیار گرفتیم که این زمین از 41 هزار متر مربع به 105 هزار متر مربع رسیده است.

امیر پیری ادامه داد: همه مسئولین باید همت کنند تا این مکان فرهنگی با نگاه مثبت ساخته شود چراکه این موزه دفاع مقدس می‌تواند در چند وجه از جمله کتابخانه موزه دفاع مقدس بدون دریافت وجه در اختیار مردم گذاشته شود است تا شهروندان بتوانند با بازدید از این مکان از گذشتگانی که جان خود را فدا کردند، درس بگیرند.

این مقام مسئول بیان کرد: هدف از راه‌اندازی مرکز فرهنگی دفاع مقدس قزوین انعکاس دلاوری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در دفاع از خاک وطن است.

مدیر‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان قزوین با اشاره به همکاری شهرداری و شورای شهر در زمینه ساخت موزه دفاع مقدس تصریح کرد: مقرر شده شهرداری پول قطعه زمینی که فروخته شده را در اختیار بگیرد تا به عنوان پیمانکار ادامه کار ساخت این مکان فرهنگی را انجام دهد؛ از اسفند ماه سال گذشته این زمین به مبلغ هفت و نیم میلیارد تومان فروخته شد اما روند پیشرفت پروژه به کُندی پیش می‌رود.

امیر پیری در پایان گفت: با یک و نیم میلیاردی که شورای شهر برای ساخت این موزه مصوب کرده بود و پول فروش زمین که در دست شهرداری بود در کل 9 میلیارد تومان بودجه تامین شده است که باید با این هزینه حداقل چهار طبقه و فضای محیطی ساخته می‌شد که با وجود تامین بودجه و فروش زمین‌، پیشرفت شاخصی را در پروژه شاهد نیستیم.

انتهای پیام/1700

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212311

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.