تاریخ : 10 فروردین 3 15:30
3
معاون دادستان مرکز استان قزوین:

پیگیر مطالعات زیست محیطی سد لاستیکی رودخانه ارنجک‌ هستیم/ حفظ باغستان سنتی قزوین به عنوان حقوق عامه در دستور کار است

  • کد خبر : 212349
  • 16 فروردین 0 10:26
پیگیر مطالعات زیست محیطی سد لاستیکی رودخانه ارنجک‌ هستیم/ حفظ باغستان سنتی قزوین به عنوان حقوق عامه در دستور کار است
معاون دادستان مرکز استان قزوین گفت: باتوجه به نظرات کارشناسان محیط زیست مبنی بر مخاطرات موجود در سد لاستیکی نیز ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و اگر به این اطمینان برسیم که در این پروژه مخاطرات جدی وجود دارد قطعا پروژه را متوقف می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، باغستان سنتی قزوین با قدمت بیش از هزار سال یکی از سرمایه‌های بزرگ برای این استان محسوب می‌شود که از نیاکان به جا مانده است و کارکردهای بسیار مهمی برای شهر قزوین به لحاظ پیشگیری از سیلاب و‌ تامین هوای سالم دارد.

این میراث کهن با وجود اینکه استوار و پابرجا مانده است اما در طول سالیان مختلف با تهدیدات متعددی مواجه بوده که اکنون هم ادامه دارد به طوری که دستخوش بسیاری از پروژه‌های شهری شده که باعث از بین رفتن آن شده است.

حفظ باغستان سنتی قزوین یکی از دغدغه‌های جدی دوست‌داران محیط زیست و شهروندان قزوین است اما این روزها هم مسئله احداث سد لاستیکی در مسیر رودخانه فصلی ارنجک با هدف ایجاد مجموعه تفریحی نیز از نگرانی‌های جدید باغداران است چراکه تامین حق‌آبه برای آبیاری باغات از مسائل مهم به شمار می‌رود.

کمیته‌ صیانت از باغستان سنتی قزوین تشکیل دادیم

علی فولیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، درباره پروژه احداث سد لاستیکی باهدف ایجاد دریاچه تفریحی در مسیر رودخانه ارنجک‌ که باعث نگرانی باغداران قزوین در تامین آب برای باغستان سنتی شده است، اظهار کرد: باغستان سنتی قزوین یک میراث کهن و ثبت شده و به عنوان یکی از سرمایه‌هایی است که اجازه می‌دهد شهر قزوین نفس بکشد و خطرات سیلاب را در استان پیشگیری می‌کند.

وی افزود: متاسفانه سیاست‌های نامدیران، جاده کشتی‌های غیرضروری و تغییر کاربری‌هایی که گاهی هم با تولید رانت صورت گرفته، آتش سوزی‌های عمدی و‌ کمبود آب نیز از عوامل تخریب باغستان سنتی قزوین به شمار می‌رود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین ابراز کرد: ما از باب وظیفه صیانت از حقوق عامه‌ای که دادستان در اختیار دارد نیز به این موضوع ورود کردیم درحالی که باغستان خود متولی دارد که باید تصمیم‌گیری‌ها از آن طریق صورت گیرد اما ما دیدم که اگر بخواهیم صرفاً به تصمیمات هیئت مدیره و شورا بسنده کنیم، در چند سال آینده چیزی از باغستان باقی نمی‌ماند.

وی عنوان کرد: از این رو ما در حمایت از حقوق عامه‌ نیز در اجرای دستورالعمل حفظ حقوق بین‌المال یک کمیته‌ای را تحت عنوان صیانت از باغستان سنتی قزوین تشکیل دادیم که مشکلات و کم‌کاری‌ها و معضلات موجود در باغستان را در این کمیته پیگیری می‌کنیم.

پیگیر هستیم که حق آبه‌های باغستان تامین شود

فولیان با اشاره به بازدید مستمر از باغستان‌های سنتی قزوین تاکید کرد: پیگیر هستیم که حق آبه‌های باغستان تامین شود و اگر برداشت‌های غیرمجاز هم صورت می‌گیرد نیز با متخلفین برخورد می‌کنیم؛ به طوری که سد لاستیکی هم که اکنون ساخته می‌شود پیوست زیست محیطی ندارد.

این مقام مسئول اذعان کرد: طی بازدیدی که از این سد داشتیم، اهالی روستای ارنجک اعلام می‌کنند که اصلا این رودخانه در این منطقه وجود نداشته به طوری که در این پروژه مسیر رودخانه را به نهر تبدیل و مسیرش را منحرف کردند در حالی که سازمان محیط زیست نظر دیگری دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین تصریح کرد: باتوجه به نظرات کارشناسان محیط زیست مبنی بر مخاطرات موجود در سد لاستیکی نیز ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و اگر به این اطمینان برسیم که در این پروژه مخاطرات جدی وجود دارد قطعا پروژه را متوقف می‌کنیم.

وی در پایان گفت: اما اگر پیوست زیست محیطی نشان دهد که اجرای طرح مشکلی ندارد، مانعی برای ادامه نخواهد داشت لذا اکنون منتظر اعلام نظرات کارشناسان و مطالعات زیست محیطی هستیم.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212349

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.