تاریخ : 01 اردیبهشت 3 12:10
3
چه جملاتی به کودکان احساس امنیت می‌دهد؟/چگونه به کودک بفهمانیم مراقب او هستیم؟

چه جملاتی به کودکان احساس امنیت می‌دهد؟/چگونه به کودک بفهمانیم مراقب او هستیم؟

  • کد خبر : 212398
  • 18 فروردین 0 12:30
چه جملاتی به کودکان احساس امنیت می‌دهد؟/چگونه به کودک بفهمانیم مراقب او هستیم؟
والدینی که به جای استفاده از جملات تهدید آمیز و ناراحت کننده، فرزندشان را تشویق می کنند و به او احساس امنیت می دهند، در آینده فرزندانشان سلامت فیزیکی و روانی بیشتری را خواهند داشت.

به گزارش شاخص، یکی از مهمترین فاکتورهای سلامت روانی هر بزرگسالی، احساس امنیت فیزیکی و روانی او دردوران  کودکی است شاید سراغ داشته باشید بچه هایی که در کودکی شان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و احساس امنیت و دوست داشتن را تجربه نکرده اند، در بزرگسالی زندگی هایشان فراز و نشیب های زیادی داشته است.

تا زمانی که کودکان احساس می کنند، والدین و دیگران آنها را دوست دارند ، احساس امنیت می کنند و می توانند خیلی مسائل سخت را تحمل کنند ولی اگر والدین امنیت بچه هایشان را ضعیف کنند، در آنها احساس خصومت  ایجاد می شود.

کارل هورنای روانشناس رشد مطرح می کند که رابطه اجتماعی بین کودک و والدین عامل اصلی رشد شخصیت است نه تعارض های کودکی یا مراحل رشد همگانی و امنیت کودک بستگی به این دارد که والدین با کودکان چطور رفتار می کنند ، والدین می بایست صمیمت و محبت را در کلام و رفتارشان به بچه ها نشان دهند تا امنیت بچه تضعیف نشود.

امنیت کودک به بخش های روانی، فیزیکی و عاطفی تقسیم می شود که به اندازه کافی باید هر کودکی آن را تجربه کند البته این نباید شامل توجه زیاد یا کنترل بیش از حد و از سوی مقابل هم سهل گیری و بی تفاوتی نسبت به بچه شود.

*چه جملاتی به بچه ها حس امنیت می دهد؟

خیلی از جملات را والدین باید یاد بگیرند تا به کودکانشان بگویند ، اینها آموختنی هستند هر چند غریزی خیلی از والدین آن را به کار می برند اما خیلی والدین هم هستند که در لفظ نمی توانند حس امنیت را به بچه هایشان بدهند . مثلا اگر بچه ترسیده و نمی تواند در اتاق تاریکش بخوابد ، او را وادار می کنند که بخوابد به این دلیل که عادت کند. بهتر است این احساس امنیت اول برای بچه در لفظ و آغوش گرفتن او ایجاد شود مثلا چراغ خواب اتاقش را روشن کنید و به او بگویید که «من اینجا هستم و بغلت می کنم»، «تو نباید از چیزی بترسی چرا که ما مراقبت هستیم».

یا اگر بچه دیگری فرزند ما را اذیت کرد بهتر است از جملاتی مثل «من اینجا هستم، کنار تو و نمی‌گذارم آسیب ببینی» استفاده کنیم البته نباید طوری باشد که بچه ها در سنین مختلف به والدین در زمینه ارتباط با دیگران وابسته شوند منتها در سن کم بهتر است این حس به بچه ها القا شود و در سنین بالاتر نیز اعتماد به نفس او تقویت شود که خودش رویارو با مشکلاتش بشود.

 

سایر جملاتی که در موقعیت های دیگر می تواند به بچه ها حس امنیت بدهد شامل: «من اینجا هستم و صدایت را می شنوم، خواسته‌ات را به من بگو، لازم نیست جیغ بکشی و گریه کنی تا توجه‌ام را جلب کنی»، «من اینجا هستم و تو آرام باش» و «من اینجا هستم و می‌توانی روی من حساب کنی».

بنابراین این تفکر غلطی است که برخی تصور می کنند که کودک از رفتار والدین می فهمد که او را دوست دارند، شما باید هر روز به بچه هایتان بگویید که دوستشان دارید و به آنها بفهمانید که مراقبشان در هر شرایطی هستید. این کارها باعث افزایش حس امنیت کودکان می شود.

سیدرضا نعمتی روان شناس بالینی می گوید: اولین اصل در ایجاد امنیت این است که اعضای خانواده در کنار هم خوشحال باشند و از با هم بودن لذت ببرند. در واقع امنیت ما در درجه اول از هم‌نشینی با افرادی حاصل می‌شود که در ارتباطی صمیمانه به آن‌ها اعتماد کنیم و مورد حمایتشان قرار بگیریم.

 

*نکات مهم ایجاد حس امنیت در کودکان

*با هم بودن اعضای خانواده : نخستین رکن حس امنیت در کودکان است اینکه خانواده با هم ، هم نشین باشند و روابط صمیمانه داشته باشند و از زندگی در کنار هم احساس امنیت کنند، کودکی که مدام شاهد دعوای پدر و مادر خود هست قطعا نمی تواند حس امنیتش را تکمیل کند.

*ابراز احساسات: والدین به بچه ها درباره احساسات، نگرانی ها و نیازهایشان آموزش دهند و از کودکشان حمایت کنند. این هم دلی و دل گرمیدادن باعث می شود احساس امنیت در خانواده بالا برود.

*اطمینان دادن به کودکان: مرحله دیگر ایجاد امنیت عاطفی و دل گرمی به آنها است. کودکان دوست دارندبدانند که پدر و مادرشان از آنها محافظت می کنند اگر دچار مشکلی شدند یا کاری کردند، مورد حمایت قرار می گیرند و خیالشان راحت می شود که والدینشان کنارشان هستند.

*کمک به دیگران: کودکان هم مثل بزرگترها از کمک به دیگران حس امنیت و رضایت می کنند، اگر بچه ها را غیرمستقیم در کمک به دیگران دخیل کنیم این حس بعلاوه اعتماد به نفس در وجودشان پرورش پیدا می کند.

 

انتهای پیام/1100

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212398

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.