تاریخ : 09 فروردین 3 18:58
3
رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین:

گرانی سیمان با ایجاد جوروانی رقم خورد/ قدرت خرید مصرف‌کنندگان به شدت کاهش یافت

  • کد خبر : 212774
  • 12 اردیبهشت 0 09:34
گرانی سیمان با ایجاد جوروانی رقم خورد/ قدرت خرید مصرف‌کنندگان به شدت کاهش یافت
رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین با بیان اینکه با توجه به گرانی سیمان، رانندگان حمل بار نیز توقع دارند، گفت: افزایش قیمت سیمان بیشتر با ایجاد جو روانی رقم خورد.

سید علی‌اکبر سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، درباره وضعیت سیمان استان قزوین اظهار کرد: با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید سیمان؛ تولیدکنندگان خواستار تعیین قیمت واقعی شدند در همین راستا طی دو مرحله یکی در تاریخ ۲۴ فروردین و دیگری در ۲۸ فروردین قیمت سیمان افزایش یافت.

وی افزود: توافق اولیه که در ۲۴ فروردین انجام شد بنا شد قیمت سیمان به میزان تنی ۶۰ هزار تومان افزایش یابد اما مدیران شرکت‌ها رضایت نداشتند و مدعی بودند که این افزایش قیمت تنها می‌تواند پاسخگوی افزایش میزان دستمزد باشد که در تمام واحد‌های تولیدی نیز این امر اتفاق افتاده است.

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین بیان کرد: سرانجام با توجه تقاضای تولیدکنندگان به منظور افزایش قیمت‌ها به جهت پوشش هزینه‌های تولید؛ با افزایش تنی ۸۰ هزار تومان نیز موافقت شد که در مجموع در فاصله کمتر از یک هفته ، سیمان کیسه‌ای ۷ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

سیدی با بیان اینکه خوشبختانه بازار سیمان مساعد است، ابراز کرد: این افزایش قیمت تا حدودی توانست رضایت تولیدکنندگان سیمان را جلب کند؛ لذا انگیزه تولید در آن‌ها بیشتر شده و اکنون وضعیت خوبی در زمینه تامین سیمان در سطح شهرستان داریم و خوشبختانه کمبودی نداریم.

کمبودی در زمینه سیمان نداریم

وی ادامه داد:اگرچه به دو دلیل می‌توان تصور کرد که در شرایط کنونی فعلا کمبودی در زمینه سیمان نداشته باشیم چراکه در ماه رمضان معمولا برخی کارها رکود پیدا می‌کند و دیگری افزایش قیمت هفت هزار تومانی هر کیسه سیمان است که روی قدرت خرید مصرف کننده اثرگذار خواهد بود.

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین اذعان کرد: خوشبختانه بعد از افزایش قیمت‌ها و ایجاد انگیزه تولید در تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان هر میزان سیمان که نیاز داشته باشند به راحتی می‌توانند در سطح شهر خریداری نمایند.

سیدی عنوان کرد:پیش از تعیین قیمت مصوب سیمان، تنی ۳۳۷ هزارتومان بود که اکنون به تنی ۴۶۷ هزار تومان رسیده و قیمت هر کیسه سیمان نیز ۳۲ هزار تومان است.

این مقام مسئول ابراز کرد: از طرفی چون سیمان به وفور در بازار یافت می‌شود، قیمت سیمان دولتی با آزاد تفاوت چندانی ندارد مگر اینکه سیمان استان‌های دیگر باشد که با توجه به کرایه حمل بار ممکن است نهایت دو تا سه هزار تومان تفاوت قیمت داشته باشد.

وی درباره وضعیت مصالح ساختمانی دیگر بیان کرد: بالطبع ابتدای هر سال با توجه به افزایش نرخ دستمزدها، مصالح دیگر نیز افزایش قیمت خواهند داشت اما تاکنون در حوزه گچ که به عنوان دومین مصالح مهم ساختمان‌سازی بعد از سیمان است، هیچ‌گونه نرخ جدیدی نداشتیم.

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین اضافه کرد: اگرچه دور از انتظار نیست که افزایش قیمت سایر مصالح ساختمانی رقم بخورد چراکه صنعت ساختمان‌سازی مانند یک زنجیره متصل است.

رانندگان حمل بار توقع افزایش نرخ کرایه را دارند

سیدی اذعان کرد: با توجه به گرانی سیمان، رانندگان حمل بار نیز توقع دارند متناسب با افزایش قیمت سیمان، دستمزد آن‌ها نیز افزایش یابد بنابراین ممکن است طی هفته‌های آینده تقاضای افزایش دستمزد از سوی رانندگان نیز مطرح شود.

وی با بیان اینکه نیاز استان به سیمان ۱۰۰۰تن در روز است، عنوان کرد: پیش از عید روزانه ۱۲۵ تن سیمان به استان تحویل می‌دادند که خوشبختانه اکنون این میزان به ۴۵۰ تن در روز افزایش پیدا کرده لذا فعلا کبودی نداریم.

این مقام مسئول افزود: باتوجه به اینکه فعلا  کارهای عمرانی که یکی از پرمصرف‌ترین حوزه سیمان است در استان راه‌اندازی نشده؛ این میزان سیمانی که در اختیار استان قرار می‌گیرد، پاسخگوی نیاز ساختمان‌سازی مردمی است.

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین با اشاره به اینکه بازار شایعات افزایش قیمت‌ها در نرخ مصوب اثرگذار خواهد بود، ابراز کرد: به تناسب افزایش ۱۴۰هزار تومانی قیمت هر تن سیمان و در نظر گرفتن سود تولیدکنندگان ممکن است قیمت بتن نیز بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان افزایش‌یابد.

سیدی تصریح کرد: مهمترین موضوع در بحث گرانی‌ها جو روانی جامعه است، مدت‌ها قبل از عید گرانی سیمان مطرح بود درحالی که همان موقع نیز سیمان در بازار آزاد کیسه‌ای ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان بود؛ اما  در واقع واحد‌های تولیدی با جو روانی و شایعه‌پردازی در نظر داشتند میزان پذیرش و کشش جامعه را بسنجند.

وی در پایان گفت: واحد‌های تولیدی زمانی تصمیم به افزایش قیمت می‌گیرند که جو روانی جامعه این آمادگی را داشته باشد در حالی که واقعیت این است که اگر واحد‌های تولیدی صرفه اقتصادی نداشته باشند نیز همان زمان جو روانی ایجاد می‌کنند تا افزایش قیمت صورت ‌گیرد.

انتهای پیام/ 1003

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212774

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.