تاریخ : 10 فروردین 3 02:11
3
وزیر بهداشت:

ویروس آفریقای جنوبی ترسناک است

  • کد خبر : 212934
  • 21 اردیبهشت 0 11:19
ویروس آفریقای جنوبی ترسناک است
نمکی گفت: من از ویروس هندی به اندازه ویروس انگلیسی وحشت ندارم اما از ویروس آفریقای جنوبی هراس دارم.

به گزارش شاخص،سعید نمکی وزیر بهداشت در شانزدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: اولین اقدام موفق ما در مقابله با ویروس انگلیسی، جلوگیری از انجام اعمال جراحی الکتیو بود.

او افزود: بحث درمان سرپایی با یک داروی آنتی وایرال، یکی دیگر از اقدامات موفق ما برای کنترل ویروس انگلیسی در کشور بود. ما در خوزستان این کار را انجام دادیم و نتایج آن کاملاً رضایت بخش بود و اگر غیر از این بود، امکان نداشت بتوانیم بیماری را در این استان مدیریت کنیم.

 نمکی ادامه داد: ١۵٠ هزار بیمار که باید طی ١٠ روز بستری می‌شدند را بستری موقت کردیم؛ این بیماران بعد از یک الی دو روز بستری، به منزل می‌رفتند و برای دریافت دارو مجدد برمی‌گشتند با این حال نیازی به بستری ١٠ روزه آن‌ها نبود.

وزیر بهداشت  گفت: در این مدت تعداد بیماران کاهش و مراقبت از بیماران ارتقا پیدا کرد. افزایش بیماران و کاهش مراقبت با میزان مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد به همین منظور کمیته ترخیص و مراقبت در منزل شکل گرفت؛ این حرکت که هر کدام از روسای دانشگاه‌ها ابداعی به آن اضافه کردند، قابل تقدیر است.

نمکی تصریح کرد: ما از دام ویروس انگلیسی جستیم و فشار حداکثری ویروس از روی ما و نظام سلامت برداشته شد البته همچنان باید مراقب بود تا دوباره خیز جدیدی رخ ندهد؛ تردید نداریم این پیک رو به نزول خواهد گذاشت.

وزیر بهداشت با اشاره به گستره کروناهای جهش یافته در کشور گفت: در بوشهر هرمزگان یزد و آذربایجان غربی ویروس هندی و در بندرعباس ویروس آفریقای جنوبی را شناسایی کردیم و این ویروس ها هر کدام ماهیت خاص خود را دارند اما ویروس طریق نقل و انتقالش بسیار ظریف تر از آن است که فکر می کنیم. همانطور که ویروس ووهان خود را به قطع و ویروس آفریقای جنوبی خود را به بندرعباس رساند، سایر ویروس ها هم خود را خواهند رساند.

او با بیان اینکه چند موتاسیون جدید وارد کشور شده است، گفت: ویروس هندی و آفریقای جنوبی را در برخی استان‌ها و برخی از مناطق کشور مشاهده شده است.

به گفته نمکی ویروس هندی به چموشی ویروس انگلیسی نیست البته این در صورتی است که قابلیت جدید در کشور ما پیدا نکند چراکه ویروس ها به سمت ضعف یا شدت می روند و ممکن است ما رفتار متفاوتی ببینیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: من از ویروس هندی به اندازه ویروس انگلیسی وحشت ندارم اما از ویروس آفریقای جنوبی هراس دارم چرا که ویروس مقاومی است و واکسن ها روی آن کم اثر است.

او یادآوری کرد: مسافرت‌ها عامل بروز موج چهارم بوده است. با توجه به فرا رسیدن عید سعید فطر، لازم است که مراقبت‌های لازم صورت بگیرد.

در حال تکمیل... 

انتهای پیام/1100

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212934

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.