تاریخ : 10 فروردین 3 00:03
3
برخی از شفافیت "طرح جوانی جمعیت" هراس دارند!

برخی از شفافیت "طرح جوانی جمعیت" هراس دارند!

  • کد خبر : 212935
  • 21 اردیبهشت 0 11:24
برخی از شفافیت "طرح جوانی جمعیت" هراس دارند!
یک اقتصاددان سلامت گفت: بعضاً دروغ‌های بزرگی را به مصوبه جوانی جمعیت نسبت می‌دهند نظیر اینکه غربالگری نوزادان در این طرح حذف شده است! در حالی که تنها شفافیت در ارائه خدمات در قانون تصریح شده است، برخی از این شفافیت و ثبت داده‌ها هراس دارند!

به گزارش شاخص،دکتر محمد اکبری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مورد هجمه‌ها، نقدهای غیرعلمی و حواشی ایجاد شده درباره طرح جوانی جمعیت  اظهار کرد: متأسفانه بعضاً دروغ‌های بزرگی را به مصوبه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نسبت می‌دهند؛ نظیر اینکه غربالگری نوزادان در این طرح حذف شده است! یا غربالگری ژنتیکی در این طرح حذف شده است! و ... این در حالی است که چنین اتفاقی نیفتاده، بلکه شفافیت (Transparency) در ارائه خدمات در قانون تصریح شده است. 

وی ادامه داد: اینکه فرضاً چه کسی و به چه دلیل نوعی غربالگری ژنتیکی را تجویز می‌کند یا توصیه به سقط می‌کند و ... برخی از این شفافیت و ثبت داده‌ها هراس دارند؛ باید به این نکته نیز توجه شود که جزئیات امر در موارد مربوطه، بعداً از طریق تدوین دستورالعمل‌های اجرایی از سوی وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مربوطه، ارائه خواهد شد.

این اقتصاددان سلامت تصریح کرد: جالب اینجاست که موضوع ثبت اطلاعات ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و ... در پرونده الکترونیک سلامت که وظیفه مغفول مانده وزارت بهداشت است، بارها نیز در قانون و سیاست‌ها عنوان شده و عدم اجرای وسیع و کامل پرونده الکترونیک سلامت و تخطی‌های رخ‌داده با وجود ظرفیت‌های فنی از سوی وزارت بهداشت نیز احتمالاً به دلیل وجود تعارض منافع است.

دکتر اکبری با اشاره به برخی از ویژگی‌های طرح که مبتنی بر علم اقتصاد سلامت است، اضافه کرد: از جمله مواردی که در مصوبه پیش‌بینی شده، پیشگیری از پزشکی تدافعی (Defensive Medicine) است که از دلایل مهم برای بروز تقاضای القایی عرضه‌کنندگان (Supplier Induced Demand) و تحمیل اقدامات و هزینه‌های غیرضروری به مردم، نظام سلامت و نظام‌های بیمه‌ای دولتی و خصوصی است؛ برخی مواقع تقاضای القایی منجر به آسیب‌های جدی به افراد نیز شده و می‌شود، نظیر سقط و کشتن فرزندان سالم که از لحاظ شرعی، قانونی و انسانی مجاز نیست و پیامدهای آن برای پدر و مادرها نیز به‌انحاء مختلف باقی خواهد ماند؛ یکی از اقداماتی که برای کاهش تقاضای القایی در دنیا انجام می‌دهند، کاهش و اصلاح مقررات و سازوکارهای دعوی و شکایت علیه ارائه‌دهندگان خدمات سلامت است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از سر جهل و نخواندن و بر پایه تبلیغات وسیع رسانه‌ای داخلی و خارجی چنین حرف‌هایی را می‌زنند؛ برخی هم که در موقعیت تعارض منافع هستند، برای حفظ منافع خود و صنفشان چنین حرف‌هایی را بیان می‌کنند؛ همچون یکی از متخصصان که مسئولیت اجرایی مهمی را در دولت‌های قبل در کارنامه دارد و برای مقابله با این طرح، میدان‌داری و تبلیغات گسترده می‌کند؛ این‌ها از جمله دلایل حمله به طرح جوانی جمعیت است و دیده‌ایم و بازهم خواهیم دید که برچسب و اِعمال فشار از سوی برخی رسانه‌ها به موافقین این طرح شدیداً انجام خواهد شد؛ البته افرادی نیز هستند که واقعاً علمی و با رویکردی دلسوزانه با طرح برخورد کردند؛ بنده و سایر کارشناسان نیز نظراتی داشتیم که در این طرح دیده یا اِعمال نشده است اما این امر دلیلی بر لزوم عدم تائید یا تصویب طرح نیست.

این کارشناس اقتصادی افزود: نقد اقتصادی قابل‌توجهی بر این طرح ندیده‌ام؛ چرا که در مشوق‌های اقتصادی برای فرزندآوری و ازدواج، منافع افراد و گروه‌ها غالباً تحت‌الشعاع قرار نگرفته و در موقعیت تعارض منافع قرار نمی‌گیرند! اگرچه مشوق‌های اقتصادی بیشتری مورد نیاز است که امیدواریم در آینده مدنظر قرار بگیرد.

اکبری یادآور شد: امیدوارم شورای محترم نگهبان، بدون تأثیرپذیری از تبلیغات وسیع و برنامه‌ریزی‌شده علیه این طرح، پس از انجام اصلاحات مجلس بر روی طرح و پاسخ به شورا، آن را هرچه سریع‌تر به مجلس شورای اسلامی ارسال کند و نمایندگان محترم نیز فارغ از فشارها، تبلیغات، لابی‌های افراد دارای تعارض منافع یا وابستگان آن‌ها، به وظیفه دینی و ملی خود عمل کنند؛ این طرح تنها گام نخست برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت است و راه طولانی‌ای برای مراقبت از جمعیت و حفظ ساختار جوان جمعیت ایران باقی‌مانده است که امیدواریم دولت بعدی فهم، قدرت و اراده این مهم که دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است را داشته باشد.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/1100

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/212935

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.