تاریخ : 01 اردیبهشت 3 06:35
3
شهروندان قزوینی در مصاحبه با شاخص:

تخلف آشکار‌ ساخت‌وساز در منطقه پونک قزوین رخ می‌دهد/ قصور مامورین شهرداری در برخورد با متخلفین

  • کد خبر : 213347
  • 17 خرداد 0 08:00
تخلف آشکار‌ ساخت‌وساز در منطقه پونک قزوین رخ می‌دهد/ قصور مامورین شهرداری در برخورد با متخلفین
جمعی از ساکنین بلوار نخبگان جنب فروشگاه هاکوپیان در منطقه پونک قزوین از بروز یک تخلف آشکار در ساخت ساختمان تجاری طی چند روز تعطیلات خبر دادند.

‌به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، همگام با رشد روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی، مردم با مشکلاتی، از جمله کمبود مسکن و سایر خدمات رفاهی روبه رو هستند که همین امر خود به نوعی عامل افزایش تخلفات ساختمانی در شهرها و به ویژه کلانشهرها شده است؛ این معضل به علت عدم نظارت کافی بر ساخت و سازهای شهری هر روز نسبت به قبل بیشتر شده و پیامدهای ناشی از آن رو به افزایش است.

تخلف ساختمانی به معنی نقض قوانین شهرسازی و بی‌توجهی به مقررات الزامی ساخت و ساز و عدم رعایت نکات ایمنی، بهداشتی و فنی مربوط به ساخت ساختمان است؛ به عبارت دیگر اگر سازندگان ساختمان به قوانین ساخت و ساز توجه نداشته باشند و بدون در نظر گرفتن نکات مهم ایمنی به ساخت و ساز مبادرت کنند، مرتکب تخلفات ساختمانی شده‌اند و تخلف آن‌ها قابل پیگیری خواهد بود.

چندین قانون برای ساخت ساختمان‌سازی مطرح شده که رعایت ضوابط مربوط به حریم اشراف بناها و مسائل مشرفیت در مورد کلیه بناهایی که در مجاورت این قطعه مالکیت احداث می‌شود نیز جزو آن محسوب شده و رعایت آن الزامی است.

مالکان در احداث ساختمان باید بر اساس پروانه ساختمانی صادره اقدام کرده و از افزودن نما و تغییر نقشه ساختمانی خودداری کنند تا از هدر رفتن سرمایه و اتلاف زمان جلوگیری شود.

جمعی از ساکنین بلوار نخبگان جنب فروشگاه هاکوپیان در منطقه پونک قزوین در تماس با خبرنگار اجتماعی شاخص، از بروز یک تخلف آشکار در ساخت ساختمان تجاری طی چند روز تعطیلات خبر دادند و اظهار کردند: این ساختمان از هشت ماه پیش شروع به کار کرده اما چون طبق نقشه و زیر نظر مهندس ناظر کار می‌کرند تاکنون تخلفی نداشتند اما میلگرد انتظار خود را پایه‌ریزی کرده بودند.

آن‌ها ‌افزودند: میلگرد‌های انتظار به این منظور پایه‌گذاری می‌شوند که سازنده بعدها بتواند ستون بزند لذا تا زمانی که ساختمان بالا نیامده اجازه این کار را ندارد اما اکنون که تعداد واحدها مشخص شده، در حال اعمال این تخلف هستند. در صورتی که در زمان آلماتوربندی همسایگان شکایت داشتند که این تخلف در حال انجام است و باید جلوی کار آن گرفته شود.

این شاکیان ادامه دادند: بر اساس قانون هر ملک مجاز به داشتن حدودا ۶۵درصد بنا است که اکنون این مالک صدرصد زیربنا گرفته و درواقع می‌توان گفت حدود ۴۰درصد تخلف بنا داشته است که این‌ مو‌ضوع موجب آزار همسایگان از نظر نور می‌شود.

آن‌ها ابراز کردند: طی هفته‌های اخیر سازنده با توجه به تخلف آشکار بنا داشت با همسایگان وارد مذاکره شده و به ادامه کار بپردازد اما همسایگان از طریق استانداری و قانون ماده ۱۰۰ اعتراض و شکایت کردند؛ شهرداری هم اجازه نمی‌داد که خارج از نقشه ساخت و سازی صورت گیرد اما طی این چند روز تعطیلات که مسئولین شهری حضور نداشتند، سازنده با واحد اجرائیات شهرداری منطقه سه زد و بند کرده و روز گذشته آخرین سقف هم زده شد.

این شاکیان اذعان کردند: طی این تعطیلات، سازنده مجدد بنا داشت که رضایت همسایگان را جلب کند اما علی‌رغم مخالفت همسایه‌ها و مطرح کردن این موضوع که برخی همسایگان مسافرت هستند، با بی‌توجهی به کار خود ادامه دادند.

آن‌ها بیان کردند: برخی همسایگان به محض مشاهده این اقدام با واحد اجرائیات شهردای و ۱۳۷ تماس گرفته و تخلف را گزارش دادند اما داستان از این قرار بوده که مامورین شهرداری با زدوبند با سازنده در چند متری ملک در یک مکان سایه کمین کرده بودند تا بعد از اتمام بتن‌ریزی به صورت نمایشی وارد صحنه شوند تا به نوعی خود را رفع تکلیف کرده باشند.

این شاکیان ابراز کردند: یکی از همسایگان به طور عینی شاهد این تخلف بوده و حتی این موضوع را به مامورین تذکر داده و حتی این موضوع را در تماس تلفنی با شهرداری مرکز، رئیس شورای شهر و یکی دیگر از اعضای کمیسیون شهرداری اطلاع داده است که متاسفانه علی‌رغم پیگیری این مسئولین، همچنان این تخلف به صورت محرز اتفاق افتاده است.

آن‌ها تصریح کردند: متاسفانه این تخلفات ساختمانی با سوءاستفاده از تعطیلات و مماشات با واحد اجرائیات شهردای منطقه سه بدون جلب رضایت همسایگان و درحالی که تعدادی از همسایگان در مسافرت بودند، به صورت مخفیانه صورت گرفته است که اکنون خاطر بسیاری از همسایگان را آزرده کرده است.

این شاکیان با بیان اینکه طی این چند روز بیش از صد بار با واحد اجرائیات و ۱۳۷  تماس گرفتیم، اذعان کردند: روز گذشته یکی از همسایگان به صورت حضوری به واحد اجرائیات منطقه سه مراجعه داشته و موضوع را مطرح کرده و حتی گزارش تخلف مامورین شهرداری را نیز گزارش کرده است و آن‌ها در محل ساخت حضور یافته و اعلام کردند پیگیر موضوع هستند اما ساخت و ساز همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، سالانه چندین تخلف ساختمانی در شهر قزوین صورت می‌گیرد که متاسفانه علی‌رغم داشتن شاکیان خصوصی همچنان با زد و بند با عوامل شهری به کار خود خاتمه می‌دهند و در نهایت جز خستگی چیزی عاید شاکیان نشده و از حق خو‌د می‌گذرند و اما به راستی چه کسی پاسخگوی این تخلفات است، تخلفاتی که با کوچکترین پس‌لرزه می‌تواند تبعات زیادی برای ساکنین آن مناطق داشته باشد

انتهای پیام/ ۱۰۰۳

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/213347

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.