تاریخ : 09 فروردین 3 22:51
3
واکسن کرونا در کدام بیماری‌ها موثر نیست؟

واکسن کرونا در کدام بیماری‌ها موثر نیست؟

  • کد خبر : 213349
  • 17 خرداد 0 10:27
واکسن کرونا در کدام بیماری‌ها موثر نیست؟
محققان دانشگاه جانز هاپکینز در جریان مطالعات اخیر خود دریافتند واکسن کرونا در برخی بیماری‌ها تاثیر محافظتی چندانی ندارد.

به گزارش شاخص به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز اخیرا گزارش داده‌اند در حالی که دو دوز واکسن کرونا می‌تواند افرادی را که پیوند اعضا انجام داده‌اند،  در برابر ویروس محافظت کند، اما کافی نیست و همچنان باید اصول بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و سایر اقدامات ایمنی مورد توجه قرار گیرد.

اکنون محققان متوجه یک واکنش ایمنی کمتر از حد نرمال به واکسن‌های پیام رسان mRNA کووید در افراد مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی و اسکلتی عضلانی (RMD) شده‌اند، شرایطی که اغلب نیاز به درمان با دارو‌هایی دارند که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند.

این مطالعه در نامه تحقیقاتی که در تاریخ ۲۵ مه در سالنامه پزشکی داخلی منتشر شده، به تفصیل شرح داده شده است.

نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد بیماران مبتلا به RMD که تحت درمان‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند واکنش‌های نسبتا بهینه به واکسیناسیون دارند، بنابراین هنوز در معرض خطر عفونت سارس-کوو ۲ هستند.

طبق کالج روماتولوژی آمریکا، RMD‌ها گروه متنوعی از بیماری‌های خود ایمنی هستند که کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند بر روی هر عضوی از بدن اغلب مفاصل تاثیر بگذارند. بیشتر RMD‌ها به دلیل مشکلات سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند منجر به التهاب و تحلیل رفتن تدریجی مفاصل، عضلات و استخوان‌ها شود. بیش از ۴۶ میلیون نفر در آمریکا با نوعی RMD از جمله آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوز سیستمیک، اسکلرودرمی، واسکولیت و سندرم شوگرن زندگی می‌کنند.

بین ۷ دسامبر سال ۲۰۲۰ تا ۱۱ مارس ۲۰۲۱، محققان پزشکی جانز هاپکینز بیماران ۱۸ ساله و بالاتر را با RMD برای مطالعه پاسخ ایمنی مورد مطالعه قرار دادند. یک ماه پس از آنکه شرکت کنندگان دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند، نمونه‌های خون برای خنثی سازی آنتی بادی علیه پروتئین سنبله سارس_کوو ۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

۲۰ بیمار آنتی بادی قابل تشخیص نداشتند. اکثرا زنان (۹۵ ٪) مبتلا به لوپوس تشخیص داده شده و چندین عامل سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت کردند. رایج‌ترین دارو‌ها ریتوکسیماب (۵۵ ٪)، بیولوژیکی است که برای درمان استفاده می‌شود. اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و واسکولیت و مایکوفنولات (۵۰ ٪)، دارویی که معمولا به عنوان درمان خط اول بیماری ریه اسکلرودرمی و نفریت لوپوس (التهاب کلیه) استفاده می‌شود، است؛ هر دو سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن با تخلیه لنفوسیت‌های B سلول‌های ایمنی که در پاسخ به مهاجمان خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها، آنتی بادی تولید می‌کنند، کار می‌کنند.

دکتر برایان بویارسکی گفت: بر اساس یافته‌ها ما به بیماران مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی که از این عوامل خاص سرکوب سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنیم اقدامات ایمنی را همچنان پس از دریافت واکسن انجام دهند.

کانلی و بویارسکی گفتند برای درک بهتر پاسخ ایمنی به واکسیناسیون کووید-۱۹ در بیماران مبتلا به RMD، تحقیقات بیشتری لازم است تا روش‌های بالقوه‌ای برای افزایش اثربخشی واکسن در این جمعیت از جمله تنظیم دوز و زمان عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی قبل از واکسیناسیون پیدا شود.


بیشتر بخوانید 



انتهای پیام/1100

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/213349

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.