تاریخ : 10 فروردین 3 15:22
3
مناظره و چند نکته

مناظره و چند نکته

  • کد خبر : 213352
  • 17 خرداد 0 10:34
مناظره و چند نکته
در مناظره اول کاندیداهای ریاست جمهوری، به لحاظ تکنیک طراحی شده نه کسی می‌توانست در سخنان طرف مقابل ورود کند و نه بیشتر از زمانی که در نظر گرفته شده بود می‌توانست حرف بزند. در این تکنیک کاملا بی‌طرفی صدا و سیما مشهود بود.

به گزارش شاخص،محمدکاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در یادداشتی با عنوان «مناظره و چند نکته»، به نقد و ارزیابی نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

1-صدا و سیما به نمایندگی از افکار عمومی مباحث مربوط به نخستین مناظره را به مسائل اقتصادی و طرح مطالبات معیشتی مردم اختصاص داد. سؤالات مهمی که هر کدام بخشی از بروز مشکلات اقتصادی کشور را واتاب می‌داد و نامزدها را در یک شرایط برابر چهره به چهره مردم قرار می‌داد. به هر نامزدی یک فرصت برابر برای پاسخگویی داده شد. به لحاظ تکنیک طراحی شده نه کسی می‌توانست در سخنان طرف مقابل ورود کند و نه بیشتر از زمانی که در نظر گرفته شده بود می‌توانست حرف بزند. در این تکنیک کاملا بی‌طرفی صدا و سیما مشهود بود.

2-برخی نامزدهای محترم بدون این که به سؤال توجه کنند مطالبی که از پیش تهیه کرده بودند، قرائت می کردند. این رویکرد خروج از مختصات مناظره و بی‌اعتنایی به افکار عمومی بود. همین رویکرد کمی مناظره را از مسیر ادب و اخلاق رقابت خارج کرد. اما خیلی زود طرفین فهمیدند باید به قاعده بازی احترام بگذارند والا با داوری مردم روبه‌رو هستند و نمی توانند به شعور عمومی اهانت کنند.

3- از 7 نامزد مطرح یکی خود را امتداد دولت اصلاحات آقای خاتمی و دیگری خود را با این تعریف از جناب آقای روحانی که «روحانی قوی‌تر و دنیادیده تر از همه شماست» به‌طور تلویحی امتداد دولت فعلی که خود یک مسئولیت کلیدی اقتصادی را برعهده دارد معرفی کرد. 5 نامزد دیگر مدعی بودند که گفتمان «تغییر» و «تحول» را نمایندگی می‌کنند.

مردم در قرن جدید ‌به‌دنبال شکل‌گیری یک دولت نو، که متضمن تغییر  و تحول باشد، هستند. بازگشت به عقب مشکلی از مشکلات کشور را حل نمی‌کند. ضمن این‌که از دولت اصلاحات تئوری توسعه سیاسی بیرون آمد و محصول آن فتنه 78  و اولین نبرد نرم دشمن علیه نظام بود. اصلاح‌طلبان و جناب آقای خاتمی از دولت کنونی تمام‌قد از روحانی حمایت کردند. کادرهای اصلی دولت فعلی متشکل از اصلاح‌طلبان و هم‌پیمانان خود موسوم به عقلا و طرفدار اعتدال می‌باشد. لذا همه آنچه که  کادرهای اصلی دولت  اصلاحات و دولت کنونی در چنته داشتند طی 16 سال به میدان آوردند.
 محصول کار این میدان نامحبوب‌ترین دولت  پس از انقلاب با کارنامه اقتصادی است که صدای اقشار محروم و مستضعف جامعه را در آورده و طبقه متوسط را رنجور و ضعیف کرده است.

4- رقیب هراسی، دادن نسبت‌های ناروا به‌هم و انداختن مصائب دولت فعلی را به گردن کسانی که در دوره دولت کنونی مسئولیتی در دولت نداشتند از شگردهای نخ‌نمایی است که بعید است جواب بدهد. بخش دوم مناظره اختصاص داشت به نقدی که نامزدها از هم دارند. اگر در بخش اول نامزدها عجله نمی‌کردند و بحث نقد خود را آن‌جا مطرح می‌کردند آبرومندتر بود.

5- بخش سوم مصاحبه  اختصاص به این سؤال داشت که اگر شما رئیس‌جمهور شوید چگونه  می‌خواهید مشکلات اقتصادی را حل کنید. در این بخش نامزدها بیشتر خود را نشان دادند. این بخش علاوه بر این‌که نامزد باید دیدگاه خود را مطرح کند بحث «کارنامه» هم مطرح بود که برخی دستشان از این مقوله خالی بود. که صرفا به «طرح» ، «ادعا» و «وعده» گذشت.

باید به شعور مردم و انتخاب مردم احترام گذاشت. رأی مردم به هر کس تعلق بگیرد باید به او احترام گذاشت و کرسی ریاست‌جمهوری را باید به او سپرد و او رئیس‌جمهور همه است.

انتهای پیام/1100

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/213352

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.