تاریخ : 09 فروردین 3 21:30
3
ویروس کرونا

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| توقف روند نزولی کرونا در برخی‌استان‌ها / خطر پیک پنجم بیخ گوش کشور/ واکسیناسیون گسترده و رعایت پروتکل‌ها بهترین راهکار است+ نقشه و نمودار

  • کد خبر : 213356
  • 17 خرداد 0 10:50
جدیدترین اخبار کرونا در ایران| توقف روند نزولی کرونا در برخی‌استان‌ها / خطر پیک پنجم بیخ گوش کشور/ واکسیناسیون گسترده و رعایت پروتکل‌ها بهترین راهکار است+ نقشه و نمودار
گروه استان‌ها ـ درحالی روند نزولی همه‌گیری کرونا در برخی استان‌ها متوقف شده است مسئولان وزارت بهداشت نگرانی خود از احتمال بروز بحرانی تازه به نام پیک پنجم با ویروس‌های جهش یافته اعلام کرده‌اند.

به گزارش شاخص، بررسی دقیق آمارهای منتشر شده از روند همه‌گیری کرونا در سراسر کشور نشان می‌دهد در اغلب مناطق روند نزولی با سرعتی بسیار کند ادامه دارد؛ اما ظاهرا توقف این روند در تعدادی از استان‌ها این نگرانی را ایجاد کرده که احتمال بروز بحرانی تازه با انواع ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی وجود دارد.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید دارند ورود و گسترش ویروس جهش یافته هندی در استان‌های جنوبی کشور هم اکنون مشکلات تازه‌ای را در منطقه ایجاد کرده که با توجه به قدرت سرایت و بیماری‌زایی آن درکنار عادی انگاری و کاهش مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌ها احتمال گسترش کانون‌های آلودگی در سایر نقاط نیز وجود دارد.

در این زمینه روند گسترش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نشان می‌دهد ورود ویروس جهش یافته در جنوب استان اصفهان، جنوب و جنوب غربی استان کرمان، جنوب استان یزد و جنوب استان فارس دور از انتظار نیست و تعطیلات اخیر هم احتمال بروز مشکلات را تقویت کرده است.

خطر پیک پنجم جدی است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه اظهار داشت: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد اگرچه روند نزولی همه‌‌گیری کرونا در اغلب نقاط کشور ادامه دارد اما متاسفانه در برخی نقاط شاهد توقف این روند بوده‌ایم که این اتفاق را می‌توان زنگ خطری جدی برای کشور دانست.

سیما لاری همچنین تصریح کرد: کند بودن روند نزولی پیک‌ چهارم و ادامه دار شدن آن شرایط شکننده‌ای را در این زمینه ایجاد کرده که درصورت بی‌توجهی به آن مشکلاتی به مراتب بیشتر از گذشته به کشورمان تحمیل می‌شود.

لاری در ادامه افزود: در هفته دوم خرداد ماه شاهد کاهش 3.6 درصدی در تعداد موارد بستری کووید 19، کاهش 7 درصدی در موارد فوتی و کاهش 2.7 درصدی در تعداد مراجعه‌های سرپایی مثبت کرونا نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

وی با اشاره به ورود ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی به کشور تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی شهرستان‌های قرمز با انتشار ویروس کرونا جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی مواجه هستیم که مطمئنا در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد تکرار تجربه روزهای سخت گذشته خواهیم بود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تغییر ایجاد شده در استان‌ها طی دوره یاد شده نیز تصریح کرد: بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری کرونا در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام، خوزستان و هرمزگان و همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید19 در استان‌های البرز، قزوین، چهار محال و بختیاری و آذربایجان شرقی گزارش شده است.

لاری همچنین با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: طبق آخرین بررسی‌های صورت پذیرفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود 70 درصد است که با حد مطلوب فاصله زیادی دارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: این در حالی است که میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، ایلام، همدان، کردستان و آذربایجان غربی به مراتب پایین‌تر از میزان متوسط کشور است.

به آمارها خوشبین‌نباشیم

در همین حال کارشناسان بهداشت و درمان با درنظر گرفتن ابراز نگرانی معاون وزیر بهداشت از توقف روند نزولی کرونا در برخی استان‌ها معتقدند توجه به آمارها و نمودارها اگرچه می‌تواند در زمینه مدیریت بحران کمک بسیار قابل توجهی داشته باشد اما نباید فراموش کنیم نباید به این آمارها دلخوش باشیم چون آتش زیر خاکستر کرونا در استان‌های جنوبی کشورمان رفته رفته دوباره درحال شعله‌ور شدن است و شاهد مثال آن هم افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی عمدتا در این مناطق بوده است.

به گفته این گروه قرمز شدن یک شهرستان در استان خوزستان تاکیدی براین واقعیت است که نوار جنوبی کشور درشرف تغییرات معناداری است که باید آنها را جدی گرفته و برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در سراسر ایران این منطقه را به شدت تحت نظر غربالگری قرار داده و روند واکسیناسیون را بسیار جدی دنبال کنیم که البته درخواست تعطیلی سه روز در استان هرمزگان به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

بیشتر بخوانید


ظرفیت بیمارستان‌های هرمزگان درحال تکمیل شدن است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، اوضاع کرونایی در استان هرمزگان همچنان در حالت حاد و بحرانی قرار دارد و تخت‌های بیمارستانی به حد اشباع رسیده و ظرفیت‌ها تا حدود زیادی تکمیل شده است. 

در این استان شرایط بسیار ناپایدار است و روند صعودی بیماری نگرانی‌های زیادی را در خصوص رقم خوردن روزهای سیاه به وجود آورده است. مسئولان استانی که از کنترل رفت و آمد و مسافرت‌ها در تعطیلات اخیر عاجز ماندند حالا به دنبال تعطیلی سه روزه استان برای کنترل بیماری هستند که عملاً نمی‌تواند کاربرد خاصی برای کاهش بیماری داشته باشد و حتی ممکن است گردش ویروس را نیز بیشتر از قبل کند. 

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تعداد نمونه‌گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعاً 279932 بوده و روزانه بالغ بر 1500 تست در این استان از افراد مشکوک گرفته می‌شود که اکثر تست‌ها مثبت هستند.

وی افزود: روند بستری بیماران در بیمارستان‌ها کاملاً صعودی است و در حال حاضر 560 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر 81 بیمار کرونایی در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند که متأسفانه وضعیت 17 بیمار وخیم است و شرایط نامساعدی دارند. 

وی تصریح کرد: روند افزایش بیماران قرنطینه در منزل نیز همچنان صعودی است و مطابق آخرین آمار در حال حاضر 8829 بیمار در قرنطینه خانگی به سر می‌برند. 

نوروزیان با تأکید بر اینکه کرونا همچنان در هرمزگان قربانی می‌گیرد گفت: متأسفانه در شبانه‌روز گذشته کرونا جان 2 هرمزگانی دیگر شامل یک مرد 69 ساله از بندرلنگه و یک زن 38 ساله از پارسیان را گرفت و شمار جان باختگان کرونایی در این استان به 1304 نفر رسید. 

آمارهای کرونا در گلستان دوباره صعودی شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گرگان ، از نیمه‌های اردیبهشت ماه روند کاهشی شیوع کرونا هرچند همراه با نوسان در استان گلستان آغاز شد و پس از چند هفته سخت و بستری بیش از 700 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان، آرامش نسبی به گلستان بازگشت.

اما با توجه به چرخش و گسترش انواع جهش یافته ویروس کرونا از جمله کرونای هندی و آفریقای جنوبی در برخی استان‌ها به ویژه در جنوب و شرق کشور، این نگرانی وجود داشته و دارد که پس از ویروس انگلیسی، موج دیگر بیماری را با نوع جهش یافته دیگری از ویروس کرونا تجربه کنیم.

برای همین مسئولان بهداشتی و درمانی در کنار واکسیناسیون که البته آن هم به کندی در حال انجام است، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرده‌اند. تعطیلات نیمه خرداد و عدم رعایت محدودیت‌های سفر از سوی برخی شهروندان، جدی نگرفتن پروتکل‌های بهداشتی و بازگشت به زندگی عادی از سوی بسیاری از مردم، به یک نگرانی بزرگ برای اوج گیری دوباره کرونا تبدیل شده بود.

حالا اما آمارهای شیوع و بستری بیماران کرونایی در استان گلستان نشان می‌دهد که این نگرانی‌ها چندان هم بی پایه و اساس نبوده است. طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان در تعطیلاتی که پشت سرگذاشتیم با افزایش همراه بوده است.

برهمین اساس در حال حاضر 249 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد 53 نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و 27 نفر هم به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند. این در حالی است که تعداد بیماران بستری در گلستان به حدود 200 نفر و بیماران بدحال نیز به نزدیک به 30 نفر رسیده بود.

براساس آخرین رنگ بندی کرونایی دو شهرستان از جمله گرگان در وضعیت نارنجی و 12 شهرستان دیگر در شرایط زرد کرونایی قرار دارند.

روند واکسیناسیون بالای 70 ساله‌ها در حال انجام است و تا کنون 62 هزار و 600 نفر در گلستان علیه کرونا واکسینه شدند و واکسیناسیون دیگر گروه‌های سنی اولویت‌دار نیز طبق سند ملی و اعلام وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

44 هزار نفر بوشهری به بیماری کرونا مبتلا شده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، سعید کشمیری با اشاره به اینکه روند ابتلا به کرونا در استان بوشهر سیر نزولی دارد اظهار داشت: به سبب وضعیت قرمز استان هرمزگان و همسایگی آن با استان بوشهر باید تمام تمهیدات لازم در پیشگیری از انتقال بیماری کرونا مورد توجه قرار بگیرد چراکه سهل‌انگاری زمینه ورود به پیک پنجم کرونا را فراهم می‌کند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر را 273 نفر دانست و بیان کرد: روز گذشته 68 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد ابتلای 35 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه روز گذشته 47 بیمار بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر با حال عمومی خوب ترخیص شدند گفت: از این تعداد بیمار بستری در مراکز درمانی استان بوشهر 38 نفر از آنها مثبت قطعی بودند که حال آنان بهبود یافت.

وی با بیان اینکه هم اکنون 28 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه می‌باشند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 19 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری از ثبت 2 مورد فوتی خانم و آقا ناشی از ابتلا به کرونا با سابقه بیماری خبر داد و تصریح کرد: یک‌هزار و 182 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطر نشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 44 هزار و 500 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.


کرونا همچنان قربانی می‌گیرد؛ 5 فوتی جدید کرونا در استان کرمان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، طبق آخرین آمار رنگ بندی کرونایی اعلام شده در حال حاضر از 23 شهرستان استان کرمان، 13 شهرستان بافت، بردسیر، سیرجان، شهربابک، جیرفت، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، کرمان، کهنوج، فاریاب و منوجان در وضعیت نارنجی و 10 شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 401 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 243 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 10 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 98 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 10 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 40 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با بستری 53 بیمار قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 21هزار و 440 مورد رسیده است.

وی به فوت 5 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 2 هزار و 949 نفر رسیده است.

کاهش 50 درصدی موارد ابتلا در استان آذربایجان شرقی

عباسعلی درستی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، با تشریح آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی اظهار داشت: تعداد بستری‌ها، فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در استان، خوشبختانه روند کاهشی خوبی به خود گرفته است. 

وی با بیان اینکه امیدوارم که روند کاهشی ابتلا به کرونا در استان تداوم یابد، افزود: محدودیت تردد در تعطیلات اخیر می‌تواند در کنترل رشد بیماری مؤثر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت واکسیناسیون در استان آذربایجان شرقی گفت: علی‌رغم اینکه در تعطیلات محدودیت تامین واکسن داشتیم، پس از تعطیلات سرعت واکسیناسیون بیماران خاص و سالمندان افزایش یابد.

درستی درباره آخرین آمار  گفت: تعداد بستری‌ها همچنان در حدود 900 نفر است که در تعطیلات ترخیص کمتر شد و آمار می‌توانست کمتر از این باشد.

وی ادامه داد: موارد جدید بستری روند کاهشی دارد اما روند کاهش فوتی با سرعت کمتری تداوم دارد.

این مقام مسئول بهداشتی تصریح کرد: تعداد موارد جدید، بیش از 50 درصد نسبت به ایام اوج بیماری کاهش یافته است.

101 مورد جدید مبتلا به کرونا ویروس  در ایلام

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام؛ از 101 مورد ابتلای جدید و یک مورد فوت ناشی از کرونا در ایلام خبر داد.
 رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان به تعداد 37132 نفر خبر داد و گفت:  طی 24 ساعت گذشته تعداد 101 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 1 مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان داشتیم و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا این لحظه 762 نفر  است.

بیش از 42 هزارنفر در استان خراسان جنوبی واکسن کرونا زدند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: در ادامه روند واکسیناسیون در خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته 7 دز واکسن نوبت اول و 22 دز نوبت دوم به افراد گروه‌های هدف تزریق شد.

کامبیز مهدی زاده ادامه داد: در این راستا در مجموع دریافت کنندگان نوبت اول واکسن کرونا در استان به 42 هزار و 494 نفر و مجموع دریافت کنندگان دو نوبت اول و دوم به 4 هزار و 743 نفر رسید.

وی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد، بیان کرد: تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی همچنان 900 نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در 24 ساعت گذشته 66 آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا 17 بیمار جدید شامل 3 بستری و 14 سرپایی شناسایی شدند که از این تعداد 11 مورد از بیرجند قاین و درمیان هرکدام 2 مورد و شهرستان‌های سربیشه و زیرکوه نیز هرکدام یک مورد بوده است.

مهدی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر 167 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 66 نفر کرونا مثبتند، افزود: از این تعداد 17 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 3 نفر نامساعد است.

وی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز 20 هزار و 303 بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و تا روز گذشته 58 هزار و 953 آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی 21 هزار و 269 بیمار شده است.

شمار جان‌باختگان کرونا در استان فارس کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ،  براساس آخرین اطلاعات ثبت شده در نرم‌افزار ماسک 17 شهرستان استان فارس در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت نارنجی هستند با این حال همسایگی با استان‌های بوشهر و هرمزگان و وجود شهرهای قرمز در این دو استان لزوم رعایت و دقت بیشتر را در این استان ایجاب می‌کند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون 918 هزار و 678 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده 264 هزار و 622 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است. 

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون 105 هزار و 862 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 15 هزار و 947 بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، 280 هزار و 569 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

در حال حاضر هزار و 90 نفر در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند که از این تعداد، 170 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

شمار جان باختگان در استان فارس نیز با کاهش چشمگیر تک رقمی شده به گونه‌ای که در 24 ساعت گذشته 6 نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید 19 به چهار هزار و 625 نفر رسیده است. 

 بی‌تفاوتی کردستانی‌ها نسبت به کرونا؛ شمارفوتی‌ها به 1343 نفر رسید 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  سنندج ، آخرین وضعیت کرونا در استان کردستان همچنان حاکی از نگرانی‌ از گسترش ویروس کرونا و افزایش شمار بیماران و فوتی‌ها مبتلا به این ویروس است.

گرچه هم‌اکنون روند کرونا در استان کردستان نسبت به روزهای گذشته نزولی شده اما همچنان روزانه تعدادی از هم‌استانی‌هایمان به این بیماری مبتلا شده و جان خود را از دست می‌دهند، به طوری‌که در روز گذشته 32 بیمار جدید شناسایی و 2 نفر دیگر فوت کردند تا شمار بستری‌شدگان به 307 نفر و فوتی‌ها به 1343 نفر برسد.

از سویی دیگر براساس گفته مسئولان، روزانه 800 تست کرونا در استان کردستان انجام و تاکنون 52 درصد سالمندان بالای 80سال واکسینه شده‌اند؛ 122هزار سالمند بالای 65 سال نیز در استان حضور داشته که قرار است تا اواخر ماه جاری و اوایل تیرماه واکسینه شوند.

براساس  بررسی‌های انجام شده و مشاهدات عینی این‌روزها میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بسیار کم شده و در صورت تداوم این وضعیت و عادی‌انگاری مردم پیک پنجم کرونا در کمین کردستانی‌ها خواهد بود.
درحال تکمیل... .

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام /1100

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/213356

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.