تاریخ : 10 فروردین 3 00:17
3
شاخص گزارش می‌دهد؛

ماجرای حفاری‌های غیرمجاز در روستای "وروق" شهرستان آوج/ امامزاده بودن بقعه کمال‌الدین، بررسی می‌شود

  • کد خبر : 213400
  • 20 خرداد 0 11:47
ماجرای حفاری‌های غیرمجاز در روستای "وروق" شهرستان آوج/ امامزاده بودن بقعه کمال‌الدین، بررسی می‌شود
بر اساس گزارش اهالی روستای وروق در شهرستان آوج قزوین، بقعه امامزاده کمال‌الدین به دست افراد سودجو تخریب و مورد حفاری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، طی روزهای گذشته عکس هایی از امامزاده‌ای در شهرستان آوج، در دهستان شهید آباد روستای وروق در فضای مجازی منتشر شد که این تصاویر نشان دهنده تخریب این امامزاده به دست برخی افراد سود جو است.

اهالی بیان می‌کنند که این امامزاده به نام امامزاده کمال الدین نامیده شده و مربوط به یکی از نوادگان امام جعفر صادق(ع) است.

طی صحبت های اهالی، متاسفانه افراد سودجویی که به دنبال گنج در این مکان بوده‌اند این بلا را بر سر امامزاده آورده‌اند و حتی قرآن‌‌هایی که در این مکان متبرکه وجود داشته، پاره شده است.

برخی دیگر از اهالی ابراز می‌کنند: علی‌رغم اطلاع رسانی‌های چند هفته‌ای که به مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و مدیر کل میراث فرهنگی استان انجام شده و اذعان بر دستور پیگیری و بازسازی داده شده متاسفانه بعد از گذشت یک ماه هیچ اقدامی انجام نشده است.

 جمعی از اهالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کردند: این امامزده تقریبا هشت سال است که به این شکل تبدیل شده و پیگیری‌های مختلفی در این باره انجام شده که میراث فرهنگی بیان می‌کند نباید عملی روی این مکان انجام شود چراکه بنای تاریخی است و باید به دست اوقاف پیگیری شود.

آن‌ها افزودند: اوقاف بیان می‌کند بررسی این موضوع تحت پوشش این دستگاه نیست که سپس با تماس‌های انجام شده و یک الی دوبار بررسی حتی بازسازی حداقلی انجام شد اما مجددا کنده کاری در این مکان اتفاق افتاده است.

اهالی روستای وروق عنوان کردند: این مکان دارای بنای تاریخی و مربوط به چند قرن پیش است و حتی در گذشته شجرنامه‌ای دارا بوده اما متاسافانه به دست برخی افراد به سرقت رفته و اکنون دردسترس قرار ندارد.

آن‌ها تصریح کردند: جای سوال است که چرا در این سال‌ها میراث فرهنگی حتی یک بار به سراغ این امامزاده نیامده و کمکی انجام نشده است تا حداقل قرآن‌های پاره شده از روی زمین برداشته شود.

آن‌ها با اشاره به اینکه این روستا دارای بیش از 150 خانوار است، ادامه دادند: حتی در این مدتی که این موضوعات در حال پیگیری است مجددا دیوارهای این مکان کنده شده و مشخص نیست در این امامزاده به دنبال چه چیزی هستند.

 حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، درباره این موضوع اظهار کرد: در اطلاعات و آمار اوقاف این مکان به عنوان امامزاده ثبت نشده و حدودا 20 روز پیش یک آقای ناشناس تصاویری از این مکان برای ما ارسال کرده بود که سپس این موضوع در دست بررسی قرار گرفت و رئیس اداره اوقاف شهرستان بوئین زهرا که آوج زیر مجموعه این بخش قرار دارد به صورت میدانی در این مکان حضور پیدا کردند.

وی افزود: امامزاده ثبت شده‌ای با این عنوان وجود ندارد و اگر بنا بر این باشد که این مکان، امامزاده یا بقعه معرفی شود قطعا نیاز به مستندات خواهد بود و اگر چنین مستندی وجود داشته باشد حتما اقدامات لازم انجام می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: طی بازدیدهای انجام شده آن مکان به عنوان قبرستان عمومی روستا است و باید هیئت امنای آن روستا اگر در حد حسینیه آن مکان را قبول دارند، اقدامات لازم را انجام می‌دادند که اداره بوئین زهرا برای این موضوع بررسی لازم را انجام داده است تا رسیدگی صورت گیرد.

مجیدی گفت: امکان ندارد مکانی در روستایی وجود داشته باشد و مردم اعتقاد داشته باشند این مکان امامزاده و محل عبادت است و تا این میزان بر روی در و دیوار آن یادگاری نوشته شود چراکه حتی این روستا در موقعیت مکانی واقع شده است که امکان حضور توریست و مسافر درآنجا وجود ندارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: سوال این است اگر این مکان امامزاده است پس این میزان نوشته و جملات مختلف بر در و دیوار نشانه چیست؟ از قدیم گفته‌اند شان امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد پس حرمت آن امامزاده با مردم آن محل بوده است و این میزان نوشته از سقف و در و دیوار نشانه بی‌اعتقادی اهالی به این امامزاده است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است قطعا اگر گنجی در این مکان وجود داشته در زمین بوده است و منطقی نیست فردی برای رسیدن به گنج دیوارها را تخریب کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت:  به دلیل ثبت نشدن این امامزاده لذا تکلیفی برای نگهداری از این مکان وجود نداشته است و البته قصد ما توهین به محضر شخصی که در این مکان آرمیده، نیست اما اگر چنین امامزاده‌ای در کتب تاریخی که نام امامزادگان ایران در آن ذکر شده، وجود داشته باشد قطعا اداره کل اوقاف استان با جدیت پیگیر ساماندهی و بازسازی مقبره این امامزاده خواهد بود.

مجیدی تاکید کرد: تا محرز شدن امامزاده بودن این مکان، اداره کل اوقاف استان برای بازسازی این مکان ورود نخواهد یافت و پس از اینکه این مکان ذیل سازمان اوقاف به ثبت رسید، اعتبارات لازم برای بازسازی این مکان با همکاری مردم محترم روستا آغاز خواهد شد.

علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، درباره بررسی این موضوع اظهار کرد: از عبارت امامزاده برای این مکان نمی‌شود استفاده کرد چون با توجه به بیانیه‌ای که اداره اوقاف استان قزوین صادر کرده است این مکان در لیست بقاع متبرکه استان نیست و برای قرار گرفتن در لیست بقاع تحقیق و بررسی لازم است.

وی افزود: این بنا می‌تواند بنای قدیمی و واجد ارزش باشد و همکاران ما درحال بررسی این موضوع هستند و جای سوال دارد که چرا پس از جلسه‌ای که بین دهیار، معتمدین روستا و مسئول اوقاف شهرستان آوج و مسئول میراث فرهنگی شهرستان تشکیل و تقسیم انجام وظایف صورت گرفت این عکس‌ها منتشر شده است؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قزوین تاکید کرد: موضوع مهم این است که منتشر کننده این تصاویرچه کسی است و اگر حفاری غیرمجازی انجام شده باید تردد خودروی غیرمحلی شناسایی و به ما معرفی شود تا بدانیم این حفاری توسط چه کسی انجام شده است.

خزائلی ادامه داد: حفاری درهر نقطه‌ای غیرمجاز است و جنبه مجرمانه دارد و قابل پیگرد در محاکم قضایی خواهد بود پس بدین ترتیب این موضوع مورد بررسی قرار دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: دردناک‌ترین صحنه این تصاویر بی‌حرمتی است که به قرآن صورت گرفته و این موضوع اصلا قابل پذیرفته شدن نیست و وظیفه یک فرد مسلمان شیعه است که اگر قرآنی روی زمین افتاده و یا پاره شد را سریعا جمع‌آوری کند و سوال این است چرا اهالی چنین کاری انجام ندادند.

وی ادامه داد: چرا نشر کننده این مسئله و تصاویر چنین مواردی را مطرح کرده است و ما سوالات جدی داریم که امیدواریم از طریق رسانه‌ها پیگیری شود چراکه قصد نداریم برای پیگیری منتشر کننده این تصاویر وارد سیستم قضایی شویم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، با بیانیه‌‎ای که روز گذشته از سوی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین منتشر شد، این مکان در سیستم اوقاف به عنوان امامزاده ثبت نشده است و این موضوع در دست پیگیری خواهد بود.

انتهای پیام/1700

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/213400

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.