تاریخ : 09 فروردین 3 19:07
3
روایت اصرار و انکار مسئولان برای رایگان بودن اینترنت شاد

روایت اصرار و انکار مسئولان برای رایگان بودن اینترنت شاد

  • کد خبر : 213424
  • 22 خرداد 0 11:26
روایت اصرار و انکار مسئولان برای رایگان بودن اینترنت شاد
پولی شدن اینترنت شاد محل اختلاف نظر میان آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات است و هنوز هم پاسخ روشنی برای آن نیست.

به گزارش شاخص، رونق آموزش مجازی در دوران کرونا و داشتن بستر مجازی ایمن برای دانش‌آموزان موجب شد تا آموزش و پرورش «شبکه شاد» را برای دانش‌آموزان در نظر بگیرد.

این شبکه‌ نوپا که از تولد تاکنون چالش‌های بسیاری از نبود زیرساخت لازم، اختلاف نظر بر سر اجرایی شدن در پیام رسان‌های داخلی، رسمیت نداشتن میان جامعه مخاطب و... را پشت سر گذاشته است.

چندی پیش و در آستانه سالگرد یک سالگی این شبکه آقای وزیر در توییتی اعلام کرد که شبکه شاد برای پاسخ به یک نیاز کلی ایجاد شده است اما آنطور که در عمل نشان می‌دهد شاد تا رسیدن به بلوغ راه بسیاری در پیش دارد.

یک بام و دوهوا برای اینترنت شاد

اینترنت شبکه شاد از همان روزهای نخست کار با مشکلاتی از قبیل هم رای نبودن نظر آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات برای رایگان شدن پهنای باند مواجه بود و در نهایت سال گذشته بعد از کلی جنجال و کشمکش به سرانجام رسید.

با وجود کشمکش‌های بسیاری که در این مورد وجود داشت و انتظار می رفت اختلاف نظر بر سر اینترنت شاد به اتمام رسیده باشد اما گویی بار دیگر این تراژدی تکرار شده است. هرچند که آموزش و پرورشی ها تاکید دارند که اینترنت شاد تا پایان سال ١۴٠٠ رایگان است اما این موضوع برای وزارت ارتباطات خلاف چنین نظری را نشان می‌دهد.

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از ابتدای تیر ١۴٠٠ استفاده از سامانه شاد رایگان نیست و همانند تعرفه پیام‌رسان‌های داخلی، به صورت یک‌سوم تعرفه اینترنت بین‌الملل محاسبه می‌شود.

این موضوع در حالی مطرح شد که روز قبل از این اظهار نظر، مجموعه به حاشیه رانده شده پروژه شاد در آموزش و پرورش اعلام کرده بود که اینترنت این شبکه پولی نمی شود و حاجی میرزایی هم در این باره مجددا بر این موضع مسئول پروژه شاد تاکید کرده بود اما گویی رای آموزش و پرورشی ها بر نظر وزارت ارتباطات تاثیرگذار نبوده است.

رای مجلس به رایگان بودن شاد

یکی از چالش‌هایی که موجب می شود تا شاد از حیث امکانات و قابلیت‌ها همواره مورد اختلاف میان وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش باشد ماهیت آن است که آیا یک پیام رسان محسوب می‌شود یا پلتفرم؛ البته آنطور که بهارستانی‌ها اعلام کرده بودند درباره شاد به اتفاق نظر رسیدند و آن را یک پیام رسان در نظر گرفتند همچنین درباره رایگان یا پولی شدن این شبکه دانش آموزی هم بنا بر این شده است که ترافیک اتصال به پیام رسان هایی که تاکنون رایگان محاسبه می شدند، در سال ۱۴۰۰ هم به قوت خود باقی خواهد بمانند و سایر پیام رسان ها هم با تعرفه یک پنجم ترافیک خارجی، برای مصرف کننده محاسبه شوند.

با این وجود به نظر می رسد که موضع آموزش و پرورش درباره رایگان شدن اینترنت شاد با بهارستانی‌ها یکسان باشد.

سرانجام سیمکارت دانش آموزی به کجا رسید؟ 

وزارت ارتباطاتی‌ها و به طور دقیق تر حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دلیل رایگان نشدن شبکه شاد را سیم کارت دانش‌موزی اعلام کرده و گفته بود که به جای ارائه خدمات سامانه شاد بصورت رایگان، سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی با بسته‌های رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا براساس دانش‌آموزان بتوانند به کلاس‌های درسی دسترسی پیدا و خدمات آموزشی خود را دریافت کنند.

البته که سوال اینجاست سیم کارت دانش‌آموزی که مدت‌هاست وعده توزیع آن داده شده است و رسمیت بخشیدن به این موضوع همواره از سوی آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات به روزهایی آتی موکول می‌شود، چه زمانی به سرانجام خواهد رسید و به تبع آن این طرح وزارت ارتباطات اجرایی می شود.

علیرغم همه این گفته‌ها، همچنیان پولی یا رایگان بودن اینترنت شبکه شاد در هاله‌ای از ابهام است و مسئولان وزارت آموزش و رورش و وزرات ارتباطات به اظهارنظرهای متناقض خود ادامه می‌دهند و باید منتظر بمانیم و ببینیم در روزهای آینده مسئولان چه تصمیمی در این خصوص می‌گیرند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/1100

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/213424

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.