تاریخ : 10 فروردین 3 10:49
3
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

توصیفات حیرت انگیز ائمه اطهار (س) از دختران/ سرمایه ای که آینده را می‌سازد

  • کد خبر : 213433
  • 22 خرداد 0 12:23
توصیفات حیرت انگیز ائمه اطهار (س) از دختران/ سرمایه ای که آینده را می‌سازد
دختر، هدیه‌ای الهی است که اگر به درستی پرورش پیدا کند، جامعه را به شکوفایی می‌رساند.

به گزارش شاخص،حجت الاسلام و المسلمین محسن رفیعی وردنجانی پژوهشگر و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه والای دختر در بینش اسلامی و الهی گفت: هر چقدر در جامعه برخی از دختران و بانوان مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرند، هرگز از اهمیت وجودی آن‌ها کم نمی‌شود. در جامعه عقب مانده و منحط عرب جاهلی که دختران، محکوم به طرد، زنده به گور شدن و عامل سیه روزی قلمداد می‌شدند، این رسول خدا (ص) بود که با افتخار و احترام هر چه تمام تر، دست دختر نازدانه خود حضرت فاطمه زهرا (س) را مقابل دیدگان دیگران می‌بوسید و برترین جایگاه را برای دختر خود ابراز می‌کرد که مهر بطلانی بر افکار عمومی گمراه آن برهه باشد.

وی ادامه داد: با کمی ورق زدن در تاریخ مشاهده می‌کنیم که رسول خدا (ص) در مقطعی که احترام و فهم درخور از شخصیت دختران در اوج تهدید و تحقیر قرار داشت، اوج احترام و بزرگداشت به عزیزترین دختر تاریخ را برای همیشه به ثبت رساندند که بار دیگر بر این گزاره قرآنی صحه نهند که «بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُون» ‏؛ بلکه بیشترشان نمی‌دانند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس مذهبی دختران را سرمایه تمام نشدنی بشریت نامید و افزود: قبل از منابع طبیعی و هر مؤلفه دیگری بزرگ‌ترین سرمایه و دارایی هر جامعه‌ای که عامل برتری بی‌چون و چرا بر جوامع دیگر می‌شود، نیروی انسانی آن جامعه است. ارزش نیروی انسانی به اندازه ارزش یک دنیاست. در این میان، دختران از ارزش والا و بسیار حساس و تعیین کننده‌ای در جامعه برخوردارند؛ تا جایی که به جرأت می‌توان ارزش هر جامه‌ای را با میزان ارزشمندی دخترانش سنجید. اولین دینی که جایگاه واقعی دختران و زنان را به طور کامل تبیین کرده است، دین اسلام و اولین کسی که آن را پاس داشته است شخص رسول گرامی اسلام (ص) است.

دختر، مرواریدی تمام نشدنی/ دختر ، سرمایه جاودان جامعه اسلامی

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: خانواده‌ها، به عنوان سلول‌های یک جامعه اند؛ همانطوری که سلول‌های بدن انسان به مرور پیر شده، می‌میرند و سلول‌های جدیدی جای سلول‌های مرده را می‌گیرند خانواده‌ها هم به مرور جای خود را به خانواده‌های جدید می‌دهند. دختران امروز، مادران آینده، مربیان بی‌چون و چرای نسل‌های بعد و کارخانه‌های تربیتی و منابع عاطفی خانواده‌های بعد هستند.

وی ادامه داد: دختر، سرچشمه همه لطافت و ضامن قدرت روح و جسم جامعه است؛ چنان که حضرت محمد (ص) در روایتی می‌فرمایند، «نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُونِسَاتٌ مُبَارَکَاتٌ مُفَلِّیَات‏» دختران چه فرزندان خوبى هستند. با لطافت و مهربانی، آماده به خدمت‏ رسانى، یاور و غمخوار، با برکت و پاکیزه کننده هستند. در همین عبارت کوتاه، تمامی ویژگی‌ها و نیاز‌های یک جامعه پویا و ایده آل جمع شده است. کانون گرمای روحی، پویایی و صفای یک جامعه در گرو پاسداشت واقعی جایگاهی است که نه هر فکر ناقص و منحرفی بلکه دین اسلام برای دختران قائل شده است.

دختر، مرواریدی تمام نشدنی/ دختر ، سرمایه جاودان جامعه اسلامی

این پژوهشگر مذهبی اظهار کرد: تأثر فرهنگی به خصوص در مواجهه با فرهنگ غیر دینی موجب می‌شود جامعه دینی آنچه خود دارد را از بیگانه تمنا کند. داستان دختر در جامعه اسلامی یکی از دردناک‌ترین توهم‌های پیشرفت است که مرواریدی مانند دختر اسلامی را تحت تأثیر الگو‌های دختران و زنان غربی قرار داده و پس از مدتی که طولانی هم نیست در حسرت آن پاکی، صفای معنوی، حیاء و متانت اسلامی از دست رفته، ماتم به پا می‌کند.

حجت الاسلام رفیعی توضیح داد: دختر، مرواریدی نیست که با فروش آن خرجی آینده جامعه را تأمین کنیم؛ بلکه سرچشمه معنویت، طهارت و نمودار تربیت دینی جامعه در افق اعلای اسلامی است که نه تنها دیروز و امروز بلکه فردا‌ جامعه با پاسداشت اسلامی حریم و حرمت آن تضمین شدنی است. دختر، سرمایه جامعه اسلامی است و چه بیچاره است جامعه‌ای که سرمایه خود را در قبال پوچی فرهنگ غربی حراج کند.

دختر، مرواریدی تمام نشدنی/ دختر ، سرمایه جاودان جامعه اسلامی

وی افزود: جنس مراقبت از دختر، از جنس مراقبت از لطیف‌ترین و ظریف‌ترین گل‌ها در باغچه جامعه یا گلدان خانواده است. لطافت و ظرافت، میدان مانور دخترانگی است که تنها با مهندسی اسلامی می‌توان آن را حفظ و در مسیر اعتلای جامعه هدایت کرد. ظرف وجودی دختر باید از مهربانی پدر و مادر لبریز شود تا از آن پس، با این اندوخته فزاینده مهربانی بتواند به عنوان مادر و همسری شایسته چتری باشد از مهربانی بر سر چندین انسان دیگر. اینگونه است که خانواده‌ها به عنوان تک سلول‌های یک جامعه، طراوت و سرزندگی را در سراسر آن می‌پراکنند.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: با توجه به ویژگی‌های روحی دختران، حتی خداوند متعال نیز نسبت به آن‌ها مهربان‌تر است؛ چنان که رسول مهربانی‌ها فرمودند «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى الذُّکُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ یُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى امْرَأَةٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ الْقِیَامَة» خداوند بر دختران مهربان‌تر از پسران است و هر کسی بانویی از محارم خود را شاد کند، روز قیامت از سوی خداوند شاد می‌شود. در نتیجه بارش محبت و مهربانی بر سر دختران موجب می‌شود، ابر مهربانی خدا امید و مهربانی را بر جامعه فرو ریزد.

 

انتهای پبام/1100

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/213433

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.