تاریخ : 10 فروردین 3 08:29
3
معاون پژوهشکده شورای نگهبان:

مجلس دهم مانع اصلاح قانون انتخابات شد

  • کد خبر : 214033
  • 24 تیر 0 15:59
مجلس دهم مانع اصلاح قانون انتخابات شد
معاون پژوهشکده شورای نگهبان گفت: در مجلس قبل با جدیت به دنبال اصلاح قانون انتخابات بودیم اما نمایندگان بحث استانی شدن انتخابات را مطرح و تصویب اصلاح قانون انتخابات را مشروط به پذیرش استانی شدن انتخابات کردند که در نهایت هم در تصویب آن کارشکنی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شاخص، ابوالفضل درویشوند در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه قزوین که امروز در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه نقد عملکرد شورای نگهبان در کشور ما هزینه‌ای ندارد، اظهار کرد: شورای نگهبان یکی از نهادهایی است که زبانی برای دفاع از خود ندارد و یک وظیفه‌ای به نام انتخابات بر عهده آن قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از جفاهایی که در حق شورای نگهبان شده این است که وظیفه اصلی این نهاد به حاشیه رفته و وظیفه‌ای که اصلا تناسبی با آن ندارد به عنوان نماد شورای نگهبان شناخته شده است.

معاون پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: شاید اذهان عمومی شناخت زیادی از شورای نگهبان و وظایف آن نداشته باشند و تنها از موضع انتخابات درباره این نهاد اطلاعات دارند در حالی که بیشترین جلسات و نظارت شورای نگهبان در طول هفته مربوط به حقوق شهروندان است.

وی بیان کرد: نظرات شورای نگهبان هم غالبا ناظر بر حمایت از حقوق شهروندان است چون دعاوی بیشتر مربوط به حق مالکیت است و شورای نگهبان هم براساس مبانی به نفع شهروندان رای می‌دهد اما هیچ نمود بیرونی ندارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: دیده نشدن بسیاری از فعالیت‌های شورای نگهبان به این دلیل است که از ابتدای تاسیس اساسا هدفی برای رسانه‌ای کردن فعالیت‌هایش نداشته و وظیفه خود نمی‌دانسته است.

شورای نگهبان به دنبال تحقق حقوق شهروندی است

درویشوند تاکید کرد: در سال‌های اخیر در شورای نگهبان یک شورای رسانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که از این جهت‌ ارتباط ما با رسانه‌ها بیشتر شده است.

وی افزود: نظرات این نهاد مبتنی بر کارشناسی است به طوری که فعالیت‌های علمی شورای نگهبان در یک دهه اخیر آغاز شده است اما بیشتر فعالیت‌های انتخاباتی رسانه‌ای می‌شود.

معاون پژوهشکده شورای نگهبان یادآور شد: انتخابات یک موضوع سیاسی است که اظهار نظر درباره آن به یک نهاد حقوقی یعنی شورای نگهبان واگذار شده است از این رو ارتباطی بین جامعه و شورای نگهبان برقرار نمی‌شود.

این مقام مسئول گفت: مصادیقی وجود دارد که افراد به علت سابقه جاسوسی رد صلاحیت می‌شوند و علت هم به آن‌ها گفته می‌شود اما در اذهان عمومی اعلام بی‌اطلاعی از علت رد صلاحیت خود می‌کنند که در مقابل هم شورای نگهبان نمی‌تواند این موضوعات را رسانه‎ای کند و در نهایت این نوع رفتارها باعث به چالش کشیدن جامعه می‌شود.

درویشوند خاطرنشان کرد: در مجلس قبل با جدیت به دنبال اصلاح قانون انتخابات بودیم اما وقتی مصوبه به مراحلی رسید نیز نمایندگان بحث استانی شدن انتخابات را مطرح و تصویب اصلاح قانون انتخابات را مشروط به پذیرش استانی شدن انتخابات کردند که در نهایت هم در تصویب مصوبه اصلاح قانون انتخابات کارشکنی شد.

وی ابراز کرد: به مدت سه سال شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز ایرادات قانون انتخابات را استخراج کرد اما یک جریان در مجلس جلوی مصوبه را گرفت.

معاون پژوهشکده شورای نگهبان اضافه کرد: در یک دهه اخیر در پژوهشکده شورای نگهبان سعی کردیم که زبان حقوقی شورا را به زبان عمومی تبدیل کنیم که در حوزه قوانین و مقررات موفق بودیم اما در حوزه انتخابات چون موضوع سیاسی است، این موفقیت را نداشتیم.

افرادی که به دلیل سابقه جاسوسی رد صلاحیت شدند بدنبال سیاه‌نمایی هستند

این مقام مسئول ادامه داد: نهادهایی که مرجع قضاوت یا سیاست‌گذاری هستند باید براساس تجربه کار کنند و البته از تجارت جوانان استفاده می‌کنند اما به طور ماهیتی جوان نیستند.

وی افزود: با این وجود مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان متشکل از جوانان هستند که در سال‌های اخیر تصمیمات این نهاد برمبنای فعالیت‌های این مرکز بوده است.

درویشوند تصریح کرد: درواقع جوانان و حتی دهه هفتادی‌ها در مرکز پژوهش شورای نگهبان دارای مسئولیت هستند و نشان می‌دهد که در این نهاد به جوانان اعتماد شده است.

معاون پژوهشکده شورای نگهبان بیان کرد: یکی از مهمترین نکات شورای نگهبان این است که شعار نمی‌دهد بلکه عمل می‌کند و ما امروز بحث جوان‌گرایی را در این نهاد می‌بینیم درحالی که در بسیاری از نهادها و سازمان‌ها اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به شفافیت در شورای نگهبان عنوان کرد: ما در پژوهشکده شورای نگهبان از سال 90 یک سامانه شفافیت راه‌اندازی کردیم که در دسترس عموم قرار دارد و حاوی مشروح نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات است.

این مقام مسئول در پایان گفت: یکی از مشکلات جدی شورای نگهبان رسانه‌ای نشدن فعالیت‌ها و اقدامات است اما ما داریم در این مسیر حرکت می‌کنیم و کار را آغاز کردیم.

انتهای پیام/ 1300

 

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/214033

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.