تاریخ : 09 فروردین 3 22:02
3
جدال کودکان با دلتا/علامت ابتلای خردسالان به دلتا

جدال کودکان با دلتا/علامت ابتلای خردسالان به دلتا

  • کد خبر : 214076
  • 27 تیر 0 11:01
جدال کودکان با دلتا/علامت ابتلای خردسالان به دلتا
ویروس دلتا در حالی خود را به پایتخت و اغلب استان‌ها رسانده که مستندات اخیر از بیمارستان‌های پایتخت نشان می‌دهد درگیری نوزادان و کودکان نیز با سویه دلتا افزایش یافته است.

 گزارش شاخص به نقل از روزنامه ایران، خیز پنجم کرونا با سویه دلتای هندی در حال اوج‌گیری در تمام مناطق کشور است. موج قرمز روز‌به‌روز از نوار جنوبی کشور به‌سمت شمال نقشه کرونایی پیشروی می‌کند و البته با موج شکنی‌های گسترده در کمتر از چند روز 26 شهر را به فهرست شهرهای قرمز کرونایی اضافه کرده است.

 
براساس گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. از سوی دیگر پیک پنجم کرونا در حالی در کمتر از دو هفته با شیب تندی به‌ سمت قله بیماری پیش می‌رود که روز‌به‌روز رکوردهای پی‌در‌پی و بی‌سابقه‌ای از تعداد مبتلایان و بیماران بدحال در آمارهای روزانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود.
 
در پی افزایش موارد بستری و بیماران حاد، منحنی تلفات بیماری نیز روندی تصاعدی برداشته است. 24 تیرماه کرونا 201 بیمار را راهی قبرستان‌ها کرد، این یعنی جهش‌های ادامه‌دار ویروس و واریانت دلتا در همان آغاز مسیرش با جهشی فزاینده پیش می‌رود. 10 خرداد ماه امسال آخرین مرتبه‌ای بود که عدد مرگ بیماران کرونایی 217 نفر بود. همه اینها در شرایطی است که ویروس در گردش در نقاط مختلف کشور، کرونای دلتا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مبتلایان به این نوع از ویروس، بیشتر به بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند و احتیاج به بستری شدن دارند.
 
آن‌طور که رؤسای بیمارستان‌ها در پایتخت اعلام کرده‌اند با گردش ویروس کرونای دلتا و افزایش بستری‌ها، تخت‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های پایتخت پر شده است. این در حالی است که آرایش شهر قرمز در تهران با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی هنوز شکل نگرفته و در حال حاضر در تهران میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود 70 درصد گزارش می‌شود.
 
افزایش درگیری کودکان با واریانت دلتا
ویروس دلتا در حالی خود را به پایتخت و اغلب استان‌ها رسانده که مستندات اخیر از بیمارستان‌های پایتخت نشان می‌دهد درگیری نوزادان و کودکان نیز با سویه دلتا افزایش یافته است.
 
طبق اعلام متخصصان کودکان، نوع ویروس دلتا در بچه‌ها شایع‌تر است و این روزها بیشتر دیده شده است.
 
شمس اله نوری‌پور، رئیس بیمارستان کودکان مفید نیز ضمن تأیید افزایش ابتلای کودکان به سویه دلتا می‌گوید: واریانت دلتا بیش از گذشته شیرخواران و نوزادان را درگیر می‌کند و چون این موج بسرعت واگیردار است بیشتر از چهار موج قبلی درگیری را در کودکان افزایش داده است.
 
نوری‌پور می‌افزاید: از 37 تخت بخش بیماران کرونایی هم اینک 17 تخت در اشغال شیرخواران، نوازدان و کودکان مبتلا به کووید19 است. ما عدم رعایت خانواده‌ها و مسافرت‌ها را دلیل ابتلای گروه‌های سنی زیر 14 سال به ویروس کرونا می‌دانیم. همین بی‌توجهی خانواده‌ها منجر به انتشار بیماری شده و چون موج پنجم با سویه دلتا واگیری بیشتری دارد تعداد تخت‌های بستری ما به نسبت موج‌های قبلی بیشتر اشغال شده و پیش‌بینی می‌کنیم موارد بستری در گروه‌های سنی زیر 14 سال نیز روند افزایشی خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد کودکانی که قربانی ویروس کرونا می‌شوند دارای نقص ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای هستند همچنین درباره علائم بیماران سرپایی و بستری مبتلا به واریانت دلتا نیز می‌گوید: به‌طور کلی علائم ویروس کرونا شبیه به هم است، اما علائمی مانند حالت سرماخوردگی، گلودرد، اسهال، استفراغ، بدن درد و سردرد ممکن است در کودکان مبتلا به کرونای دلتا دیده شود. البته سرفه کمتر دیده شده است.
 
علائم واریانت دلتا در کودکان اغلب با تب چند روزه همراه است
حجت درخشان‌فر، فوق‌تخصص ریه کودکان بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه تخت‌های بستری در بیمارستان مسیح دانشوری پر شده و بخش‌های عادی نیز به بیماران کرونا اختصاص یافته است، درباره وضعیت ابتلای کودکان به واریانت دلتا می‌گوید: انتقال بیماری در پیک پنجم در کودکان بسیار زیاد شده است. کودکان اغلب با علامت تب‌های چند روزه مراجعه می‌کنند و هیچ علائم دیگری ندارند. خوشبختانه علائم گوارشی مثل اسهال در این نوع کرونا کمتر است.
 
این فوق تخصص اورژانس کودکان در ادامه می‌افزاید: تعداد معدودی بیمارستان، کودکان مبتلا به کرونا را پذیرش می‌کنند و بیمارستان‌های بزرگسالان نیز در بخش‌های دولتی و حتی خصوصی نیز کاملاً اشغال شده‌اند، بنابراین برای پذیرش و بستری بزرگسالان با مشکل مواجه هستیم.
 
وی با بیان اینکه شدت بیماری‌زایی و مرگ و میر در واریانت دلتا در کودکان با واریانت‌های قبلی تفاوتی نکرده است، عنوان می‌کند: ماهیت ویروس جهش یافته دلتا افزایش انتقال و سرایت‌پذیری آن است. مردم از ترس‌شان به مطب‌ها مراجعه نمی‌کنند اما در دو تا سه هفته اخیر ویزیت‌های آنلاین و تماس تلفنی خانواده‌ها افزایش یافته و اغلب هم علائم تب را در کودکان مطرح می‌کنند.
 
کمبود واکسن برای افراد 60 سال به بالا نداریم
در این شرایط، بنا به‌گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو روند واکسیناسیون گروه‌های هدف با واردات واکسن‌های جدید و تولید داخل، به بالای 12 و نیم درصد رسیده است. همچنین حدود دو میلیون و 200 هزار نفر از گروه‌های سنی فراخوان شده هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و تاکنون نیز 7 میلیون و 938 هزار و 263 دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
 
اگرچه وقفه چند هفته‌ای در روند واکسن‌های وارداتی ایجاد شده بود، با این حال با ورود محموله‌های واکسن در روزهای اخیر شاهد شتاب روز‌افزون واکسیناسیون در کشور هستیم، به‌طوری‌که 24 تیر رکورد تعداد دوز تزریق واکسن با ثبت عدد 203 هزار و 818 دوز در روز شکست.
 
مسئولان وزارت بهداشت بر این نکته تأکید دارند که برای گروه‌های سنی بالای 60 سال هیچ کمبود واکسنی نخواهیم داشت. پیرو همین اظهارنظر‌ها پنجشنبه گذشته ششمین محموله واکسن تهیه شده توسط هلال احمر شامل یک میلیون و 142 هزار و 800 دوز واکسن کرونا وارد کشور شد و مجموع واکسن‌های وارداتی از سوی هلال احمر به 7 میلیون دوز رسید. در چنین شرایطی از روز گذشته با تداوم واردات واکسن به کشور، ثبت‌نام برای واکسیناسیون سنین 60 سال به بالا آغاز شده است و طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای واکسیناسیون این گروه‌ها کمبود واکسن وجود ندارد.
 
انتهای پیام/1100
منبع: رجا نیوز
لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/214076

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.