تاریخ : 31 فروردین 3 10:13
3
مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان قزوین:

مردم از ذبح دام در منزل خودداری کنند

  • کد خبر : 214122
  • 30 تیر 0 08:53
مردم از ذبح دام در منزل خودداری کنند
کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: باتوجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال نیز ذبح دام به هیچ عنوان در منازل و معابر توصیه نمی‌شود.

محمد فرحی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، درباره ذبح دام در عید قربان اظهار کرد: امسال هم مانند سال گذشته با توجه به شرایط حاکم بر کشور به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به منظور جلوگیری از تشکیل تجمع تجمعات نیز ذبح دام را در کشتارگاه‌ها متمرکز کردیم.

وی با بیان اینکه تمام کشتارگاه‌های استان ذبح دام را به صورت رایگان انجام می‌دهند، افزود: تمام اکیپ‌های اداره کل دامپزشکی در همه شهرستان‌ها در اداره مستقر و آماده خدمات رسانی به مردم هستند لذا مردم می‌توانند از طریق شماره 1512 از مشاوره لازم برخوردار شوند.

کارشناس ارشد انگل‌شناسی اداره کل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: بیماری مشترک قابل انتقال بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو هیچ‌گونه علائمی در دام زنده ندارد اما زمانی که ذبح شده و گوشت آن استحصال می‌شود، می‌تواند بیماری را به انسان منتقل کند لذا تنها راه مقابله با آن  نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در دمای یخچال است.

فرحی تصریح کرد: باتوجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال نیز ذبح دام به هیچ عنوان در منازل و معابر توصیه نمی‌شود چراکه این اقدام می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شود.

ذبح دام در کشتارگاه‌های استان رایگان انجام می‌شود

وی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی فرض را بر این می‌گذارد که تمام دام‌ها بیماری تب کریمه کنگو دارند لذا بعد از کشتار، لاشه آن به مدت 24 ساعت در سردخانه کشتارگاه نگهداری می‌شود تا با پایین آمدن دما و PH عامل بیماری غیرفعال شود بنابراین مردم اطمینان داشته باشند که گوشت‌های موجود در قصابی‌های سطح شهرها که مهر دامپزشکی دارند، مراحل اطمینان را طی کرده‌اند.

کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین عنوان کرد: سه کشتارگاه تاکستان، دشت‌بره و زیاران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موازین شرعی در روز عید سعید قربان فعال و آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

فرحی اذعان کرد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین با توجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز این استان، به منظور جلوگیری از اذحام جمعیت هیچ مکانی جهت خرید و فروش دام را در نظر نگرفته اما مردم می‌توانند در همان کشتارگاه‌ها یا میادین سطح شهر اقدام به خرید دام کنند.

وی در پایان گفت: ذبح دام در تمام کشتارگاه‌ها زیر نظر یک بازرس بهداشتی و یک ناظر شرعی صورت می‌گیرد و روال کار به این صورت است که دام قبل و بعد از ذبح از نظر سلامت معاینه می‌شود؛ همچنین ناظر شرعی نظارت لازم را خواهد داشت و در پایان مهر دامپزشکی روی آن زده می‌شود.

انتهای پیام/ 1003/ت/2

 

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/214122

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.