تاریخ : 09 فروردین 3 20:33
3
شاخص گزارش می‌دهد؛

دامداران روستایی در گیرودار خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی/ وعده‌های حمایتی دولت سرابی بیش نبود

  • کد خبر : 214129
  • 31 تیر 0 09:39
دامداران روستایی در گیرودار خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی/ وعده‌های حمایتی دولت سرابی بیش نبود
کمبود و گرانی نهاده‌های دامی از جمله مشکلاتی است که این روزها به دنبال استمرار خشکسالی وکاهش بارندگی و در نتیجه کمبود شدید علوفه در مراتع به وجود آمده و دامداران دام‌های سبک و سنگین را در سراسر کشور دچار سختی و تنگنا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شاخص، دامداری و دامپروری سهم مهمی در تامین غذای مورد نیاز بشر دارد که در این مورد می‌توان به تولید محصولات لبنی، گوشت، پشم، چرم اشاره کرد؛ علاوه بر این کود حیوانی نقش اساسی را در صنعت کشاورزی دارد و باعث رونق تولید در این حوزه می‌شود. 

کمبود و گرانی نهاده‌های دامی از جمله مشکلاتی است که این روزها به دنبال استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی و در نتیجه کمبود شدید علوفه در مراتع به وجود آمده و دامداران دام‌های سبک و سنگین را در سراسر کشور دچار سختی و تنگنا کرده است به طوری که بسیاری از آن‌ها حتی دام‌های شیری و مولد خود را به دلیل افزایش هزینه‌های دامپروری روانه کشتارگاه می‌کنند.

طارم سفلی به مركزيت سيردان از توابع شهرستان قزوين در شمال غربی اين استان و در همسايگی با استان‌های گيلان و زنجان قرار دارد؛ پیشه اصلی مردمان این منطقه کشاورزی، باغداری و دامداری است.

طارم سفلی به دلیل برخورداری از مناطق دشتی و کوهستانی طبیعتی سرسبز و بکر دارد که موجب شده بسیار از مردمان این بخش به سمت دامپروری روی آورند؛ چراگاه‌هایی که همه ساله  بهار و تابستان خوش را برای دامداران روستایی به ارمغان می آوردند متاسفانه امسال به دلیل بارش کم، ذخیره علوفه برای فصول سرد سال نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم و ناچیز است و از طرفی افزایش افسارگسیخته قیمت نهاده‌های دامی، دامداران را برای نگهداری دام‌هایشان بی رمق کرده است.

خشکسالی امسال نگران کننده است

سید مجید سیدحسینی از دامداران منطقه طارم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، با بیان اینکه 9 سال است که در حوزه دامداری مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی امسال بسیار نگران کننده است به طوری که از ماه گذشته با مشکل علوفه در مراتع مواجه شده‌ایم.

وی افزود: دامداران روستایی در فصل‌های بهار و تابستان علاوه بر چرای روزانه دام‌ها در مراتع باید ذخیره علوفه برای فصول سرد سال هم داشته باشند که متاسفانه امسال با توجه به کم‌آبی و خشک شدن مزارع کشاورزی با کمبود علوفه روبرو هستیم و از طرفی هیچ کمکی از سوی تعاونی‌های دامداری به دامداران روستایی نمی‌شود.

این دامدار بیان کرد: در 9 سال گذشته دامداری را در حوزه استان گیلان آغاز کردم؛ آنجا هیچکدام از این مشکلات وجود نداشت و نه تنها نهاده‌های دامی به موقع به دست دامداران می‌رسید بلکه تمام واکسیناسیون دام‌ها به طور مرتب و سر موعد مقرر انجام می‌شد.

سیدحسینی ادامه داد: پروانه دامداری در گیلان را هم دارم و با همکاری یکی از دوستانم در آنجا هم فعال هستم که چهار سال پیش تصمیم گرفتم این حرفه را در منطقه طارم هم گسترش دهم اما هیچکدام از مشکلاتی که در حوزه قزوین داریم در گیلان وجود ندارد.

وی اذعان کرد: متاسفانه متولیان امر دامداری در استان قزوین هیچ نظارتی بر روند کار ندارند و نهاده‌های دامی به دست دامداران نمی‌رسد و هیچ توجهی به واکسیناسیون دام‌ها که باید به موقع و رایگان صورت گیرد، ندارند.

این دامدار اذعان کرد: در حوزه گیلان تعاونی‌ها جو را به صورت قیمت تمام شده دولتی در اختیار دامداران قرار می‌دهند و هیچ گونه تبعیضی هم بین دامداری‌های سنتی و مکانیزه قائل نیستند و تمام امکانات را به صورت عادلانه بین دامداران با کمترین تعداد راس و بیشترین آن‌ها توزیع می‌کنند.

سیدحسینی ابراز کرد: متاسفانه اقدامی که امسال از سوی نهادهای زیربط در حق دامداران شد، دامداران حوزه سنگین و سبک را به مرز ورشکستگی و تغییر شغل ناچار کرده و کوچکترین حمایت از دامدار نمی‌شود.

وی عنوان کرد: سال 96 کارم را با 120 راس دام سبک آغاز کردم که اکنون به 300 راس گسترش داده‌ام اما متأسفانه با توجه به شرایط کمبود و گرانی علوفه مجبور هستم که به همان تعداد قبل بازگردانم.

این دامدار با اشاره به بالا بودن نرخ نهاده‌های دامی در بازار آزاد گفت: سال گذشته با مدیریتی که انجام دادیم برای 300 راس دام، 2 تن جو مصرف کردیم در حالی که این میزان مصرف 50 راس بود اما به دلیل کمبودها و عدم حمایت چاره‌ای نداشتیم و همین امر موجب شد که دام‌های شیری ما با مشکل مواجه شوند لذا سال گذشته ضربه سنگینی از گرانی نهاده‌های دامی متحمل شدیم و درواقع صورت خود را با سیلی سرخ کردیم.

عدم واکسیناسیون به موقع دام‌ها باعث شیوع بیماری و تلفات سنگین شده است

سید حسینی با اشاره به شیوع بیماری‌های دام طی امسال اضافه کرد: هر فصلی واکسن خود را دارد و درواقع طی سال باید چهارنوبت واکسیناسیون دام‌ها در موعد قرار انجام شود که متأسفانه امسال متولیان استان قزوین تاکنون برای انجام واکسیناسیون مراجعه نداشتند و ما به صورت آزاد هم نتوانستیم این واکسن‌ها را تهیه کنیم که همین موضوع سبب شده از کل دامداران حوزه طارم یک بزغاله سالم نیز متولد نشود.

 

وی ضمن گلایه از کمبود واکسن دام اظهار کرد: ما امسال حتی نتوانستیم واکسن قانقاریا را در بازار قزوین تامین کنیم و همین موضوع سبب تلفات بسیاری در حوزه سقط جنین دام‌ها شد و هر بار که این موضوع را به جهاد کشاورزی مطرح کردیم دلایلی مانند کمبود ویتامین علوفه‌ای و هزاران بهانه دیگر آورند.

این دامدار با اشاره به گرانی نهاده‌های دامی اذعان کرد: اکنون باتوجه به فصل برداشت قیمت جوی ایرانی کیلویی 6 تا 6 هزار و500 تومان است اما سال گذشته با توجه به نیازی که داشتیم تا قیمت هر کیلو 7 هزار و 500 تومان نیز پیش رفتیم اما عرضه‌ای وجود نداشت؛ جوی وارداتی هم قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد به صورت قاچاق به فروش می‌رسد.

سیدحسینی افزود: امسال با توجه به خشکسالی باید حمایت کلی دولت از دامداران صورت گیرد چراکه در راستای طرح‌های حمایتی دولت در جهت مهاجرت معکوس شهرنشین‌ها به روستا بسیاری از جوانان با اخذ تسهیلات وارد این حرفه شدند و اکنون چاره‌ای جز بازگشت دوباره ندارند، همچنین بسیاری از عشایر منطقه طارم با این روند هزار راس دام خود را به 200 راس کاهش داده‌اند.

وی با اشاره به عدم حمایت دولت در خرید تضمینی دام عنوان کرد: با توجه به تجمعات اعتراضی دامداران در اکثر استان‌ها،  بسیاری از آن‌ها اقدام به شکستن دست و پاهای دام‌های شیری و مولد خود در مقابل کشتارگاه‌ها می‌کنند تا آن‌ها را وادار به خرید دام‌های مازاد خود کنند؛ متاسفانه جنایات بزرگی در حق دامداران در حال انجام است که اگر مدیریت نشود وضعیت آشفته‌تر خواهد شد.

خرید تضمینی دام مازاد عشایر بر روی کاغذ باقی مانده است

این دامدار بیان کرد: بیش از یک ماه است که از اعلام طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر توسط دولت می‌گذرد اما تنها در حد کاغذبازی باقی مانده و هیچ اقدامی صورت نگرفته است ر واقع دامداران با مازاد دام سنگین مواجه شده‌اند و نگهداری، تغذیه دام  هر روز بار دام سنگین را بر دوش آنها سنگین‌تر می‌کند.

سید حسینی ادامه داد: متاسفانه از ابتدای بهار امسال تاکنون با توجه به کمبود بارش‌ها هیچ علوفه‌ای در کوه‌ها و مراتع وجود ندارد و دام‌های خود را با خوار و خاشاک سیر می‌کنیم و این در حالی است که دامداران تمام سرمایه خود را برای این کار گذاشته‌اند و اکنون در این وضعیت به سر می‌برند.

وی تصریح کرد: از سال 96 تاکنون با وجود افزایش چند برابری نرخ‌ها در همه اقلام، قیمت دام هیچگونه تغییری نیافته و این عادلانه نیست که قیمت هر کیلو دام زنده که هشت تا 9 ماه زمان می‌برد تا به وزن متعادل برسد با مرغ چهل روزه برابر باشد؛ گویا دولت به شکستن کمر دامداران همت کرده است.

این دامدار بیان کرد: اکنون نهاده‌های دامی در گمرکات شمال کشور موجود و در حال کپک زدن است اما هنوز نتوانسته‌اند آن را توزیع کنند اگرچه آن میزانی که باید به صورت قاچاق به فروش می‌رسید تاکنون انجام شده است.

وی اذعان کرد: ما توقع چندانی نداریم فقط انتظار داریم اکنون که دولت هیچ حمایتی از دامداران ندارد حداقل شرایطی را فراهم آورد که نهاده‌ در بازارموجود باشد تا دامداران در مواقع نیاز به فلاکت نیفتند همچنین دام‌ها را به صورت تضمینی خریداری کنند تا این کار برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد.

تشویق دولت موجب مهاجرت معکوس و آغاز کار دام‌داریم شد

محسن کشاورزنیا در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، اظهار کرد: دامداری شغل اجدادی ما است اما به دلیل عدم حمایت‌ها برای اشتغال به تهران مهاجرت کرده بودم که با تشویق و وعده‌هایی که دولت در جهت حمایت از جوانان برای بازگشت به روستا داشت مجدد کارم را رها کرده به روستا مهاجرت کردم و اکنون حدود 2سال است که متقاضی گرفتن تسهیلات برای گسترش کارم هستم اما تاکنون موفق نشدم.

وی با اشاره به عدم حمایت دولت از دامداران افزود: با توجه به خشکسالی و گرانی علوفه درصورتی که دولت حمایتی از دامداران نداشته باشد این کار اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود چون هزینه تولید دام بسیار بالاتر از درآمد آن است.

این دامدار جوان ابراز کرد: از آنجایی که در این شرایط هیچ حمایتی از سوی دولت به صورت یارانه نهاده‌های دامی در غالب کنسانتره، جو و یونجه برای دامداران وجود ندارد آن‌ها به ناچار مجبور به خرید از بازارگاه آزاد می‌شوند که برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

کشاورزنیا با بیان اینکه 25سال سن دارد، اذعان کرد: بهار سال 99 فعالیتم را با 50 راس دام سبک و 4 راس دام سنگین شروع کردم و در نظر داشتم که کارم را گسترش دهم اما  با وجود اینکه 2 سال از شروع کارم می‌گذرد هنوز همان تعداد راس دام دارم.

وی بیان کرد: ما ظرفیت لازم برای گسترش کار را داریم و در صورتی که دولت از دامداران حمایت کند قطعا با قدرت تمام کار را ادامه می‌دهیم اما درغیر این صورت در این آشفته بازار چاره‌ای جز تغییر شغل و بازگشت مجدد به شهر را نداریم.

این دامدار جوان اذعان کرد: اکنون با توجه به این شرایط خشکسالی و عدم حمایت‌ها روز به روز تعداد دام‌ها کاهش می‌یابد به طوری که از سال گذشته تاکنون تعداد دام‌ها در روستای ما از 2 هزار راس به کمتر از هزار راس رسیده است و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد ممکن است تا 2 سال آینده هیچ دامی در این روستا وجود نداشته باشد.

کشاورزنیا با بیان اینکه قیمت دام وعلوفه هم‌تراز نیست، تصریح کرد: متاسفانه اکنون قیمت هر بند یونجه 80 هزار تومان است در حالی که قیمت دام زنده کیلویی 40 هزار تومان است؛ از طرفی هر دام برای رسیدن به وزن مطلوب 9 ماه نیاز به علوفه دارد بنابراین یک دامدار چگونه می‌تواند از عهده این کار برآید.

بلاتکلیفی پروانه چرای افراد متوفی در میان وراث

وی تصریح کرد: از دولت انتظار داریم از طریق ارائه یارانه‌ نهاده‌های دامی از دامداران حمایت کند یا اینکه حداقل دام‌های ما را با قیمت معقول خریداری کند تا انگیزه‌ای برای ادامه کار داشته باشیم.

این دامدار جوان در پایان با اشاره به بلاتکلیفی پروانه چرای افراد متوفی در میان وراث گفت: منابع طبیعی اعلام کرده است که وراث متوفا باید باهم به توافق برسند که پروانه چرا به یک نفر تعلق گیرد در حالی که در هر خانواده‌ چند فرزند متقاضی کار دامداری هستند و این مشکلی است که در بسیاری از مناطق روستایی دیده می‌شود و دولت باید در آن تجدید نظر کند تا جوانان در روستاها بتوانند اشتغال زایی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شاخص، عدم ثبات در وضعیت اقتصادی بازارهای مختلف عموما ناشی از عدم برنامه‌ریزی و مدیریت و نظارت صحیح بازار تولید و عرضه است؛ با وجود اینکه بازار نهاده‌های دامی طی 2 سال اخیر، شرایط بسیار ملتهبی را پشت سر گذاشته انتظار می‌رود که مسئولین برنامه‌ریزی لازم را برای رفع مشکلات دامداران داشته باشد تا بار دیگر شاهد تکرار داستان صنعت طیور این بار در میان صنعت دامداری نباشیم.

همچنین طی ماه‌های گذشته بارها شاهد خروج دام زنده به صورت قاچاق از کشور بودیم لذا اگر همچنان دامداران از چتر حمایت دولت برخوردار نشوند باید منتظر شرایطی بسیار حادتر در کشور باشیم.

انتهای پیام /1003/گ//1

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/214129

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.