تاریخ : 31 فروردین 3 04:47
3
معاون بهره برداری و توسعه منابع آب شرکت آب و فاضلاب استان؛

با روند مصرف فعلی آب، 10 سال دیگر دشت قزوین به کویر تبدیل می شود

  • کد خبر : 214172
  • 02 مرداد 0 14:56
با روند مصرف فعلی آب، 10 سال دیگر دشت قزوین به کویر تبدیل می شود
معاون بهره برداری و توسعه منابع آب شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: با روند فعلی مصرف، طی 10 سال آینده دشت آبرفتی قزوین بی آب شده و به کویر تبدیل خواهد شد.

عین اله رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص اظهار کرد: آب های موجود در حفره های زیر زمین وزن زمین را کنترل می کند و بهره برداری بیش از اندازه از این منابع می تواند باعث فرونشست شود که خطر آن بسیار بیشتر از زلزله است و حتی در صورت وقوع فرونشست، حتی بارش هم قادر به جبران آن نیست و حتی می تواند منجر به بروز سیل شده و خاک را هم از بین ببرد.


وی تصریح کرد: در چنین حالتی مهاجرت های کوچک و بزرگ به وجود می آید و شهرها و روستاها خالی از سکنه شده و زندگی و کسب و کار مردم از بین می رود.


رمضانی ادامه داد: برای جلوگیری از این فاجعه باید عموم مردم در یک مشارکت فعال و همگانی در مدیریت مصرف آب حضور داشته و در تمامی مراحل زندگی و کار خود سازگاری با کم آبی را الگو قرار دهند.


وی اضافه کرد: در حالیکه در کشور همیشه بارانی هلند سرانه مصرف آب 110 لیتر در شبانه روز به ازای هر فرد است این عدد در شهرهای استان قزوین 220 لیتر و در مناطق روستایی استان 180 لیتر می باشد.


معاون بهره برداری و توسعه منابع آب شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با اشاره به اینکه میانگین بارش در دنیا حدود سه برابر بارش در کشور ما است خاطر نشان کرد: میانگین مصرف نعمت الهی و حیات بخش آب در سبد خانوار ما هفت هزار تومان است و این در حالیست که قیمت یک بطری نوشابه به بالای 10 هزار تومان رسیده و هر خانوار در ماه چندین بطری نوشابه مصرف می کند که مضر سلامتی نیز هست.


وی در پایان یادآور شد: باید نگاه مان در سطح مردم و مسئولین را به آب به عنوان یک کالای ارزان و در دسترس تغییر دهیم چرا که این نعمت در واقع بسیار ارزشمند و کمیاب است و باید آن را برای فرزندانمان حفظ کنیم.

انتهای پیام/1100

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/214172

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.