تاریخ : 31 فروردین 3 09:09
3
رئیس بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان بوعلی سینای قزوین در مصاحبه با شاخص:

ورودی بالای مبتلایان کرونا توان کادر درمان را گرفته است/ مردم با رعایت پروتکل‌ها مدافعان سلامت را همراهی کنند

  • کد خبر : 214999
  • 15 شهریور 0 10:38
ورودی بالای مبتلایان کرونا توان کادر درمان را گرفته است/ مردم با رعایت پروتکل‌ها مدافعان سلامت را همراهی کنند
ماهیار صدیقی گفت: انتظار داریم نیازهای کادر درمان در نظر گرفته شود چون هیچ استراحتی ندارند همچنین انتظار داریم که با توجه به موج بیماری، دولت هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون کادر درمان و نوع مقاوم‌تر آن اقدام نماید.

به گزارش خبرنگار سلامت شاخص، حدود بیش از یک و نیم سال از شیوع ویروس کرونا درکشور می‌گذرد و مدافعان سلامت از همان ابتدا با تمام توان مقابل این ویروس ایستاده‌اند تا با خدمات خود بتوانند کمی از درد و رنج‌های شهروندان را کم کنند اما قطعا کادر درمان به تنهایی نخواهند توانست کرونا را شکست دهند لذا برای ادامه مبارزه به همکاری مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیازدارند.

بنا به گفته مسوولان بهداشت و درمان کشور، موج چهارم و پنجم کرونا در بسیاری از کشورهای دیگر آغاز شده و آن‌ها دوز سوم واکسن را دریافت کردند؛ آنچه نگران کننده است، تبعات جبران ناپذیر این بیماری بر سلامت جامعه است در شرایطی که بیش از نیمی از مردم ایران حتی دوز اول واکسن را دریافت نکردند و بیشتر تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده و خستگی کادر بهداشت و درمان هم وجود دارد.

مدافعان سلامت که در همان روزهای آغاز شیوع کرونا با تمام وجود بر بالین بیماران بودند و از هیچ اقدامی برای قوی نگه داشتن روحیه بیماران و خانواده‌های آن‌ها کوتاهی نکردند، این روزها نیاز به حمایت بیشتری دارند چرا که علی‌رغم بالا رفتن تعداد مبتلایان و تعداد درگذشتگان بر اثر کرونا، حساسیت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم رنگ‌تر شده است.

دکتر ماهیار صدیقی ۴۹ ساله یکی از پزشکانی است که از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا به عنوان متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و درد و رئیس بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان بوعلی سینا فعال بوده و آن روزهای تلخ آغازین شیوع این ویروس در کشور را که همه مردم از ترس به منازل پناه برده بودند و حتی جرات عبور از مقابل این بیمارستان را نداشتند را سپری کرده است و اکنون کوله‌باری از تجارب و درمان‌های متعدد را از این بیماری دارد.

دکتر صدیقی سال ۷۶ در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شده و اکنون هم ده سالی است که در رشته تخصصی فعال است.

دکتر صدیقی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت شاخص، با اشاره به روزهای سختی که بر کادر درمان گذشته و همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: از آنجایی که به عنوان استاد دانشگاه فعالیت می‌کنم همواره انواع مختلف بیماری را مورد رصد قرار می‌دهم.

وی افزود: زمانی که خبر شیوع ویروس کرونا در چین منتشر شد بلافاصله با جمعی از اساتید به مطالعه در مورد این بیماری پرداختیم و یقین داشتیم که همه‌گیر خواهد شد چون کشور درگیر علاوه بر وسعت و جمعیت زیاد؛ تردد و تعامل بسیاری با کشورهای دیگر داشت.

رئیس بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بوعلی‌سینای قزوین ادامه داد: اولین جلسه مشترک را بین پزشکان عفونی و آی‌سی‌یو بوعلی‌سینای قزوین برگزار کردیم تا در خصوص اقدامات لازم جهت پیشگیری و راه‌های احتمالی درمان برنامه‌ریزی شود.

وی اضافه کرد: از طرفی ما اطلاعات زیادی از ویروس و نوع برخورد و درگیری آن در جامعه و تاثیر بیمار در سرایت نداشتیم و تنها می‌توانستیم براساس مدل‌های اپیدمیولوژیک یا رفتارشناسی بیمارهای ویروسی گذشته به الگوی خاصی برسیم.

صدیقی بیان کرد: طی همان هفته‌های آغازین گسترش ویروس سعی کردیم گروه‌ها و اقدامات آموزشی را تکمیل نماییم و داروخانه بیمارستان را با داروهایی که با توجه به تجارب ویروس‌های گذشته داشتیم مجهز کنیم لذا عملکرد ما در بیمارستان بوعلی سینا قزوین سریع‌ترین عملکرد برای کنترل بیماری در شهر قزوین بود و به الگوهای مناسبی رسیدیم که بعدها کاربردی شد.

این پزشک قزوینی با بیان اینکه تجربیات ما از ویروس‌های پیشین در مورد کرونا صدق نمی‌کرد، ادامه داد: درواقع ما بیماران را با درمان‌های شناخته شده در دنیا درمان می‌کردیم و در کنار آن سعی می‌کردیم که درمان‌های نگه‌دارنده را نیز به کار گیریم تا سیر بیماری طی شود.

ویروس دلتا بسیار مسری‌تر و مهاجم‌تر از دو نوع قبلی است

معاون بیمارستان بوعلی سینای قزوین اذعان کرد: روزهای بسیار سختی را گذراندیم به طوری که هر روز تعداد و انتقال بیماری افزایش می‌یافت و ما مجبور شدیم که برخی بیماران غیرکرونایی را در بخش‌های دیگر بیمارستان تقلیل دهیم تا بتوانیم بیماران کرونایی را جایگزین کنیم بنابراین در طی روزهای مختلف با توجه به روش‌های درمانی کل دنیا، به درمان‌های جدیدی رسیدیم و اکنون شناخت زیادی از ویروس پیدا کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: ویروس کرونا علاوه بر اینکه درمان قطعی ندارد، جهش‌های مختلفی پیدا می‌کند و جهش دلتا که اکنون وجود دارد بسیار مسری‌تر، قوی‌تر و مهاجم‌تر از نوع آلفا و بتا است چنانچه اگر اوایل درصد بسیار کمی از مبتلایان راهشان به بیمارستان کشیده می‌شد اکنون درصد بسیار بالاتری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به علائم شایع کرونا تصریح کرد: کرونا با جهش متفاوتی همراه است به طوری که اگر نوع آلفا و بتا با گلودرد و تب و لرز همراه بود اما نوع دلتا با آبریزش، سردرد و بدن‌درد بروز می‌کند درواقع اکنون هر گونه سرماخوردگی حتما نشانه کروناست مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

صدیقی بیان کرد: درصد بسیاری از بیماران با قرنطینه کردن خود، استفاده از مایعات به ویژه آب سیب، آب هویج، چای بابونه، انواع دمنوش‌ها، آب‌های پروتئینی بویژه آب مرغ و گوشت نیز بیماری خود را کنترل می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی گروه‌ها به ویژه افرادی که تب و لرز فراوان و پی در پی، احساس تنگی نفس دارند و با بیماری‌های زمینه‌ای نظیر سرطان، ضعف سیستم ایمنی، فشار خون، ناراحتی کلیوی و ریوی همراه هستند حتما باید به پزشکی که آشنا به درمان است مراجعه کنند.

رئیس بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان بوعلی سینای قزوین اظهار کرد: اکنون به علت افزایش تعداد مبتلایان و ورودی به بیمارستان، از روش پرونده سرپایی استفاده می‌کنیم و با توجه به شدت بیماری، دارو و تزریق لازم به بیمار ارائه و ترخیص می‌شود و در صورت لزوم مجدد به بیمارستان مراجعه می‌کند چون ظرفیت تخت‌های بیمارستانی بسیار محدود است.

ضرورت واکسینه شدن ۷۰ درصد از جامعه جهت توقف انتقال ویروس کرونا

وی درباره تزریق واکسن کرونا و تاثیر آن بر میزان ابتلا و مرگ و میر تصریح کرد: بدون شک می‌توان گفت که ضرورت دارد ۷۰ درصد جامعه در مدت زمان کوتاه واکسینه شوند تا انتقال ویروس متوقف شود لذا برای جلوگیری و پیشگیری از بیماری باید واکسیناسیون با سرعت انجام شود.

صدیقی با اشاره به نکات لازم درمورد تزریق واکسن کرونا عنوان کرد: واکسن‌ها اغلب بوستر دارند یعنی فردی که دوز اول را تزریق می‌کند بعد از مدت مشخص باید دوز یادآور آن را نیز تزریق کند، از طرفی دوز اول هیچ ایمنی ایجاد نمی‌کند و دوز دوم است که تحریک کننده بوده و ایمنی ایجاد خواهد کرد لذا این تصور اشتباه است که بعد از تزریق دوز اول بتوانیم ماسک خود را برداریم و در تجمعات شرکت کنیم.

معاون بیمارستان بوعلی سینای قزوین ادامه داد: واکسن‌های متعدد اثرگذاری متفاوتی دارند، افرادی که واکسن تزریق می‌کنند تصور نکنند مبتلا نخواهند شد چون با توجه به نوع واکسن امکان ابتلا وجود دارد اما به بستری و فوت ختم نمی‌شود مثلا واکسن سینوفارم از هر ۱۰۰ نفر تنها برای ۷۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

وی اذعان کرد: کسانی که واکسن تزریق می‌کنند درواقع ناقل خوبی برای اطرافیان هستند چون علامتی ندارند و بسیار خطرناک‌تر است اما افرادی که هنوز تزریق نکرده‌اند معمولا با علائم همراه هستند لذا خود را قرنطینه می‌کنند؛ به همین علت مطرح می‌شود فردی که واکسن تزریق می‌کند نیز خودش را از مرگ نجات می‌دهد اما می‌تواند بقیه را آلوده کند.

این استاد دانشگاه افزود: افرادی که طی فواصل زمانی بین تزریق واکسن دوز اول و دوم مبتلا به کرونا می‌شوند بدانند که بیمار شدن هم مانند واکسن عمل می‌کند یعنی شخصی که بیمار می‌شود ایمنی بدنش افزایش می‌یابد لذا در کل باید شش هفته بعد از سلامت و صحت کامل برای تزریق دوز دوم اقدام کنند و چنانچه فردی قبل از بهبود یافتن اقدام به تزریق کند سیستم ایمنی او تحریک می‌شود.

صدقی بیان کرد: دوز اول و دوم واکسن‌هایی که اکنون مورد تزریق قرار می‌گیرند درواقع برای نوع ویروس آلفا و بتا ساخته شده در نتیجه برای ویروس دلتا ایمنی چندانی ایجاد نخواهد کرد لذا با توجه به جهشی که ویروس پیدا می‌کند لازم است دوزهای بعدی واکسن نیز تزریق شود و از طرفی ایمنی ایجاد شده حاصل از واکسن بعد از مدتی کاهش می‌یابد .

رئیس بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان بوعلی سینای قزوین اضافه کرد: درواقع بیماری کرونا مانند آنفلوآنزاست و با توجه به جهشی که ایجاد می‌کند، هرسال نیاز به تزریق واکسن دارد و اکنون در کشورهای دیگر در حال تزریق دوز سوم هستند که در کشور ما فعلا اجرایی نشده است.

تزریق دوز سوم واکسن برای کادر درمان ضروری است

این پزشک قزوینی تصریح کرد: از سیستم وزارت بهداشت انتظار داریم که تزریق دوز سوم را برای کادر درمان که در معرض این ویروس قرار دارند آغاز کند و به تدریج در عموم مردم نیز عملیاتی شود.

وی ضمن گلایه از روند کند واکسیناسیون در کشور گفت: متاسفانه روند واکسیناسیون در کشور بسیار کند است و هنوز نیمی از جمعیت دوز اول و دوم را دریافت نکرده‌اند در حالی که ویروس جهش دیگری به نام "لامبدا" پیدا کرده که بسیار مهاجم‌تر از نوع دلتا است و این نگران کننده است چون الگوهای اپیدمیولوژیک بیماری کرونا با بیماری‌های پیشین بسیار متفاوت است و ممکن است جهش‌های دیگر وجود داشته باشد.

معاون بیمارستان بوعلی سینای قزوین اذعان کرد: بنابراین رعایت اصول استاندارد بهداشتی همچنان تاکید می‌شود و همچنین انتظار داریم روند واکسیناسیون در کشور هرچه سریع‌تر کامل شود چون در کشورهای دیگر حداقل ۷۰درصد از جمعیتشان واکسینه شدند و اکنون در حال تزریق دوز سوم هستند و با ورود ویروس لامبدا دوز چهارم را تزریق خواهند کرد بنابراین ما راهی جز رعایت اصول بهداشتی و تکمیل روند واکسیناسیون نداریم.

هیچگاه طب سنتی را رد نمی‌کنیم

صدیقی درباره تاثیر طب سنتی بر بهبود بیماری کرونا اظهار کرد: ما دانش‌آموختگان طب نوین هستیم و هیچگاه طب سنتی را رد نمی‌کنیم اما به شرطی که توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پذیرفته شده باشد لذا انتخاب پزشک و درمان حق یک بیمار است اما در تمام دنیا طب سنتی در کنار طب نوین قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در دنیای امروز طب نوین کارایی بالایی دارد و ما پزشکان نوین طب سنتی را مکمل خود نمی‌دانیم اما در کنار طب نوین این حق را برای بیمار قائل هستیم که از آن استفاده کند و این نکته حائز اهمیت است که بدانیم با طب سنتی هیچگاه نمی‌توان واکسن کرونا ساخت یا داروی ضد کرونا تولید کرد از طرفی حق یک بیمار است که از طب سنتی نیز استفاده کند.

وی درباره وضعیت بیمارستان بوعلی سینای قزوین بیان کرد: همان طور که ذکر شد همراه با اساتید این بیمارستان در همان روزهای آغازین بیماری کرونا اقدامات رفتارشناسی ویروس را انجام دادیم و در روند درمان نیز سعی کردیم طبق آخرین و به روزترین مقالات اقدام کنیم چه بسا که بیمارستان بوعلی یکی از بزرگترین آی‌سی‌یوهای کشور را با ظرفیت ۶۰ تخت و بهترین و جدیدترین دستگاه‌ها را دارد.

ورودی بالای مبتلایان در بیمارستان بوعلی کادر درمان را خسته کرده است

رئیس بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان بوعلی سینای قزوین تصریح کرد: متاسفانه ورودی بیمارستان بوعلی بسیار بالاست که باتوجه به این حجم ورودی، پزشک و پرستار نداریم لذا مجبور هستیم با همان ظرفیت موجود به ارائه خدمات به بیماران بپردازیم و همین امر موجب خستگی کادر درمان شده چه بسا که آن‌ها هم نیاز به استراحت و تجدید روحیه دارند درحالی که طی این مدتی که کشور درگیر این ویروس شده هیچکدام حتی از استان خارج نشده‌اند.

صدیقی افزود: در اثر خستگی ناخودآگاه تمرکز و دقت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند چون ورودی بیمان روز به روز بیشتر می‌شود و اکنون تخت خالی نداریم؛ طی یکی از روزهای هفته گذشته ۱۸ بیمار قابل انتقال به آی‌سی‌یو داشتیم که تخت آی‌سی‌یو نداشتیم و اگر پرونده‌های بیماران سرپایی را اجرا نمی‌کردیم معلوم نبود چه روندی داشتیم.

معاون بیمارستان بوعلی سینای قزوین عنوان کرد: انتظار کادر درمان این است که دولت هرچه سریعتر روند واکسیناسیون را تکمیل کند و در مقابل مردم نیز دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند نه اینکه زمانی که اعمال محدودیت می‌شود به جای ماندن در منزل راهی جاده‌های شمال شوند.

این پزشک قزوینی اضافه کرد: متاسفانه فیلم‌ها و کلیپ‌هایی که از مسافرت مردم طی زمان محدودیت‌ها می‌بینیم بسیار تاسف آور است چه بسا که دیدن این صحنه ‌ها خستگی را بر تن کادر درمان می‌نشاند.

۶۰ تا ۶۵ درصد از مبتلایان زیر ۳۵ سال هستند

وی با بیان اینکه میزان فوتی‌ها در استان نسبت به متوسط کل کشور پایین‌تر است، ابراز کرد: اکنون که واکسیناسیون سنین بالا انجام شده، سنین پایین بسیار بیشتر درگیری پیدا می‌کنند به طوری که ۶۰ تا ۶۵ درصد از بیماران ما زیر ۳۵ سال هستند.

صدیقی اذعان کرد: خوشبختانه با وجود اینکه قزوین جمعیتی کهنسال در سطح کشور دارد اما آمار فوتی‌هایش نسبت به سایر استان‌ها کمتر است بااین وجود زمانی که موج بیماران افزایش پیدا می‌کند میزان فوتی‌ها در استان ما نیز به همان منوال افزایش می‌یابد.

مبتلا شدن همسرم به کرونا سخت‌ترین و تلخ‌ترین خاطره‌ام است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هر روز دنیای طبابت یک خاطره است، بیان کرد: تلخ‌ترین خاطره من درگیر شدن همسرم و بستری او به مدت ۱۱ روز در بیمارستان در همان روزهای آغازین شیوع کرونا بود که ما هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشتیم و تقریبا می‌توانم بگویم که خودم برایم همسرم تصمیم می‌گرفتم که چه درمانی را به کار ببندم؛ طی این مدت من هر شب در حیاط بیمارستان گریه می‌کردم و همزمان بیماران دیگر را درمان می‌کردم.

وی ادامه داد: شک نداشتم که خودم عامل ابتلای همسرم به بیماری بودم چون در روزهای اول امکانات ما نظیر ماسک و شیلد بسیار محدود بود به همین دلیل روزهای بسیار سختی را گذراندم به طوری که طی این مدت شاید به یکباره ۱۰ سال پیرتر شدم.

رئیس بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان بوعلی سینای قزوین اظهار کرد: خاطرات خوش بسیار زیاد است؛ درمان بیمارانی که خانواده‌هایشان مقابل درب بخش آی‌سی‌یو منتظر هستند و من هر روز آن‌ها را می‌بینم و با آن‌ها زندگی می‌کنم بسیار برایم لذت‌بخش است مانند خانم بارداری که هفته گذشته با چشم گریان از آی‌سی‌یو خارج شد و خانم سنگین وزن دیگری که پدر و مادرش شب تا صبح پشت درب منتظر مانند تا حال او بهبود یافت؛ زمانی که شادی بیماران و خانواده‌هایشان را می‌بینم احساس وصف نشدنی به من دست می‌دهد.

تاکنون سه بار به کرونا مبتلا شدم

صدیقی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون به کرونا مبتلاشده است، افزود: تاکنون سه بار به کرونا مبتلا شدم؛ اولین بار قبل از ابتلای همسرم درگیر شدم؛ دو ماه بعد از آن مجدد مبتلا شدم و مجدد شش ماه بعد از آن نیز درگیر شدم چون واکسن تزریق نکرده بودیم و دوز ویروس در محیط بیماستان بسیار بالا است.

معاون بیمارستان بوعلی سینای قزوین با اشاره به مشکلات قشر پزشکی ادامه داد: یکی از اولویت‌دارترین مشکلات قشر پزشکی تعداد محدود پزشک و پرستار است به ویژه متخصصین آی‌سی‌یو لذا با توجه به کمبود نیرو به منظور جبران نیاز بیمارستان مجبور هستیم ساعت‌های بسیار بیشتری را از تعهدمان را کار کنیم؛ اکنون بنده به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه به جای ۱۲۵ ساعت کار در دانشگاه، ۴۰۰ ساعت یعنی دقیقا سه برابر ظرفیت در بیمارستان هستم و درواقع عملا منزل من بیمارستان است.

وی با بیان اینکه دلسرد کردن کادر پزشکی کار درستی نیست، اضافه کرد: دومین خواسته ما پزشکان این است که انتظار داریم که جامعه یک دید علمی در برخورد با مسائل دنیا داشته باشند، دنیا مشکلات خود را با علم و منطق حل می‌کند نه سهل‌انگاری؛ لذا زمانی که ما ببینیم مردم اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند دلگرم‌تر می‌شویم.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: ما به دنبال این هستیم که آموزش و اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهیم اما زمانی که مشاهده می‌کنیم نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌توجه هستند، نوعی دلسردی در ما ایجاد می‌کنند همچنین انتظار داشتیم که واکسیناسیون جامعه پزشکی بسیار سریعتر انجام شود که متأسفانه اینگونه نشد چه بسا که این امر به نفع کل مردم بود چون کادر درمان با خیال آسوده‌تری به درمان خود می‌پرداختند درحالی که اکنون بهترین پرستاران ما پشت سرهم استعفا می‌دهند.

صدیقی اذعان کرد: انتظار داریم نیازهای کادر درمان در نظر گرفته شود چون هیچ استراحتی ندارند همچنین انتظار داریم که با توجه به موج بیماری، دولت هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون کادر درمان و نوع مقاوم‌تر آن اقدام نماید.

رئیس بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان بوعلی سینای قزوین درباره ایمنی انواع واکسن بیان کرد: اطلاعاتی که ما به دست می‌آوریم بر مبنای اطلاعات کارخانه سازنده و مطالعات تکمیلی سازمان بهداشت جهانی و غذا و داروی آمریکا و اروپا است که بر اساس آن واکسن مدرنا و فایزر ۹۵ درصد، سینوفارم ۶۹ درصد، اسپوتنیک ۹۲ درصد، آسترازنکا ۹۲ درصد ایمنی ایجاد می‌کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به واکسن‌های موجود در کشور بر اساس نظر سیستم‌های بهداشتی و درمانی سازمان بهداشت جهانی برای سنین بالای ۵۵ و ۶۰ سال آسترازنکا و برای سنین زیر ۵۰ سال سینوفارم مناسب‌تر است، در مورد واکسن‌های داخلی هم که پنج یا شش نوع هستند چون فازها و مطالعات بالینی آن‌ها کامل نشده؛ سازمان بهداشت جهانی هیچ نظری در مورد اثربخشی آن اعلام نکرده اما با توجه به نیاز کشور به صورت اورژانسی برای تزریق وارد بازار شده است.

انتهای پیام/۱۰۰۳

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/214999

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.