تاریخ : 10 فروردین 3 03:02
3
کرونا و ریزش مو

کرونا و ریزش مو

  • کد خبر : 215199
  • 23 شهریور 0 16:11
کرونا و ریزش مو
متخصص و عضو انجمن پوست و موی ایران گفت: یکی از عوارض ابتلا به کرونا ریزش موی سر است و در صورت بی‌توجهی به این امر، ممکن است مو به حالت عادی بازنگردد و ۲۰ درصد مو از دست برود.

به گزارش شاخص، آناهیتا والی با تاکید بر اینکه معمولا پس از ابتلا به هرگونه بیماری شدید جسمی یا روحی ریزش مو رخ می‌دهد که به این وضعیت «تلوژن افلوویوم» گفته می‌شود، یادآور شد: از جمله این موارد می‌توان به زایمان اشاره کرد که از قدیم عنوان می‌شد هنگامی که نوزاد تازه متولد شده، مادر خود را شناخت ریزش مو زیاد می‌شود و این شناخت دقیقا تو دو تا سه ماه بعد از تولد به وجود می‌آید.

وی افزود: بهبودیافتگان ویروس کرونا هم از این قاعده مسثتنا نبوده و از شاکیان ریزش موی سر هستند که ۲ تا ۳ ماه بعد از بهبود دچار ریزش مو‌ها به‌صورت ناگهانی و دسته‌ای می‌شوند. در واقع در زمان شانه زدن مو‌ها یا دوش گرفتن توده‌های بزرگی از مو‌ها می‌ریزند که این ریزش مو باعث از دست دادن کمتر از نیمی از مو‌های سر می‌شود و برای ۶ تا ۹ ماه ادامه دارد. اما پس از این دوره افراد رویش مجدد مو‌های از دست رفته را مشاهده خواهند کرد.

والی دلیل این امر را اینگونه عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین علائم بیماری کرونا تب شدید است و بالا رفتن دمای بدن خود باعث تحریک سلول‌های مو و ریزش آن‌ها می‌شود بر همین اساس می‌توان یکی از دلایل ریزش مو‌ها پس از بهبودی کرونا باشد.

وی یادآور شد: علاوه بر این شخصی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شود، همواره نگران شدیدتر شدن بیماری یا عدم بهبودی است که این امر همراه با فشار‌های قرنطینه و عدم ارتباط با دیگران و نگرانی از ابتلای اعضای خانواده به این بیماری باعث تشدید شرایط استرس‌آور و نگرانی افراد و ریزش مو‌ها می‌شود.

متخصص پوست و مو با یادآوری اینکه ممکن است در این حالت تا روزی هزار تار مو دچار ریزش شود، خاطرنشان کرد: البته در مورد میزان ریزش مو، باید دید زمینه خانوادگی آن چگونه است و به مردان خانواده دقت کرد که اگر در میان پدر، برادر، عمو، دایی و پدربزرگ زمینه آن وجود داشته باشد باید این ریزش را خیلی جدی گرفت و مراجعه به متخصص داشت، زیرا به دلیل وجود زمینه ژنتیکی، در صورت بی توجهی ممکن است مو به حالت عادی بازنگردد و ۲۰ درصد مو از دست برود.

والی افزود: اگر اقوام و نزدیکان موی خوبی دارند، افراد دارای ریزش مو فقط باید سالم خوری را در پیش بگیرند و از انواع پروتئین و سبزیجات و میوه جات در سبد غذایی خانواده بگنجانند ضمن اینکه از گرفتن رژیم غذایی پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه اگر بدن از نظر آهن و ویتامین دی کمبود نداشته باشد، خود به خود به حالت عادی بازمی گردد، تصریح کرد: از نظر غذایی، این افراد باید غذا‌هایی پر پروتئین، حبوبات، جوانه گندم، جو، ماش یا عدس مصرف کنند تا میزان ریزش به حداقل برسد.

این متخصص پوست و مو در مورد تاثیر واکسیناسیون بر کاهش یا افزایش ریزش مو هم تاکید کرد: اگر واکسیناسیون قبل از ابتلا انجام شود همانطور که از ابتلا جلوگیری می‌کند و واکنش بدن را نسبت به ویروس کرونا کاهش می‌دهد اثر زیادی بر کاهش ریزش مو دارد، اما واکسیناسیون پس از ابتلا دیگر اثری ندارد.

انتهای پیام/1100

منبع:ایرنا

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/215199

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.