تاریخ : 10 فروردین 3 12:06
3
بکارگیری واکسیناتور به جز رده‌های شغلی و دانشگاهی مجاز، ممنوع شد

بکارگیری واکسیناتور به جز رده‌های شغلی و دانشگاهی مجاز، ممنوع شد

  • کد خبر : 215516
  • 06 مهر 0 07:45
بکارگیری واکسیناتور به جز رده‌های شغلی و دانشگاهی مجاز، ممنوع شد
بکارگیری واکسیناتور بغیر از رده‌های شغلی و دانشگاهی مجاز، ممنوع شد و در صورت بروز اتفاق و خطا، واکسیناتور باید پاسخگوی حقوقی باشد.

به گزارش شاخص،مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونت بهداشت دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داد که واکسیناتور‌ها در مراکز واکسیناسیون فقط افرادی باشند که رده شغلی و دانشگاهی مرتبط داشته باشند. در این دستورالعمل بر لزوم جدیت در امر رعایت جوانب واکسیناسیون تاکید شده است و اگر واکسیناتور در تزریق خطایی دچار شود بایستی مسئولیت حقوقی آن را بپذیرد.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

معاون محترم بهداشت دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی

با سلام و احترام

ضمن تشکر از اقدامات و تلاش همکاران محترم گروه بیماری‌های واگیر برای تامین و توزیع و نظارت بر تجویز واکسیناسیون کووید -۱۹. با توجه به نیاز به افزایش روزافزون پایگاه‌های واکسیناسیون و تعداد خدمات واکسیناسیون، ورود واکسن‌های متنوع و جدید کووید -۱۹ و به کارگیری نیرو‌های انسانی جدید داوطلب و غیره)، ضروری است که موارد ذیل به دقت در آموزش کارکنان و نظارت محیطی مورد تاکید قرار گیرد تا احتمال خطا در فرایند نگهداری و تزریق به حداقل برسد:

١- فقط افرادی بعنوان واکسیناتور به کار گرفته شوند که قابلیت انجام واکسیناسیون حسب رده شغلی و مدرک دانشگاهی را داشته باشند. سایر افراد بعنوان ثبات و یا سایر خدمات مورد نیاز در مراکز تجمیعی مورد استفاده قرار گیرند.

۲- تمام واکسیناتور‌ها حتی افرادیکه قبلا سابقه فعالیت بعنوان واکسیناتور داشته اند مثل بهورزان، بایستی آموزش‌های ضروری نگهداری صحیح واکسن‌ها در زنجیره سرما و تزریقات ایمن را ببینند.

۳- در خانه‌های بهداشت که تعداد محدودی و یال واکسن کووید -۱۹ توزیع و نگهداری می‌شود، جداسازی ریال‌های واکسن کووید -۱۹ از ویال‌های واکسیناسیون جاری کودکان بدقت انجام و حساسیت دقت در
تزریق نوع صحیح واکسن به بهورزان تاکید شود.

۴- در مراکز بهداشت استان و شهرستان‌ها از صحت عملکرد ژنراتور‌های برق برای موارد اضطراری اطمینان حاصل شود.

۵- تامین امنیت یخچال‌های واکسن در همه مراکز (زنجیره سرمای شهرستان و یا در واحد‌های عملیاتی بسیار ضروری است، فقط افراد مجاز (فرد مسئول مشخص شده) مجاز به باز کردن و خروج واکسن از یخچال باشند.

٦- ویال‌های واکسن در یخچال داخل سید مخصوص و یا ظروف لیبل گذاری شده واضح قرار داده شوند تا از ایجاد خطا جلوگیری شود، به طور مثال ویال‌های واکسن سینوفارم یا برکت در سبد‌های مجزا و یا
طبقه مجزا با برچسب واضع مخصوص به خود قرار داده شوند.

٧-آموزش نحوه کشیدن دوز مناسب از ویال واکسن (حسب راهنمای ارسالی و بروشور واکسن) ضروری است به طور مثال در مورد واکسن‌های با پلتفرم آدنوویروس از تکان دادن شدید ویال خودداری و چند حرکت ملایم ریال کافی است، ولی ویال‌های واکسن‌های ویروس غیرفعال شده قبل از تزریق باید تکان
داده شوند.

۸- تاکید شود که واکسیناتور‌ها قبل از تزریق هر نوع واکسنی حتما برچسب روی وبال واکسن را خوانده و از صحت واکسنی که باید تزریق شود مطمئن شوند. بدیهی است در صورت خطا و تزریق اشتباه، مسئولیت حقوقی خطا بر عهده فرد تزریق کننده خوهد بود.

۹- در زمان تزریق نوبت دوم بدقت از نوع واکسن تزریق شده نوبت اول پرسش شده و قبل از تزریق از صحت نوع واکسن نوبت دوم اطمینان حاصل شود.

۱۰- جمع آوری و امحای ویال‌های خالی و یا باقیمانده در پایان وقت، حتما با حضور نماینده حراست دانشگاه انجام پذیرد.

۱۱- داده‌های واکسیناسیون در همان زمان تزریق و با در اولین فرصت ممکن در سامانه‌های الکترونیک سلامت ثبت شود چرا که توزیع واکسن بر مبنای واکسن مصرف شده انجام می‌شود و کارت دیجیتال واکسن نیز فقط بر مبنای داده‌های ثبت شده در سامانه‌ها صادر می‌شود.

۱۲- پزشکانی که در مراکز تجمیعی واکسیناسیون کووید -۱۹ فعالیت می‌کنند ضرورتا باید با نحوه تشخیص و درمان آنافیلاکسی آموزش دیده و راهنمای آموزشی ارسالی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر باید در اختیارشان باشد.

۱۳- سرنگ مورد استفاده بلافاصله بعد از تزریق و بدون سرپوش گذاری در داخل ظروف ایمنی safety box انداخته شود.

١۴-جمع آوری و امحای ظروف ایمنی پر شده باید طبق دستورالعمل و نظارت مرکز سلامت محیط و کار انجام شود.

١۵- در خصوص عوارض رایج و شایع واکسیناسیون آموزش اولیه به افراد واکسینه شده داده شود استفاده از بنر و پلاکارد‌های آموزشی در این زمینه در محل سالن انتظار کمک کننده است.

انتهای پیام/1100

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/215516

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.