تاریخ : 10 فروردین 3 13:28
3
افرادی که واکسن زده‌اند ناقل ویروس هستند؟

افرادی که واکسن زده‌اند ناقل ویروس هستند؟

  • کد خبر : 215618
  • 10 مهر 0 21:22
افرادی که واکسن زده‌اند ناقل ویروس هستند؟
نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد میزان گسترش و انتقال ویروس از بدن افرادی که هر دو دز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند، ۶۵ درصد کمتر است.

به گزارش شاخص به نقل از تارنمای این شبکه خبری آمریکایی نوشت: دانشمندان انگلیسی در پژوهشی تازه به چگونگی اثربخشی واکسن کووید-۱۹ بر گسترش ویروس در صورت ابتلا پس از تزریق پرداخته اند.

براساس نتایج یک پژوهش تازه، افرادی که واکسن کووید-۱۹ را تزریق کرده اند، حتی در صورت ابتلا ویروس را کمتر منتقل می‌کنند؛ موضوعی که شاهدی تازه دال بر تاثیر واکسن‌ها بر جلوگیری از انتشار و انتقال سویه دلتا است.

دانشمندان انگلیسی در دانشگاه آکسفورد سوابق نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر را بررسی کردند. این افراد کسانی بودند که هر دو دز و یا تنها یک دز واکسن را دریافت کرده بودند و در مقابل گروهی از افراد واکسینه نشده هم حضور داشتند. محققان در گام بعدی به بررسی چگونگی اثربخشی واکسن‌ها بر روی سویه بسیار مسری دلتا پرداختند.

آن‌ها دریافتند که واکسن‌های موجود در انگلیس و آمریکا میزان انتقال را کاهش می‌دهد، اگرچه واکسن‌های موجود در برابر سویه آلفا (سویه‌ای که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد) نسبت به دلتا اثربخشی بیشتری نشان دادند. به عبارتی براساس یافته‌های این پژوهش چنانچه فردی که هر دو دز واکسن را استفاده کرده باشد، ۶۵ درصد کمتر احتمال دارد که در مواجهه با سویه دلتا به کووید-۱۹ مبتلا شود و یا ناقل باشد.

«دکتر آرون ریچترمن» پزشک بیماری‌های عفونی از دانشگاه پنسیلوانیا که در این پژوهش شرکت نداشت، پس از انتشار نتایج این تحقیق در روز پنجشنبه گفت: «این مطالعه با کیفیت‌ترین پژوهشی است که تا کنون در مورد احتمال ابتلای افراد واکسینه شده به سویه دلتا انجام گرفته است».

محققان با توجه به نتایج این پژوهش معتقد هستند که افراد واکسینه شده به احتمال زیاد ویروس عفونی را سریعتر نابود می‌کنند. پیش از این هم یک پژوهش از سنگاپور نشان داده بود که اگرچه سطوح ویروس در افراد مبتلا به سویه دلتا بدون در نظر گرفتن وضعیت واکسن یکسان بود، اما در روز هفتم، سطح ویروس در افرادی که واکسینه شده بودند به سرعت کاهش یافت.

اما این پژوهش نتایج تازه تری را هم نشان داد و آن کاهش حفاظت بدن افراد واکسینه شده در برابر انتقال با گذشت زمان بود، به گونه‌ای که سه ماه پس از واکسیناسیون، احتمال انتقال ویروس از واکسینه شده‌ها و واکسینه نشده‌ها یکسان است.

به گفته ریتچرمن از آنجاکه سطح آنتی بادی پس از واکسیناسیون به مرور زمان کاهش می‌یابد، کاهش حفاظت در برابر انتقال نیز قابل انتظار بود.

وی گفت: «همین امر دلیل قابل قبولی برای ادامه اقدامات پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک و آزمایش کرونا است».

«سوزان باتلر وو» میکروبیولوژِست دانشگاه کالیفرنیا نیز ضمن تائید یافته‌های این پژوهش تاکید کرد با توجه به اینکه خطر انتقال در جامعه همچنان بالاست، نیاز به اقدامات پیشگیرانه وجود دارد.

باتلر وو افزود: «ما باید علاوه بر واکسن از سایر اقدامات دیگر از جمله استفاده از ماسک و آزمایش کرونا برای کاهش خطر ابتلا استفاده کنیم». وی به ویژه با اشاره به مناطق گسترده‌ای از آمریکا که همچنان تن به واکسیناسیون نمی‌دهند تاکید کرد: «تا زمانی که سطح واکسیناسیون به اندازه کافی بالا نباشد، نیاز به ماسک و رعایت فاصله اجتماعی وجود دارد».

براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز ۵۶ درصد جمعیت آمریکا در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده اند و این در حالی است که آمریکا با بیش از ۴۴ میلیون و ۴۴۳ هزار مبتلا و بالغ بر ۷۱۸ هزار نفر درگذشته، همچنان رتبه نخست را از نقطه نظر ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا دارد.

انتهای پیام/1100

منبع: میزان

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/215618

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.