تاریخ : 09 فروردین 3 18:26
3
معاون میراث‌فرهنگی قزوین:

یک چاهخانه در باغستان سنتی قزوین مرمت شد

  • کد خبر : 215824
  • 20 مهر 0 12:20
یک چاهخانه در باغستان سنتی قزوین مرمت شد
معاون میراث‌فرهنگی قزوین از پایان پروژه مرمت و احیای چاهخانه سازآباد حاج‌مصطفی در باغستان سنتی قزوین خبر داد.

احسان نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: این پروژه مرمتی با مشارکت مالک چاهخانه و تحت نظارت فنی کارشناسان اداره‌کل با اجرای اقدام‌هایی چون پی‌ریزی، دیوارچینی، طاق‌زنی، شیب‌بندی بام و ساماندهی محوطه چاهخانه مطابق با الگوی اولیه انجام شد.

وی افزود: با توجه به خطر نابودی تعداد اندک چاهخانه‌های باقی مانده در باغستان سنتی قزوین، طرح مرمت و احیای این بناهای ارزشمند تاریخی با مشارکت مالکین در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته و در حال حاضر یک چاهخانه دیگر در دست مرمت قرار دارد و پروژه مرمت سومین چاهخانه در سال جاری نیز به زودی آغاز می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین عنوان کرد: بنای چاهخانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شده‌اند، این بناها اطاقی به ابعاد چهار در چهار و ارتفاع حدود سه متر دارند که دارای دیوارهای پهن و طاق ضربی هستند.

نورانی تاکید کرد: چاهخانه‌ها دارای هواکش، شومینه و راه‌پله بوده و چاه‌خانه‌های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه‌ای بوده که نام چاهخانه و سال ساخت در آن ذکر شده است.

این مقام مسوئل در پایان گفت: فضای چاهخانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل نگهداری وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری و به خصوص در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده است.

انتهای پیام/1700/ د

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/215824

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.