تاریخ : 10 فروردین 3 17:49
3
شایعات را باور نکنید؛ استفاده از ۲ ماسک اکسیژن خون را کاهش نمی‌دهد

شایعات را باور نکنید؛ استفاده از ۲ ماسک اکسیژن خون را کاهش نمی‌دهد

  • کد خبر : 216489
  • 18 آبان 0 19:10
شایعات را باور نکنید؛ استفاده از ۲ ماسک اکسیژن خون را کاهش نمی‌دهد
برخی غیرکارشناسان با طرح مواردی سعی در ایجاد تزلزل در باور‌های مردم در زمینه استفاده از ماسک دارند یکی از این موارد غیرعلمی، این است که استفاده از دو ماسک به طور همزمان سبب کاهش اکسیژن خون می‌شود.

به گزارش شاخص،با شروع فصل سرما و در شرایطی که کرونا همچنان جان می‌گیرد، ضرورت استفاده از ماسک و فرهنگ‌سازی در این خصوص دوچندان شده، این درحالی است که برخی غیرکارشناسان با طرح مواردی سعی در ایجاد تزلزل در باور‌های مردم در زمینه استفاده از ماسک دارند و به اشکال مختلف این مساله را زیرسوال می‌برند.

یکی از این موارد غیرعلمی، این است که استفاده از دو ماسک به طور همزمان سبب کاهش اکسیژن خون می‌شود؛ گرچه استفاده از یک ماسک برای پیشگیری از کرونا از سوی متخصصان و کارشناسان کافی اعلام شده است، اما برخی برای احتیاط بیشتر به خصوص در اماکن شلوغ و پرتردد از دو ماسک استفاده می‌کنند.

طرح این مساله از سوی برخی افراد غیرکارشناس و غیرعلمی در شبکه‌های مجازی سبب سردرگمی و نگرانی این افراد شده است. از طرفی برای پیشگیری از کرونا تمایل دارند در برخی اماکن از دو ماسک استفاده کنند و از سوی دیگر نگران آسیب به سلامتی خود بر اثر کاهش اکسیژن رسانی به خون هستند.

موضوعی که متخصصان آن را رد کرده و تاکید کرده اند که هیچ منبع عملی آن را تایید نکرده است.

علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از این متخصصان است با رد این موضوع توضیح داد: کمبود اکسیژن خون به دلیل استفاده از دو ماسک یک نظریه غیرعلمی است و معتقدیم ماسک جلوی ورود اکسیژن را نمی‌گیرد. نظر افرادی که این موضوع را مطرح کرده‌اند، قبول ندارم.

وی استفاده از دو ماسک به ویژه در محیط‌های بسته را دارای تاثیرپذیری بیشتری در برابر کرونا دانست و گفت: از آنجا که هنوز درصدی از مردم واکسینه نشده‌اند، عدم استفاده از ماسک یا استفاده ناصحیح از آن، امکان ابتلای افراد را به همراه دارد.

دکتر ناجی تاکید کرد: از آنجا که بر اساس آمار‌ها حدود ۲۳ درصد مردم همچنان واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، حتی افرادی که دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند، باید از ماسک به عنوان یک پوشش محافظتی مناسب در برابر این ویروس استفاده کنند.

وی تصریح کرد: یک ماسک می‌تواند در برابر کرونا موثر باشد، اما دو ماسک تاثیر بیشتری دارد و سد محافظتی بهتری را ایجاد می‌کند. اکنون، چون واریانت دلتا بر کشور غالب است، می‌توان تا پایان این پیک و برای پیشگیری از شروع پیک ششم، از دو ماسک استفاده کرد.

عضو کمیته کشوری ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: کرونا اکنون به عنوان یک ویروس در جامعه در حال انتشار است و استفاده نکردن از ماسک می‌تواند عامل موثری در برابر انتقال این ویروس به افراد باشد چه بسا که ممکن است دو فرد که به طور همزمان از ماسک استفاده نمی‌کنند، به عنوان ناقل این بیماری، ویروس را به دیگران انتقال دهند و حتی اعضای خانواده خود را نیز مبتلا و درگیر این بیماری کنند.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور

دکتر ناجی با بیان اینکه متاسفانه بر اساس آمار‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در جامعه به حدود ۴۰ درصد رسیده است، ادامه داد: در چنین شرایطی ماسک زدن به عنوان یک موضوع مهم برای همه افراد جامعه موثر و مفید است؛ اگرچه در فضای پرتردد ماسک به عنوان یکی از ضروریات به حساب می‌آید که البته در این محیط‌های شلوغ، سربسته و پرتردد دو ماسک بسیار تاثیرپذیرتر است.

وی ضمن انتقاد از افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، تاکید کرد: اکنون بسیاری از مردم از ماسک کمتر استفاده می‌کنند و روزانه افرادی را در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم که بدون ماسک هستند و دلیل اصلی این اقدام را دو دز واکسن تزریقی می‌دانند که معتقدیم حتی اگر دو دز واکسن را زده باشند، باز هم تا زمانی که درصد زیادی از جامعه واکسینه شوند، باید از ماسک استفاده کرد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شرط عدم استفاده از ماسک را تزریق دو دز واکسن برای ۷۰ یا ۸۰ درصد مردم جامعه دانست و اظهار داشت: البته اگر دز سوم نیز تزریق شود آن زمان می‌توان اجازه داد که افراد ماسک نزنند، چون قانون مقابله با تمام ویروس‌ها و کووید۱۹ این است که باید آمار افراد واکسینه شده بسیار بالا باشد.

وی فرهنگ‌سازی درباره استفاده از ماسک را بسیار ضروری دانست و گفت: باید در رسانه‌ها با تولیدات فرهنگی در این زمینه فرهنگ سازی شود. در میان رسانه ها، انتقاد ویژه به صدا و سیما برمی‌گردد که چرا تعداد زیادی از مجریان ماسک نمی‌زنند. رسانه ملی که باید این فرهنگ را به مردم منتقل کند، در برخی برنامه‌های خود عامل بی توجهی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است که این مساله باید اصلاح شود.

 

انتهای پیام/1100

منبع: میزان

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/216489

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.