تاریخ : 05 اردیبهشت 3 01:12
3
مشاور عالی ستاد علوم شناختی:

۷ تا ۸ درصد افراد بالای ۶۰ سال دچار اختلالات شناختی هستند

  • کد خبر : 216816
  • 03 آذر 0 17:40
۷ تا ۸ درصد افراد بالای ۶۰ سال دچار اختلالات شناختی هستند
تهران- ایرنا- مشاور عالی ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ۷تا ۸ درصد افراد بالای ۶۰ سال جامعه با اختلالات شناختی مواجه هستند.

به گزارش شاخص،دکتر محمدتقی جغتایی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از محصولات سیکل اول شتاب دهی شتاب دهنده شناختیCOGNOTECH و داوری از چهار محصول علوم شناختی، با تاکید بر اهمیت حوزه شناختی، افزود: کارگروه حفظ و ارتقای توانایی شناختی در ستاد علوم شناختی تشکیل شده است. در این کارگروه دو گروه "کودکان" و "میانسالان و بزرگسالان" هدفگذاری شده اند.

وی بیان کرد: این هدف گذاری با توجه به اینکه توانایی شناختی افراد بزرگسال کاهش می‌یابد و در صورتی که به آنها کمک نشود با اختلالات شناختی مواجه می‌شوند، صورت گرفته است.

جغتایی ادامه داد: براساس برآوردهای صورت گرفته ۷ تا ۸ درصد افراد بالا ۶۰ سال دچار اختلالات شناختی هستند. این تعداد بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر می‌شود که به نوعی با اختلالات حافظه ای مواجه هستند.

مشاور عالی ستاد علوم شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری درباره چالش‌های شناختی در کودکان اظهار داشت: بخشی از این اختلالات مربوط به مواردی چون اوتیسم و فلج مغزی می‌شود و بخش دیگر مربوط به اختلالاتی است که نه در نظام آموزش و پرورش و نه در خانواده شناسایی نمی شود.

جغتایی نمونه این اختلالات را چالش خواندن یا درک ریاضیات دانست و یادآور شد: برآوردها نشان می دهد ۲۰ درصد از کودکان دچار اختلالات این چنینی هستند و در صورت غربالگری می توان جامعه توانمندتری داشت.

وی ادامه داد: تشکیل این کارگروه در راستای تولید دانش در این زمینه است، تاکنون پروژه‌هایی نیز در این حوزه تعریف شده است. رویکرد ما در زمینه شناسایی چنین اختلالاتی، عرضه مارکرهایی برای غربالگری این افراد است.

 

حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از شتابدهنده های شناختی

کمال خرازی مشاور عالی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: رویکردهای ستاد در حوزه علوم شناختی تمرکز بر تولید محصول در این حوزه است. با ایجاد زیر ساخت‌هایی اولین شتاب دهنده این حوزه تشکیل شده و محصولاتی در این حوزه را تولید و به بازار عرضه کند.

وی بیان کرد: هدف نهایی ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی توسعه محصولاتی است که در نهایت به محصولی تاثیرگذار تبدیل شود.

خرازی افزود: در این راستا بعد از توسعه نیروهای انسانی و تربیت متخصصان در حوزه شناختی، در زمینه توسعه محصول تمرکز کردیم. توسعه دانش شناختی برای استفاده مردم از محصولات ملموس برای رفع مشکلات مرتبط  از دیگر اهداف ستاد علوم شناختی بوده است.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری در زمینه علوم و فناوری‌های شناختی اظهار داشت: در سال‌های اخیر مقدمات فعالیت شتاب دهنده‌ها در ستاد فراهم شده و به واسطه اقدامات این شتاب دهنده‌ها، ایده‌ها به محصول تبدیل می‌شوند.

وی گفت: این ستاد از ایجاد شتاب دهنده‌ها حمایت کرده تا استارتاپ‌های بیشتری تشکیل شود. در حال حاضر اولین شتاب دهنده مورد تایید این ستاد توانسته از چند تیم حمایت کند و مقدمات تولید محصول فراهم شده تا محصولات آن به دست مردم برسد.

مراسم رونمایی از محصولات سیکل اول شتاب دهی شتاب دهنده شناختی COGNOTECH که با حمایت ستاد توسعه‌ علوم وفناوری های شناختی تولید شدند، امروز در محل سالن اجتماعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

انتهای پیام/1100

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/216816

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.