تاریخ : 09 فروردین 3 19:55
3
کارشناس مسائل سیاسی:

عضویت ایران به پیمان شانگ‌های یک بازی بردبرد اقتصادی است

  • کد خبر : 216822
  • 04 آذر 0 09:25
عضویت ایران به پیمان شانگ‌های یک بازی بردبرد اقتصادی است
مرتضی امیری نژاد با بیان اینکه عضویت ایران به پیمان شانگ‌های یک بازی بردبرد اقتصادی است، گفت: حضور ۴ کشور چین، ایران، هند و روسیه به عنوان قدرت‌های نوظهور در شانگهای می‌تواند اقدامات مفید و موثری را در بحث رونق معاملات اقتصادی ایجاد کند.

مرتضی امیری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شاخص، اظهار کرد: یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم در ابتدای ورود، واردات واکسن کرونا و تسریع در روند تزریق واکسیناسیون عمومی بود که نشان دهنده عزم جدی دولت بر اهمیت به موضوع سلامت مردم و تزریق امید و روحیه مثبت در بین جامعه است.

وی افزود: در دولت قبل با وجود گذشت ماه‌ها از شیوع کرونا و کشف واکسن در بسیاری از کشورها اما عزم جدی برای تسریع در واکسیناسیون را شاهد نبودیم در حالیکه در دولت سیزدهم یک هم‌افزایی گسترده در خصوص واردات واکسن صورت گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با دستاوردهایی که پیمان شانگهای می‌تواند برای کشور ایران داشته باشد، بیان کرد: در کشور ما دو نگاه شرق و غرب وجود دارد که در حقیقت باید بدانیم که در نگاه غرب بیشتر نگاه استعماری و تحت سلطه بودن مطرح است و غربی‌ها به دنبال منافع اقتصادی و سودهای کلان خود در کشورهای دیگر هستند.

امیری‌نژاد تصریح کرد: غربی‌ها معمولا به دنبال دست‌نشانده‌هایی مانند صدام و دیگر افراد برای رسیدن به اهداف خود هستند که بعد از گذشت تاریخ مصرف آن‌ها، به راحتی آن فرد را کنار می‌گذارند لذا نباید به وعده‌های دروغین غربی‌ها دل خوش کرد چون آن‌ها جز منافع خود به دنبال منفعت و حفظ کرامت انسانی هیچ کشوری نیستند.

این مدرس دانشگاه اذعان کرد: اکنون می‌توان چین را به عنوان قطب اصلی قدرت آینده بر شمرد چون شاهد قدرت اقتصادی آن و اقداماتش در راستای مقابله با کرونا بودیم و از طرفی این کشور به عنوان عضو اصلی پیمان شانگهای است لذا ایران و چین در کنار کشورهای همسایه دیگر می‌توانند اقدامات بسیار ارزنده‌ای را برای خود  به ارمغان آورند و درواقع یک بازی برد برد اقتصادی خواهد بود.

نگاه به شرق می‌تواند غربی‌ها را منزوی کند

وی با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای همسایه از اعضای اصلی پیمان شانگ‌های هستند، ادامه داد: ایران با ۱۵ کشور خطوط مرز همسایگی دارد که هر کدام از آن‌ها ۶۰ تا ۸۰ میلیون جمعیت دارند بنابراین می‌تواند با آن‌ها مراوده اقتصادی برقرار کرده و اقتصاد کشور را شکوفا سازد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: نگاه به شرق می‌تواند غربی‌ها را منزوی کند چون خود آن‌ها نیز به این نتیجه رسیدند که افول آمریکا نزدیک است بنابراین کشورهای عضو شانگهای و در راس آن برتر دانستن چین به عنوان قدرت آینده، زنگ خطری برای غرب خواهد بود.

امیری‌نژاد عنوان کرد: حضور ۴ کشور چین، ایران، هند و روسیه به عنوان قدرت‌های نوظهور در شانگهای می‌تواند اقدامات مفید و موثری را در بحث رونق معاملات اقتصادی ایجاد کند.

این مدرس دانشگاه با تصریح بر اینکه دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه باید احیا شود، اظهار کرد: معمولا بیشتر کشورها ۷۰ تا ۹۰ سفیر و رایزن اقتصادی دارند که متأسفانه در ایران به اندازه انگشتان دست هم نمی‌رسد لذا در کنار پیمان شانگهای و ایجاد مراودات اقتصادی با چین و اعضای دیگر باید دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه نیز فعال شود.

وی با اشاره به تاکید بیانیه گام دوم به موضوعات جوان و جوان‌گرایی بیان کرد: همانطور که شاهد بودیم ما در جنگ تحمیلی با حضور جوانان به پیروزی رسیدیم اما اقتصاد را با افراد سالخورده و میانسال باخت دادیم لذا باید بدانیم که امروز حل مشکلات اقتصادی کشور به دست جوانان انقلابی، مومن و جهادی خواهد بود که باید مانند زمان دفاع مقدس به آن‌ها اعتماد کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: خوشبختانه امروز تجهیزات و امکانات فراوانی نسبت به زمان جنگ داریم و از طرفی قشر جوانان بسیار پرانرژی و با هستند لذا باید با ملاک قرار دادن تخصص و تعهد این ظرفیت را در اختیار جوانان قرار دهیم.

امیری‌نژاد اذعان کرد: یکی دیگر از نقاط مثبت دولت سیزدهم استفاده از ظرفیت جوانان در کابینه دولت و وزرا است که باید به عنوان یک الگو در مابقی نهادها نیز مطرح شود و از طرفی باید از تجارب بزرگان نیز استفاده شود و بابد بهره‌گیری از ظرفیت جوانان و بزرگان در کنار هم مطرح باشد تا بتوانیم جامعه‌ را شکوفا سازیم.

صداقت و اعتماد سرمایه‌های اجتماعی هر دولت هستند

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اکنون غربی‌ها به این نتیجه رسیدند که دولت سیزدهم دولتی نیست که بتوانند آن را تحت اوامر خود درآورند لذا از این نگاه استعماری خسته شده‌اند و در مقابل کشورهایی که قصد هم‌افزایی و همکاری دارند نیز استقبال کرده و تصمیم به همکاری با ایران دارند که این بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی عنوان کرد: اکنون ایران در قدرت‌های علمی، فرهنگی و نظامی بسیار موفق کرده و در منطقه حرفی برای گفتن دارد و از طرفی دولت سیزدهم تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های و قدرت‌های خود دارد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: نگاه دولت به دولت‌های خارجی استفاده از ظرفیت حسن همجواری و همسایگی است تا از این طریق بتواند علاوه بر تقویت مراودات اقتصادی در جهت شکوفایی آن نیز تلاش کند و در کشور آرامش، اقتصاد و امنیت پایدار ایجاد کند.

امیری‌نژاد با اشاره به دولت مردمی رئیسی ابراز کرد: دولت سیزدهم با عنوان دولت مردمی از همان ابتدا سعی کرد در میان مردم قرار گیرد تا از نزدیک شاهد مشکلات آن‌ها باشد که این امر موجب اعتماد مردم به دولت و مسئولین شد به طوریکه بر اساس آخرین نظر سنجی گالوپ ۷۲ درصد از مردم رضایت‌مندی خود را از دولت اعلام کردند.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: صداقت و اعتماد سرمایه‌های اجتماعی هر دولت هستند که دولت سیزدهم با قرار گرفتن در میان مردم سعی می‌کند تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی کند و در صورت عدم امکان‌پذیر بودن از دادن وعده دروغ خودداری می‌کند و همین موجب اعتماد مردم شده است.

انتهای پیام/۱۰۰۳

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/216822

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.