تاریخ : 01 اردیبهشت 3 01:06
3
بازار اجاره خانه :

بازار اجاره ترمز بریده!

  • کد خبر : 216980
  • 09 آذر 0 11:18
بازار اجاره ترمز بریده!
هزینه سکونت در کلان‌شهری مثل تهران از توان متقاضیان مسکن استیجاری خارج شده و با وجود ثبات نسبی...

به گزارش شاخص، مسکن در شرایطی با تورم در بخش اجاره‌بها رو به رو شده که همچنان خرید و فروش در این حوزه با رکود عمیق مواجه است. به گفته مشاوران املاک مناطق مختلف تهران، میزان اجاره بها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد افزایش یافته است!

در همین رابطه روزنامه فرهخیتگان در گزارشی با عنوان «بازار اجاره ترمز بریده!»  نوشت:

* آخرین گزارش بانک مرکزی ایران از معاملات مسکن در شهر تهران طی آبان سال 1400 نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی به بیش از 32 میلیون تومان رسیده است که نسبت‌به ماه قبل 1.2 درصد و نسبت‌به ماه مشابه سال قبل معادل17.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. این آمار گرچه نشان می‌دهد سرعت افزایش قیمت مسکن نسبت‌به سال گذشته کندتر شده، اما در سویی دیگر از بحرانی‌تر شدن قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن حکایت می‌کند.

* طبق این آمارها، درحالی‌که در ماه‌های اخیر قیمت مسکن به ثبات نسبی رسیده است، اما نرخ رشد اجاره‌بها در شهر تهران در آبان‌ماه امسال نسبت‌به آبان سال 1399 رشد 51.6 درصدی را ثبت کرده و این میزان در کل مناطق شهری 54.9 درصد است.

* نگاهی به سایت ثبت و جمع‌آوری امضا نشان می‌دهد برخی از مستاجران در اعتراض به افزایش شدید قیمت اجاره‌بهای مسکن در کمتر از سه ماه، دو کمپین برای رساندن صدای اعتراض خود به دولت تشکیل داده‌اند.

در بخشی از متن این کمپین آمده است:

* «بدین وسیله ما، امضاکنندگان این کارزار، اعلام می‌داریم باتوجه به وضعیت اقتصادی تحت تحریم و تورم سرسام‌آور ناشی از آن و اجبار به زندگی در منازل استیجاری به دلیل نداشتن مسکن شخصی، این تورم، فشار اقتصادی بسیار زیادی را به آحاد جامعه، به‌خصوص اقشاری که از داشتن مسکن شخصی محروم هستند وارد می‌کند.

* از این رو باتوجه به افزایش بی‌رویه و حتی بعضا چندین برابری نرخ تورم سالانه و اجبار به تخلیه ملک در صورت عدم پذیرش شرایط موجرین و همچنین شرایط ویژه به دلیل شیوع ویروس کرونا و امکان گسترش بیماری در صورت جابه‌جایی‌های این‌چنینی، خواهشمند است دستوراتی صادر فرمایید تا مصوبات اعلام‌شده توسط معاون دفتر اقتصادی وزارت راه‌وشهرسازی درخصوص تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها و سقف افزایش اجاره‌بها در فروردین‌ماه سال جاری به میزان افزایش اجاره‌‌بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و سایر شهر‌ها ۱۵ درصد، با نظارت شدید و ضمانت اجرایی و قانونی متناسب و با نظارت مستمر تیم‌های بازرسی و ایجاد اهرم‌های قانونی مشخص جهت جلوگیری از تخطی برخی افراد به مرحله عمل برسد.»

* بررسی آمارهای تورم اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد از سال 1393 و دقیقا از زمانی که آمارهای بانک مرکزی به صورت نقطه‌ای منتشر شده، رقم تورم آبان 1400 بی‌سابقه‌ترین نرخ تورم اجاره‌بهاست، به‌طوری که آمارها حکایت از آن دارد از اردیبهشت سال 1393 تا اسفندماه سال 1396 بالاترین نرخ‌های تورم نطقه‌ای اجاره‌بهای مسکن مربوط به اردیبهشت سال 1393با 22 درصد است. در این مقطع تورم اجاره‌بها حول‌وحوش 10.5 تا 12.5 درصد در نوسان بوده است.

* از فروردین سال 1397 تا اسفندماه سال 1398 بالاترین نرخ تورم مربوط به مهرماه 1398 با 32 درصد است. بین آبان سال 1398 تا اسفندماه سال 1399 نرخ تورم نقطه‌ای اجاره‌بهای مسکن بین 25 تا 30 درصد در نوسان است. از اسفند سال 1399 تورم نقطه‌ای اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران به 31.4 درصد و در مناطق شهری کشور به 35.2 درصد رسیده و پس از تصرف کانال 40 درصدی و 50 درصدی در ماه‌های فروردین تا مهر، حالا عزم کانال 60 درصدی را نیز کرده است.

* درحال حاضر قیمت مسکن در حومه و اقمار شهر تهران از 5.2 میلیون تومان در ملارد شروع شده و تا 61.5 میلیون تومان در لواسان می‌رسد. قیمت مسکن در پرند که کمترین زیرساخت‌ها در آن ایجاد شده و دسترسی حمل‌ونقلی ارزان‌تر به آن وجود ندارد؛ حالا متری 5.8 میلیون تومان است. در پاکدشت میانگین قیمت مسکن متری 7.3 میلیون تومان، در ورامین و پیشوا این میزان7.6میلیون تومان، در رباط‌کریم و نسیم‌شهر این عدد بیش از 8 میلیون تومان، در قرچک 8.7 میلیون تومان، در پردیس 9.93 میلیون تومان، شهر قدس 10.3 میلیون تومان، شهریار 10.5 میلیون تومان، بومهن 10.8 میلیون تومان.

* اسلام‌شهر و واوان 10.9 میلیون تومان، اندیشه 11.5 میلیون تومان، دماوند و فیروزکوه 13.5 میلیون تومان، رودهن 13.6 میلیون تومان، فشم، اوشان و میگون 50.3 میلیون تومان و سرانجام میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در لواسان 61.5 میلیون تومان است. اما در حومه تهران قیمت ویلا نیز از 5.8 میلیون تومان در شهریار به 47 میلیون تومان در لواسان می‌رسد.

* درحالی که تعداد آگهی‌های رهن و اجاره مسکن در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده، این میزان در البرز افزایش داشته است. از آنجایی به سختی می‌توان مرز اقتصادی‌ای بین البرز و تهران قائل شد. افزایش آگهی‌های مسکن در البرز نشان می‌دهد بخشی از مستاجران تهرانی که حالا قدرت خرید اجاره مسکن در پایتخت را ندارند، به کرج و دیگر نقاط البرز رفته‌اند.

منبع: ایران جیب

انتهای پیام/1900

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/216980

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.