تاریخ : 10 فروردین 3 18:31
3
رئیس انجمن خرما گفت:

قیمت هر کیلو خرمای مضافتی ۳۰ هزار تومان

  • کد خبر : 216987
  • 09 آذر 0 11:43
قیمت هر کیلو خرمای مضافتی ۳۰ هزار تومان
رئیس انجمن خرما گفت: امسال تولید خرما بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که با این وجود مشکلی در تولید نداریم.

به گزارش شاخص :محسن رشید فرخی یزدی رئیس انجمن خرما گفت: امسال تولید خرما بالای یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که با این وجود مشکلی در بحث تولید نداریم. هم اکنون به میزان کافی خرما در ذخایر انبارها موجود است و امیدواریم این مسئله تا آخر سال همانند سال قبل باشد.

رشید فرخی گفت: در بحث صادرات موضوعاتی همچون بازگشت ارز باید رفع شود. بانک مرکزی، وزارت جهاد و وزارت صمت باید یک سری مشوق برای صادرات محصولات کشاورزی در نظر بگیرند. نباید محصولات کشاورزی را هم پایه سایر محصولات معدنی و پتروشیمی در نظر گرفت.

رئیس انجمن ملی خرما ادامه داد: با وجود آنکه صادرات فصل خاص خود را دارد، از این رو هر چه زودتر باید تعیین تکلیف شود؛ چرا که در بحث صادرات مشکلات حمل‌ونقل ناشی از مسائل تحریم باقی است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

او گفت: خرما ۱۰ تا ۱۲ رقم دارد که قیمت هر کدام مختلف است، اما به طور کلی قیمت خرما در مبدا تفاوت چندانی نداشته است چرا که تورم اعلامی ۴۰ تا ۵۰ درصدی دولت در قیمت مبدا لحاظ نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت خرما در مقصد به سبب مسائل حمل و نقل و حاشیه سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای متغیر است که بارها اعلام کردیم در بحث حاشیه سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید تجدید نظر شود.

رئیس انجمن خرما قیمت هر کیلو خرمای مضافتی در مبدا را ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت خرمای پیارم تابع نوسانات نرخ ارز است چرا که عمده آن صادر می شود. بنابر آمار ۲۰ درصد خرمای پیارم در داخل مصرف و ۸۰ درصد صادر می شود، در حالی که خرمای مضافتی ۷۰ درصد آن در بازار داخل مصرف و ۳۰ درصد به بازارهای هدف صادر می شود.

رئیس انجمن خرما ادامه داد: با توجه به مشکلات سیستم توزیع، قیمت با نرخ‌های چندبرابری در مغازه‌ها عرضه می‌شود. به عنوان مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۴۰ تا ۵۰ درصد حاشیه سود در نظر می‌گیرند که ستاد تنظیم بازار پس از برآورد هزینه‌های تولید باید سود مشخصی را در نظر بگیرند.

او در پایان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت خرما در مبدا نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است، در حالی که با نگاهی به ۲ سال قبل، تورم و سایر هزینه‌های کشاورزی افزایش محسوسی داشته است.

انتهای پیام/1900

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/216987

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.