تاریخ : 31 فروردین 3 18:26
3
شاخص گزارش می‌دهد؛

درمانی که درد مردم را سخت‌تر می‌کند

  • کد خبر : 218533
  • 05 بهمن 0 17:51
درمانی که درد مردم را سخت‌تر می‌کند
پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی تعرفه خدمات پزشکی از سوی نظام پزشکی عاملی برای نگرانی مجدد مردم برای تامین هزینه‌های نجومی درمان شده است.
به گزارش خبرنگار سلامت شاخص، هر ساله در ماه‌های پایانی سال، یکی از موضوعات پرتنش حوزه سلامت، تعیین تعرفه پزشکی و خدمات تشخیصی درمانی برای سال جدید مطرح می‌شود، موضوعی که یک طرف آن پزشکان، مراکز درمانی و طرف دیگر آن مردم هستند.
 
امسال نیز این موضوع با پیش دستی سازمان نظام پزشکی با اعلام حق ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۱ در یک برنامه تلویزیونی کلید خورد، پیشنهادی که از افزایش ۶۰ درصدی تعرفه خدمات پزشکی در سال آتی خبر می‌دهد.
 
بدین گونه که در سال ۱۴۰۱ حق ویزیت برای پزشک عمومی ۸۵هزار تومان، پزشک متخصص ۱۲۰هزار تومان و برای پزشک فوق تخصص ۱۶۰ هزار تومان خواهد بود.
 
با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که برای درمان یک سرماخوردگی ساده چیزی حدود ۱۵۰ هزار تومان باید هزینه کرد، چه رسد به درمان بیماری و مشکلاتی که نیازمند مراجعه به متخصص و فوق تخصص دارد. 
 
هزینه آزمایشات، سونوگرافی و رادیوگرافی، اسکن و داروهای گران قیمت و بسیاری موارد دیگر کمرشکن بوده اما یک بیمار برای ادامه درمان مجبور به پرداخت آن است. 

هزینه‌های درمان تمامی ندارد

سارا درگاهی دختر جوانی است که مادر خود را برای درمان آرتروز گردن به مطب یکی از پزشکان متخصص آورده، وی ضمن بیان نارضایتی نسبت به وضع موجود به خبرنگار سلامت شاخص؛ گفت: این برای بار سوم است که مادرم را به این مطب می‌آورم، اولین بار که آمدیم ۱۰۰هزار تومان پرداخت کردیم تا فقط دکتر ایشان را ویزیت کردند.
 
وی ادامه داد: جدا از هزینه زیادی که بابت آزمایش و عکس گردن پرداخت کردیم، وقتی بار دیگر برای نشان دادن جواب آزمایشات به مطب مراجعه کردیم مجددا هزینه ویزیت را پرداخت کرده اما داروهای مورد نیاز برای مادرم تجویز نشد.
 
درگاهی ضمن اشاره به این که سومین بار است که به مطب می‌آییم، افزود: امیدوارم بالاخره بعد از انجام آزمایشات و بررسی‌ها دکتر تجویز نهایی انجام دهد چون تاکنون نزدیک به یک میلیون تومان هزینه کرده‌ایم تا دکتر فقط دارو تجویز کند.
 
علیرضا، یکی دیگر از شهروندان قزوینی است که برای درمان فرزند کوچکش به درمانگاهی در مرکز شهر مراجعه کرده است.
 
وی با گله‌مندی از بالا بودن هزینه درمان به خبرنگار سلامت شاخص گفت: من یک کارگر ساده هستم که ماهی ۴ میلیون تومان دریافتی دارم، وقتی می‌بینم که یکی از اعضای خانواده‌ام مریض شده تن و بدنم می‌لرزد که با این درآمد کمی که دارم چگونه هزینه درمان و دارو را فراهم کنم.
 
وی اضافه کرد: با اینکه بیمه درمانی دارم، اما نسبت به گذشته تعهدات بیمه‌ای بسیار پایین آمده و بیشتر هزینه‌های درمان را خودمان باید پرداخت کنیم و داروهای تجویزی هم عمدتا آزاد هستند و این خیلی برای ما سخت است.
 
این موارد تنها گوشه‌ای از مصائب مردم در چرخه درمان و بهداشت است درحالی که مردم باید با کمترین هزینه، خدمات حوزه بهداشت و درمان را دریافت کنند.
 
بیمه‌ها به تعهدات خود عمل کنند
 
دکتر محمدرضا خردمند، رئیس سازمان نظام پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت شاخص گفت: میزان افزایش تعرفه‌ها که از طرف نظام پزشکی به شورای عالی سلامت پیشنهاد شده بر اساس برآوردهای هزینه‌های تمام شده برای پزشکان و مراکز درمانی است.
 
وی ادامه داد: موسسات پزشکی، مطب‌ها، مراکز پاراکلینیکی، رادیولوژی‌ها و دیگر مراکز درمانی و تشخیصی در سال ۱۴۰۱ با وجود تورم چند درصدی که با آن مواجه هستند، برای سرپا نگه داشتن و بقای مجموعه خود مجبور به افزایش تعرفه خواهند بود.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی قزوین افزود: تجهیزات، مواد اولیه، وسایل و لوازم درمانی، مواد مصرفی همه وابسته به دلار بوده و مراکز درمانی برای تهیه و نگهداری از آنان مانند سایر مردم باید هزینه بیشتری را متحمل شوند که طبق مشورت هایی که صورت گرفت پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌ها داده شد که تاکنون از طرف شورای سلامت رد شده است.

وی با بیان اینکه شورای سلامت با افزایش ۲۸و نیم درصدی تعرفه‌ها موافقت کرده است، تصریح کرد: در چنین شرایطی با تعرفه مورد وثوق شورای سلامت؛ مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و مطب‌ها به سمت تعطیلی سوق داده شده و پزشکان نمی‌توانند به زندگی کاری خود ادامه دهند.

دولت تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر را افزایش دهد

خردمند یادآور شد: انتظار ما این است دولت با افزایش تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر برای افرادی که بیمه پایه و تکمیلی دارند، شرایطی را فراهم کند که هم حقی از پزشکان و حوزه سلامت ضایع نشود و هم فشار مضاعفی بر مردم وارد نشود.
 
وی ادامه داد: بیمه‌ها باید هم زمینه درمان کم هزینه را برای مردم فراهم و هم به تعهدات خود در قبال پزشکان عمل کنند به گونه‌ای که بتوانند افزایش تعرفه پزشکی را پوشش دهند، اگر تکالیف خود در حوزه ارائه خدمات درمانی عمل کنند، نه فشاری به مردم وارد شده و نه حق پزشکان ضایع شود.
 
خردمند در پایان گفت: در صورت تحقق تعرفه کمتر از ۶۰ درصد از سوی شورای سلامت و عدم حمایت از سوی دولت و سازمان‌های بیمه‌گر در سال آتی هر روز باید شاهد تعطیلی یکی از مراکز درمانی و تشخیصی در سطح شهر باشیم.
 
 
 سهم مردم در تعیین نرخ سلامت چقدر است؟
 
به گزارش خبرنگار سلامت شاخص، در شرایطی که مردم با مشکلات سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اگر قرار باشد که تعرفه‌های خدمات درمانی اینگونه افزایش یابد، با وجود تمام احترامی که باید برای حوزه سلامت و پزشکان قائل شد اما به واقع آنکه بیش از همه اقشار آسیب خواهد دید قشر متوسط و پایین جامعه هستند.
 
 اگر قرار باشد به یکباره شاهد رشد نجومی نرخ ویزیت پزشکان باشیم، تکلیف اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه چه می‌شود. زیرا، پرداخت این نرخ ویزیت‌ها برای مردم طبقه محروم و کم درآمد جامعه، دشوار و بعضاً غیر ممکن است. لاجرم، قید رفتن به مطب پزشک را می‌زنند و با درد بیماری زندگی می‌کنند.
 
 شورای عالی بیمه که متولی اصلی در تصمیم گیری برای تعیین تعرفه‌های پزشکی است، می‌بایست همه جوانب امر را در نظر بگیرد و سپس نسبت به افزایش تعرفه‌ها اقدام کند.
 
انتهای پیام/ 2001
لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/218533

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.