تاریخ : 28 فروردین 3 20:49
3
بدن علیه بدن؛ ابتلا به نوع شدید کرونا با حمله احتمالی اتوآنتی بادی‌ها

بدن علیه بدن؛ ابتلا به نوع شدید کرونا با حمله احتمالی اتوآنتی بادی‌ها

  • کد خبر : 218571
  • 06 بهمن 0 20:46
بدن علیه بدن؛ ابتلا به نوع شدید کرونا با حمله احتمالی اتوآنتی بادی‌ها
محققان می‌گویند برخی از افراد در مقابل کووید ۱۹ ضعیف‌تر هستند و این ممکن است به دلیل وجود میزان بالای اتو آنتی بادی‌ها در بدن باشد.

به گزارش شاخص،روزنامه همشهری نوشت: چرا برخی از افراد بیشتر از سایرین تحت‌تأثیر کووید-۱۹ قرار می‌گیرند؟ این سؤالی است که حتی دانشمندان، پاسخ صریحی برای آن نداشتند، اما حالا با انجام برخی مطالعات، آن‌ها بخشی از پاسخ این سؤال را می‌دانند: اتوآنتی بادی‌ها. اتوآنتی بادی‌ها نه‌تن‌ها ممکن است به توضیح آسیب پذیری ما در برابر عفونت کمک کنند، بلکه ممکن است در روند ایجاد بیماری‌هایی مانند رماتیسم مفصلی، دیابت، پیری و حتی کووید مزمن نیز دخیل باشند. به گزارش دیلی‌میل، حمله پروتئین‌ها به بدن انسان بیشتر شبیه به سناریوی فیلم‌های علمی- تخیلی است، اما در واقع این اتفاق یک تهدید جدی برای انسان است.

گل به‌خود

اتوآنتی بادی‌ها که با نام آنتی بادی‌های سرکش هم شناخته می‌شوند عامل این ماجرای عجیب هستند. اتوآنتی بادی‌ها در واقع سلول‌هایی ایمنی هستند که علیه بدن ما کار می‌کنند و به جای دفاع از بدن در برابر عفونت به بافت‌ها و ارگان‌های حیاتی بدن حمله می‌کنند. این فرایند عجیب، مسئول لیست بلندبالایی از بیماری‌های خودایمنی مانند رماتیسم مفصلی است. در این موارد، سیستم ایمنی به اشتباه بخشی از بدن را به‌عنوان عامل بیگانه می‌شناسد و اتوآنتی بادی‌ها را برای حمله گسیل می‌کند. به‌عنوان مثال این اتفاق در رماتیسم مفصلی به التهاب مفاصل می‌انجامد.

البته افرادی با سیستم ایمنی سالم هم اتوآنتی بادی تولید می‌کنند. تا تقریبا ۲۰ سال پیش اینطور تصور می‌شد که آن‌ها به راحتی حذف می‌شوند، اما دانشمندان از آن زمان کشف کردند که اتو آنتی بادی در بدن افراد با تعداد پایین باقی می‌مانند، اما با بالا رفتن سن این تعداد افزایش می‌یابد و به‌نظر می‌رسد در فرایند پیری هم نقش دارند.

ایفای نقش در کووید-۱۹ مزمن

امروز، ایمونولوژیست‌ها به‌طور ویژه علاقه‌مند کشف نقش اجرایی اتوآنتی بادی‌ها در ایجاد کووید-۱۹ و کووید مزمن شده‌اند.

دکتر جین لورن کاسانوا، متخصص ژنتیک انسانی و بیماری‌های عفونی به همراه تیمش در دانشگاه راکفلر آمریکا به‌عنوان یک پروژه بین‌المللی روی عواملی که خطر ابتلا به کووید وخیم را افزایش می‌دهد، تحقیق کردند. طی این تحقیق آن‌ها دریافتند که بیماران بستری شده با کووید وخیم به نسبت افرادی غیرمبتلا، سطح بالاتری از اتوآنتی بادی داشتند. به زعم این تحقیق، اتوآنتی بادی‌ها می‌توانند عامل یک پنجم مرگ‌های کرونایی باشند. این مطالعه نشان داد که اتوآنتی بادی‌ها با مسدود کردن فعالیت مولکول‌هایی که با عفونت ویروسی می‌جنگند، باعث تشدید عفونت می‌شوند. آن‌ها همچنین بر این باورند که سطح پایین اتوآنتی بادی‌ها می‌تواند توصیف چرایی ابتلای برخی مردم به نوع خفیف و بدون علامت کووید باشد.
سایر مطالعات اخیر شناسایی کرده است که میزانی از اتوآنتی بادی‌های موجود در خون بیمار مبتلا به کووید وخیم، منجر به آسیب به روش‌های مختلف می‌شود؛ برای مثال با حمله به پروتئین‌هایی که به کنترل لخته خون کمک می‌کند.

کنترل اتوآنتی بادی‌ها با آزمایش خون

از آنجایی که اتوآنتی بادی‌ها در آزمایش خون قابل شناسایی هستند، بررسی آن‌ها می‌تواند به شناسایی افرادی با سطح بالای این پروتئین‌ها بینجامد که منجر به درمان‌های پیشگیرانه مورد نیاز یا شناسایی افراد مبتلایی که نیاز به درمان‌های تهاجمی زودهنگام دارند می‌شود. پروفسور آدرین لیستون، رهبر ارشد گروه مؤسسه بابراهام در انگلیس برنامه‌ای را هدایت کرد که طبق آن تغییرات رخ داده در سیستم ایمنی بیمار مبتلا به کووید مورد بررسی قرار گرفت. او می‌گوید: فعلا زود است که بگوییم اتوآنتی بادی‌ها نقشی در بیماری شدید یا کووید-۱۹ مزمن ایجاد می‌کنند، اما حضورشان نیازمند توجه است.

اتو آنتی بادی‌ها برخلاف ویروس‌ها، سال‌ها یا حتی دهه‌ها در بدن ماندگار هستند؛ بنابراین توضیح خوبی برای این است که چرا فرد دچار کووید مزمن و بقای علائم پس از رفتن ویروس می‌شود. اما دانشمندان امیدوارند که چنین تحقیقاتی، راه را برای نوآوری در تشخیص و درمان هموار کند.

انتهای پیام/1100

منبع: میزان

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/218571

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.