تاریخ : 04 اردیبهشت 3 11:29
3
شاخص گزارش می‌دهد؛

"پنجاه بدر" آیینی کهن در قزوین/ نماز طلب باران در قزوین اقامه می‌شود

  • کد خبر : 220284
  • 19 اردیبهشت 1 11:01
"پنجاه بدر" آیینی کهن در قزوین/ نماز طلب باران در قزوین اقامه می‌شود
"پنجاه بدر" آیینی باستانی و سنتی در قزوین است که هر ساله در نوزده اردیبهشت در مصلی شهر قزوین برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، "پنجاه بدر" آیینی باستانی و سنتی در قزوین است که هر ساله در نوزده اردیبهشت در مصلی شهر قزوین برگزار می‌شود.

"پنجاه بدر" از آیین‌های باستانی و مذهبی در بین مردم قزوین است؛ بر اساس این سنت، مردم این شهر با فرارسیدن نوزدهم اردیبهشت به پاس قدردانی از نعمت‌های الهی ازجمله بارش باران درمحل مصلی شهر قزوین دور هم جمع می‌شوند بنابراین این مراسم جنبه معنوی و تفریحی پیدا کرده است.

چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمین روز آن نزول باران فراوان باشد؛ مردم در آیین "پنجاه بدر" نماز شکر به جا می‌آورند و چنانچه با فقدان این نعمت الهی روبه‌رو باشند، در این مراسم به خواندن نماز و دعای باران مشغول می‌شوند تا از خداوند متعال طلب باران نمایند.

پخش نذورات از جمله آش رشته از جمله غذای نذری در این روزاست؛ و قزوینی‌ها در این روز با برپایی سفره‌های رنگی از انواع خوراکی های بومی قزوین که اساس آن هندوانه و دیماج است، برای خود و دیگران طلب سالی پر از خیر و رحمت می‌کنند.

همچنین قزوینی‌ها در کنار آیین سنتی "پنجاه به در" ۲ آیین دیگر به نام‌های "کوسه گلین" و "چمچه خاتون"  را برای شکر گزاری از نعمت‌های الهی و افزایش رزق و روزی خود دارند که البته جزو آئین‌های فراموش شده به شمار می رود.

مراسم سنتی پنجاه بدر شبیه همان سیزده بدر است که البته به آن اندازه شناخته شده نیست؛ اما در میان مردم قزوین هنوز هم پابرجا است و قزوینی‌ها در این روز که به عبارتی پنجاهمین روز از سال جدید است، از خانه بیرون می‌زنند و به دامان طبیعت به ویژه باغستان‌های سنتی و جاهای دیدنی قزوین می‌روند تا از خداوند به خاطر نعمت‌هایش قدردانی کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، کمبود بارش‌های جوی و بروز خشکسالی‌های پی در پی دغدغه و نگرانی مردم و مسئولان را برای آینده کشاورزی و صنایع برانگیخته است به همین منظور نماز طلب باران به امامت آیت‌الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین با حضور اقشار مختلف مردم در مصلی قزوین اقامه می‌شود.

این مراسم معنوی ساعت 19 امروز در مصلای دروازه راه ری باغستان جنوبی قزوین واقع در خیابان راه آهن واقع برگزار می‌شود.

انتهای پیام/1003

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220284

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.