تاریخ : 01 اردیبهشت 3 01:30
3
دارک وب چگونه کار می‌کند و خطرات آن چیست؟

دارک وب چگونه کار می‌کند و خطرات آن چیست؟

  • کد خبر : 220375
  • 24 اردیبهشت 1 21:41
دارک وب چگونه کار می‌کند و خطرات آن چیست؟
دارک وب بخشی از اینترنت است که دسترسی به آن برای کاربران عادی ممکن نیست و حریم خصوصی افراد را به خطر می‌اندازد.

به گزارش شاخص،اینترنت یک شبکه بزرگ جهانی از سرورها، رایانه‌ها و دستگاه هاست که در دهه ۱۹۷۰ شروع به کار کرد. در سال ۱۹۸۹، تیم برنرز لی، شبکه جهانی وب (WWW) را در حین کار در سرن برای پاسخگویی به تقاضای اشتراک گذاری خودکار اطلاعات بین دانشمندان در دانشگاه‌ها و موسسات در سراسر جهان اختراع کرد. وب از آن زمان به رسانه ارتباطی غالب در اینترنت تبدیل شده و امروز ما از ظهور وب ۳.۰ صحبت می‌کنیم. وب اغلب به سه بخش وب سطحی، دیپ وب و دارک نت تقسیم می‌شود.

وب سطحی و دیپ وب

وب سطحی، همراه با دیپ وب، بخشی از اینترنت است که اکثر ما هر روز از آن استفاده می‌کنیم، مانند facebook.com یا kuenselonline.com که از طریق مرورگر‌های معمولی مانند Google Chrome یا Firefox قابل دسترسی است.

دیپ وب به بخشی از اینترنت اطلاق می‌شود که پشت در‌های بسته قرار دارد، مانند صفحات و پایگاه‌های داده که فقط برای کاربران مجاز در یک سازمان در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، آنچه در وب سایت آمازون به عنوان مشتری می‌بینید، وب سطحی است، اما پایگاه داده یعنی جایی که کارمند آمازون می‌تواند ببیند بخشی از دیپ وب است. داده‌ها و صفحات خصوصی شرکت ها، دانشگاه ها، کتابخانه ها، بیمارستان ها، دولت ها، سازمان‌های بین المللی و ... نیز بخشی از دیپ وب را تشکیل می‌دهند. دیپ وب تا حد زیادی بزرگترین بخش اینترنت است که تخمین زده می‌شود بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل وب جهانی را تشکیل دهد.

دارک وب

دارک وب چیست؟

برخلاف وب سطحی و دیپ وب، دارک وب بخش پنهان غیرقابل تنظیم از اینترنت است که فقط از طریق یک مرورگر خاص مانند مرورگر Tor قابل دسترسی است. وب سایت‌های تاریک را نمی‌توان با استفاده از موتور‌های جستجو مانند گوگل پیدا کرد. برخی از مردم دارک وب را به عنوان دیپ وب نیز می‌نامند، اما آن‌ها یکسان نیستند. دیپ وب تا زمانی که URL دقیق و اعتبار کاربر را داشته باشید از طریق مرورگر‌های معمولی قابل دسترسی است، اما این مورد برای دارک وب صدق نمی‌کند.

در حالی که شبکه‌های ناشناس دیگری وجود دارد، Tor بزرگترین و پرکاربردترین شبکه دارک وب است. هیچ سازمان، تجارت یا دولتی مسئول دارک وب یا قادر به اجرای قوانین آن نیست. دقیقاً به همین دلیل است که دارک وب معمولاً با فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط است.

ریشه‌های دارک وب

Tor به عنوان یک پروژه آزمایشی توسط وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. دولت شبکه Tor ناشناس و رمزگذاری شده را که مخفف "The Onion Router" است، ایجاد کرد تا از ارتباطات خود با جاسوسان محافظت کند. پلتفرم منبع باز به سرعت محبوب شد و دارک وبی را که امروز می‌شناسیم به وجود آورد. ناشناس بودن ارائه شده توسط این شبکه هم برای افراد آگاه به حریم خصوصی و هم برای مجرمان جذاب بود و به این دلیل است که به عنوان بستری برای مجرمان شهرت پیدا کرده است. با این حال، کارشناسان می‌گویند که دارک وب به عنوان یک فناوری فقط یک ابزار خنثی است که امکان ناشناس ماندن کاربران خودش را فراهم می‌کند. ناشناس بودن ارائه شده برای اهداف مثبت توسط روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر استفاده می‌شود، در حالی که توسط دیگران برای اهداف جنایی استفاده می‌شود.

دارک وب

دارک وب چگونه کار می‌کند؟

دارک وب با رمزگذاری ترافیک در چندین لایه و بازگرداندن آن از طریق شبکه‌ای از رایانه‌های تصادفی، ردیابی آدرس IP افراد را برای هرکسی دشوار می‌کند، که هریک لایه‌ای از رمزگذاری را قبل از ارسال آن به دستگاه بعدی حذف می‌کنند. رمزگذاری ترافیک در چندین لایه شبیه به لایه‌های متعدد پیاز است. از این رو، این پروژه "روتر پیاز" نامیده شد.

وب سایت‌های دارک وب کجا میزبانی می‌شوند؟

شبکه Tor به عنوان یک اتصال همتا به همتا کار می‌کند که از طریق سرویس‌های مخفی با استفاده از نرم افزار ویژه‌ای که رایگان در دسترس است، ارائه می‌شود. راه اندازی یک وب دارک وب برای هرکسی بسیار آسان به نظر می‌رسد. دارک وب را می‌توان در هر جایی میزبانی کرد، حتی روی سرور‌های ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب معمولی. اما ممکن است روی سرور‌های خصوصی میزبانی شوند تا مالک، کنترل کامل روی آن داشته باشد. وب‌سایت‌های دارک وب دارای آدرس‌هایی هستند که به.onion ختم می‌شوند، نه.com یا.bt و غیره.

دارک وب توسط هیچ موتور جستجویی مانند گوگل ایندکس نمی‌شود. از این رو نمی‌توان آن را جستجو کرد. شما باید آدرس وب سایت خاص (URL) را بدانید تا بتوانید از آن بازدید کنید.

فضای دارک وب

آیا جستجو در دارک وب خطرناک است؟

دارک وب توسط مجرمان برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند خرید و فروش مواد مخدر، پورنوگرافی کودکان، تروریسم، خرید و فروش سلاح‌های گرم، هک و فروش اطلاعات کاربری مانند اطلاعات کارت اعتباری و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی در سطح باز وب، افراد بی‌وجدان زیادی به دنبال قربانیان ساده لوح برای کلاهبرداری یا فریب دادن هستند. نیازی به پرداختن به جزئیات در مورد خطرات ارائه شده توسط دارک وب برای یک کاربر ناآگاه نیست.

دارک وب اطلاعاتی از قرارداد‌های اجتماعی که ارائه دهندگان وب سایت برای محافظت از کاربران در بقیه وب دنبال می‌کنند، ندارد. به گفته کارشناسان امنیت سایبری، کاربران می‌توانند به طور مرتب خود را در معرض برخی از انواع بدافزار مانند Keyloggers، بدافزار Botnet، Ransomware، بدافزار فیشینگ قرار دهند.

به نظر می‌رسد دارک وب مخصوصاً برای هکر‌ها برای فروش اطلاعات کاربری که از قربانیان خود دزدیده اند، محبوب است. تعداد نقض‌های داده‌ها هیچ کاهشی را نشان نمی‌دهد و در نتیجه تعداد زیادی سوابق افشا شده و اطلاعات شخصی در دسترس برای خرید در دارک وب است. به گفته یک کارشناس، مطالعات اخیر نشان داده که بیش از ۱۵ میلیارد اعتبار در حال حاضر در این قسمت از اینترنت موجود است و این تراکنش‌ها بین هکر‌ها و مجرمان سایبری همچنان به حملات سایبری و نقض‌های بیشتر دامن می‌زند. ارز انتخابی برای تراکنش‌ها در دارک وب، ارز‌های رمزنگاری شده، به ویژه بیت کوین است.

هکر

آینده دارک وب

از آنجایی که تمایل به حفظ حریم خصوصی در حال افزایش است، دارک وب هیچ نشانه‌ای از، از دست دادن جذابیت خود را نشان نمی‌دهد. در کمتر از دو دهه، این شبکه از یک پروژه مجزا که از ارتباطات ناشناس پشتیبانی می‌کند، به یک شبکه بزرگ غیرقانونی تبدیل شده است. مشخص نیست که آینده دارک وب چیست، اما به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها ناپدید شود.

منبع: kuenselonline

انتهای پیام/1100

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220375

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.