تاریخ : 01 اردیبهشت 3 17:30
3
آلودگی هوا، عامل مرگ بیش از ۹ میلیون نفر در سال

آلودگی هوا، عامل مرگ بیش از ۹ میلیون نفر در سال

  • کد خبر : 220517
  • 02 خرداد 1 18:19
آلودگی هوا، عامل مرگ بیش از ۹ میلیون نفر در سال
نتایج یک مطالعه نشان داده است که آلودگی هوا سالانه ۹ میلیون نفر را می‌کشد.

به گزارش شاخص،

به گفته تیمی از دانشمندان، افزایش آلودگی هوای بیرون و مسمومیت با سرب از سال ۲۰۱۵ سالانه عامل مرگ ۹ میلیون نفر بوده است که این مسئله پیشرفت ناچیز در مبارزه با آلودگی در سراسر جهان را تضعیف می‌کند.

بر اساس تجزیه و تحلیل دانشمندان از داده‌های مربوط به میزان مرگ و میر جهانی و سطوح آلودگی، آلودگی هوا ناشی از فرآیند‌های صنعتی و شهرنشینی باعث افزایش ۷ درصدی مرگ و میر ناشی از آلودگی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ شده است.

ریچارد فولر یکی از نویسندگان این مطالعه و رئیس سازمان جهانی غیرانتفاعی Pure Earth، گفت: برخلاف تغییرات آب و هوایی، مالاریا و اچ آی وی، ما تمرکز زیادی روی آلودگی محیطی نداریم.

برآورد‌ها در نسخه قبلی این مطالعه که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نشان داد که تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی سالانه به حدود ۹ میلیون نفر یا از هر شش مرگ یک نفر در سراسر جهان می‌رسد. هزینه‌هایی که بر اقتصاد جهانی نیز تحمیل می‌کند به ۴.۶ تریلیون در سال افزایش یافته است.

اثرات آلودگی سواحل بر محیط زیست چیست؟

در مطالعه اخیر که در Lancet Planetary Health منتشر شده است، محققان داده‌های سال ۲۰۱۹ را از یک مطالعه دانشگاه واشنگتن که قرار گرفتن در معرض آلودگی را مطالعه و خطر مرگ ناشی از آن را محاسبه می‌کند، تجزیه و تحلیل کردند.

مطالعه اخیر به طور خاص بر روی علل آلودگی متمرکز بوده و آلاینده‌های سنتی مانند سیگار کشیدن یا فاضلاب را از آلاینده‌های مدرن‌تر مانند آلودگی هوا به دلیل صنعت و مواد شیمیایی سمی جدا کرده است.

محققان به این نتیجه رسیده اند که مرگ و میر ناشی از آلاینده‌های سنتی در سطح جهانی کاهش یافته است، اما همچنان یک مشکل بزرگ در آفریقا و برخی دیگر از کشور‌های در حال توسعه باقی مانده است.

داده‌های تنظیم‌شده برای محاسبه تاثیر آلودگی نشان داده است که آب آلوده، خاک و هوای ضعیف داخلی عواملی بودند که چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و نیجر را به کشور‌هایی با بیشترین مرگ و میر مرتبط با آلودگی تبدیل کرده است.

برنامه‌های دولت برای کاهش آلودگی هوای داخل ساختمان و بهبود سلامت عمومی باعث کاهش مرگ و میر در سایر نقاط می‌شود. در همین حال، در سال ۲۰۱۶، دولت هند پیشنهاد جایگزینی اجاق‌های هیزمی با اتصالات گاز را آغاز کرد.

راشل کوپکا مدیر اجرایی اتحادیه جهانی سلامت و کنترل آلودگی در نیویورک، می‌گوید که مرگ و میر ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های مدرن مانند فلزات سنگین، مواد شیمیایی کشاورزی و انتشار سوخت‌های فسیلی "به طور قابل توجهی در حال افزایش است که از سال ۲۰۰۰، ۶۶ درصد افزایش یافته است.

محققان تاکید کرده اند که برخی از پایتخت‌های بزرگ از جمله بانکوک، پکن و مکزیکوسیتی تا حدی در مبارزه با آلودگی هوای فضای باز موفق بوده‌اند، اما در شهر‌های کوچک‌تر میزان آلودگی هنوز بالا است.

این مطالعه فهرستی از ۱۰ کشور با بالاترین گزارش مرگ و میر ناشی از آلودگی را بر اساس نتایج تنظیم شده برای محاسبه آلودگی تهیه کرده است. این کشور‌ها به ترتیب عبارتند از چاد، جمهوری آفریقای مرکزی، نیجر، جزایر سلیمان، سومالی، آفریقای جنوبی، کره شمالی، لسوتو، بلغارستان و بورکینافاسو.

منبع: اسکای نیوز

انتهای پیام/1100

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220517

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.