تاریخ : 10 فروردین 3 00:05
3
با کسی که سوء‌پیشینه خانوادگی دارد ازدواج کنیم؟

با کسی که سوء‌پیشینه خانوادگی دارد ازدواج کنیم؟

  • کد خبر : 220519
  • 02 خرداد 1 18:22
با کسی که سوء‌پیشینه خانوادگی دارد ازدواج کنیم؟
دختران و پسران زیادی هستند که باوجود داشتن ویژگی‌های خوب، قربانی سوءپیشینه کیفری عضوی از خانواده‌شان می‌شوند.

به گزارش شاخص،نقش خانواده‌ها در ازدواج بسیار پراهمیت بوده و هرگز قابل‌حذف نیست. خیلی از دختران و پسران، داشتن خانواده اصیل را معیار مهم برای ازدواج قرار می‌دهند. حقیقت این است که در جامعه کنونی معنای دقیقی از اصالت وجود ندارد و هرکس با توجه به شرایط خود تعریفی برای اصالت دارد. برخی اصالت را در تحصیلات خانوادگی تعبیر می‌کنند، برخی در ثروتمند بودن و عده‌ای هم‌مذهبی و معتقد بودن را ملاک اصل و نصب می‌دانند.

اصیل در لغت به معنای ریشه‌دار و نجابت خانوادگی است و در اصطلاح، اصیل اشاره به داشتن یک پدر و مادر و صد البته گذشته خانوادگی خوب دارد.

به اعتقاد بیشتر کارشناسان و مشاوران، در ازدواج علاوه بر کفویت و تناسب خانوادگی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و سیاسی، اصالت خانوادگی نیز باید موردتوجه قرار بگیرد، اما گاهی برخی از دختران و پسران باوجود داشتن ویژگی‌های خوب، تنها به علت داشتن سوءپیشینه یکی از اعضای خانواده برچسب بی‌اصالتی می‌خورند و خودشان را برای همیشه از ازدواج محروم می‌کنند. برای بررسی این موضوع با دکتر مجید محمودی مظفر، روانشناس، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و رئیس انجمن هماهنگی مراکز تخصصی ازدواج و خانواده کشور به گفتگو پرداختیم.

آیا محروم شدن از ازدواج به خاطر سوءپیشینه عضوی از خانواده تصمیم درستی است؟

علاوه بر تناسب فرهنگی و اقتصادی، پیشینه خانوادگی تأثیر زیادی در موفقیت ازدواج دارد. ازاین‌رو، اگرچه سوءپیشینه یکی از اعضای خانواده در ازدواج فرد بی‌تأثیر نیست، اما اینکه فردی به این دلیل خودش را از ازدواج محروم کند، تصمیم به‌شدت غلطی است. فرد باید بپذیرد خطا‌های عضوی از خانواده‌اش بر عهده او نیست و یا او نقشی در آن خطا یا جرم نداشته است؛ بنابراین نباید خودش را به خاطر اشتباه دیگران از ازدواج محروم کند.

محروم شدن از ازدواج به خاطر سوءپیشینه عضوی از خانواده نشان‌دهنده عزت‌نفس پایین فرد است. این افراد غالباً با محروم کردن خودشان از ازدواج یک خشم به‌شدت عجیبی نسبت به خانواده خصوصاً فرد خطاکار پیدا می‌کنند که این امر اوضاع را بدتر کرده و بر روی روابط خانوادگی نیز تأثیر منفی می‌گذارد. توصیه می‌کنم برای آنکه به‌طرف مقابلتان اطمینان دهید که شخصیت شما جدای از فضای حاکم بر خانواده‌تان است روی مهارت‌ها و خصوصیات اخلاقی خودتان کارکنید و به دنبال وجهه اجتماعی مثبتی برای خود در جامعه باشید.

چنین فردی باوجود پیشینه منفی عضوی از خانواده چطور می‌تواند ازدواج موفقی داشته باشد تا بعداً مورد تحقیر و سرزنش طرف مقابل قرار نگیرد؟

عدم سوءپیشینه خانوادگی لزوماً به معنای داشتن ازدواج موفق نیست. خیلی از خانواده‌ها سوءپیشینه ندارند، اما مگر همه آن‌ها ازدواج‌های موفقی دارند؟! خیر. راز و رمز‌های یک ازدواج موفق در خیلی از مواقع برمی‌گردد به مهارت‌های زندگی کردن. چنانچه فرد مهارت‌های زندگی مشترک را بداند حتی باوجود پیشینه منفی عضوی از خانواده‌اش می‌تواند ازدواج موفقی را رقم بزند. همچنین یکی از نکات مهم برای ازدواج موفق در این شرایط خاص صداقت و شفافیت در بیان حقایق است. اگر فرد در مراحل خواستگاری همه‌چیز را شفاف برای طرف مقابل توضیح دهد، مشکلی به وجود نخواهد آمد. دقت کنید لازم نیست در همان جلسه اول این موضوع را مطرح کنید چراکه در همان ابتدابه‌ساکن منجر به مخالفت طرف مقابل و خانواده‌اش می‌شود. بعد از دیدار و آشنایی اولیه و قبل از ایجاد وابستگی بین طرفین، می‌توانید موضوع سوءپیشینه عضو خانواده‌تان را مطرح کنید. چنانچه فرد این موضوع را در مراحل پایانی خواستگاری و بعد از ایجاد وابستگی بیان نماید، احتمال این وجود دارد تا طرف مقابل به دلیل علاقه و وابستگی این فرد را انتخاب کند، اما بعد‌ها فرد مورد سرزنش و تحقیر قرار خواهد گرفت.

آیا ازدواج با فردی که پیشینه خانوادگی خوبی ندارند، عاقلانه است؟

سوءپیشینه یکی از اعضای خانواده دلیل برنداشتن اصالت خانوادگی فرد نیست بلکه باید علت سوءپیشینه را بررسی کرد و در رابطه با خانواده تحقیقات لازم را انجام داد. ممکن است پدر خانواده به دلیل جرائم مالی در زندان باشد، اما جرائم مالی می‌تواند اختلاس باشد یا قرض و ورشکستگی؛ لذا با تحقیق به‌راحتی می‌توان فهمید که علت سوءپیشینه عضوی از خانواده طرف مقابل چه بوده است. همچنین باید بررسی شود که سوءپیشینه در خانواده به چه مقدار بوده و چند نفر از اعضای خانواده درگیر جرم و خطا بوده‌اند. اگر جرم در خانواده موردی باشد، این امر باید موردبررسی قرار بگیرد که آیا آن جرم بر روی خانواده هم تأثیرگذار بوده یا خیر. گاهی یک خانواده‌ای بسیار خوب هستند، اما یکی از فرزندان به دلیل ضعف اعتمادبه‌نفس به مصرف مواد مخدر گرایش پیداکرده، این به معنای سوءپیشینه خانوادگی قلمداد نمی‌شود. در این صورت عاقلانه این است که بررسی و تحقیق در این ازدواج با صرف وقت و دقت بیشتری انجام شود.

در این نوع ازدواج تعاملات خانوادگی باید بیشتر باشد و در رفت‌وآمد‌ها به نکات ریز ارتباط خانوادگی مثل احترام به بزرگ‌تر، ادبیات خانواده و... دقت کنید.

آیا نحوه تحقیق و مدت‌زمان آشنایی در این ازدواج با ازدواج معمولی متفاوت است؟

تحقیق و مدت‌زمان آشنایی در این ازدواج به‌صرف زمان بیشتری نیاز دارد و باید از همسایه‌ها، محل کار والدین و اطرافیان پرس‌وجو شود تا مشکل بزرگ‌تری وجود نداشته باشد. همچنین در رابطه با سوءپیشینه عضو خانواده باید اطلاعات کافی به دست آورد مثلاً علت ورشکستگی، علت فوت و... باید از طرف مقابل پرسیده شود. گاهی فرد می‌گوید پدرم فوت کرده، اما بعداً مشخص می‌شود که اعدام‌شده است یا علت ورشکستگی ممکن است اعتیاد، قماربازی، اختلال در نظام بانکی و... باشد.

توصیه می‌کنم در این ازدواج حتماً به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید. ممکن است بعضی سؤالات اصلاً به ذهنتان نرسد که بپرسید، اما مشاور با پرسیدن سؤالات جزئی می‌تواند اطلاعات خوبی به دست آورده و به تصمیم‌گیری شما کمک کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/1100

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220519

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.