تاریخ : 10 فروردین 3 12:53
3
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان:

مشکلات سایت پسماند محمدآباد مرتفع می‌شود

  • کد خبر : 220618
  • 18 خرداد 1 14:05
مشکلات سایت پسماند محمدآباد مرتفع می‌شود
مهران شنتیایی با اشاره به فنس کشی سایت محمدآباد گفت: تبدیل زباله به انرژی پاک هم در این سایت مد نظر است که با تحقق آن بخش قابل توجهی از مشکلات سایت و پسماند استان حل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، مهران شنتیائی در نشست خبری هفته محیط زیست که ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل محیط زیست قزوین برگزار شد، با اشاره به استعلام یکهزار و ۴۳۶ مورد برای ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی در استان اظهار کرد: در مجموع با ۸۷۵ مورد احداث موافقت و با ۱۱۳ مورد که با ضوابط استقرار مغایرت دارد مخالفت شده است.

وی با بیان اینکه با ۵۹ مورد بهره‌برداری از واحد صنعتی مخالفت شده است، افزود: از ۳۸۹ واحد صنعتی که با بهره‌برداری آن موافقت شده 6 مورد مربوط به واحدهای صنعتی بزرگ بوده است. 

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست قزوین گفت: واحدهایی که از نظر آلایندگی مشکل‌ساز نیستند در رده یک قرار می‌گیرند و می‌توانند در شهر مستقر شوند اما واحدهای صنعتی سنگین که نیازمند گزارش ارزیابی زیست محیطی هستند در رده هفتم قرار دارند و باید خارج از محدوده شهر مستقر شوند‌.

این مسئول با اشاره به پایش ۲ هزار و ۶۴۶ واحد صنعتی فعال در طول سال گذشته ابراز کرد: از ۵۴۶ مورد پایشی که در بخش فاضلاب انجام شده ۱۸۱ مورد استانداردهای لازم را داشتند و برای مابقی که مطابق با استاندارد نبودند اخطاریه و برای برخی نیز ارجاع به مراجع قضایی صورت گرفته است.

صدور ۶۸۰ اخطاریه برای واحدهای صنعتی متخلف استان

شنتیایی ادامه داد: در سال گذشته از دودکش واحدهای صنعتی که در بحث آلایندگی هوا مشکل داشتند نمونه برداری و ۶۸۰ مورد اخطاریه برای واحدهای تولیدی استان صادر شده است.

وی عنوان کرد: مجموعا ۵۸ واحد آلاینده در استان شناسایی شده که نیروگاه شهید رجایی از جمله آن‌ها است و باید یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی به صندوق دولت پرداخت کنند.

شنتیایی با بیان اینکه نیروگاه شهیدرجایی روزانه ۶ میلیون لیتر مازوت می‌سوزاند، تاکید کرد: با پیگیری‌های سازمان محیط زیست و دادستان این میزان به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و نیروگاه باید در ابتدای تیرماه تمام سوخت را به گاز تبدیل و از هیچگونه مازوتی استفاده نکند.

مشکلات سایت پسماند محمدآباد مرتفع می‌شود

این مسئول افزود: محل سایت پسماند محمدآباد مجوزهای سازمان محیط زیست را برای ورود ۳۵۰ تن زباله در روز دریافت کرده اما با ورود بار ۷۰۰ تنی زباله به این سایت دچار مشکلاتی شده‌ایم.   

شنتیایی در ادامه گفت: در جلساتی که با نمایندگان و مسئولین استان انجام گرفت بحث‌های مطالعاتی مطرح شد تا از حجم دپوی زباله سایت مصرف بهینه شود به این صورت که برای مثال با راه اندازی خط پردازش کمپوست میزان شیرابه تولید شده در سایت محمدآباد تا هشت برابر کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به فنس کشی سایت محمدآباد عنوان کرد: تبدیل زباله به انرژی پاک هم در این سایت مد نظر است که با تحقق آن بخش قابل توجهی از مشکلات سایت و پسماند استان حل خواهد شد.

این مسئول تاکید کرد: همه پسماندها باید از طریق سامانه جامع محیط زیست انسانی ثبت شوند تا پروسه انتقال آنها صورت گیرد و در غیر اینصورت این کار رخ نمی‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: استقرار واحدهای صنعتی آب‌بر باتوجه به فرونشست و افت منابع زیرزمینی ممنوع شده که صنایع فولادی ازجمله آن‌ها هستند.

قزوین سرریز واحدهای آلاینده سایر استان‌ها

این مسئول با بیان اینکه یک سوم واحدهای تصفیه دوم روغن در قزوین قرار دارد، تصریح کرد: این یعنی قزوین بهترین زمین‌های خود را در اختیار واحدهایی قرار داده که استان تهران و البرز آن‌ها را نپذیرفته‌اند یا به عبارتی استان قزوین با داشتن ۸۰ واحد صنعتی تصفیه دوم سرریز واحدهای آلاینده سایر استان‌هاست.

وی ابراز کرد: سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین، آبیک و البرز مستقر است که نتایج پایش آن‌ها به طور آنلاین در دسترس همشهریان قرار می‌گیرد و همچنین 6 میلیارد از اعتبار سفر رئیس جمهور به استان برای تجهیز این سامانه‌ها تخصیص خواهد یافت.

شنتیایی با اشاره به علل آلودگی هوای آبیک گفت: نیروگاه شهید رجایی در صورت استفاده از مازوت اولین عامل و تالاب الله آباد هم دومین عامل منشا آلودگی هوا در شهرستان آبیک هستند که باتوجه به کاهش بارندگی‌ها تاثیر دشت بر آلودگی‌ها افزایش پیدا کرده است. 

این‌ مسئول ادامه داد: باتوجه به اینکه کارخانه سیمان آبیک یکی از علل اصلی آلودگی این شهرستان است درحال رایزنی هستیم تا درصورت امکان این واحد جزو حوزه استحفاظی استان قزوین قرار گیرد و همچنین دریافت عوارض آلایندگی را برای شهرهایی که تحت تاثیر آلایندگی واحدهای صنعتی هستند تصویب کنیم.

۸ و نیم درصد از مساحت استان حفاظت شده است

وی عنوان کرد: در استان قزوین سه منطقه حفاظت شده باشگل با ۲۴ هزار و ۳۹۹ هکتاار، الموت با ۵۶ هزار و ۱۷۳ هکتار و طارم با ۱۴۸ هزار و ۲۴۶ هکتار وجود دارد که ۸ و نیم درصد مساحت کل استان به زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری اختصاص یافته و حدود ۵۰ محیط بان به صورت شبانه‌روزی حفاظت از آن را بر عهده گرفته‌اند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست قزوین عنوان کرد: در سال گذشته ۲۳۳ متخلف محیط زیستی با مجموع ۱۸۵ تخلف دستگیر شده است.

وی افزود: همچنین ۳۴ مورد سلاح غیرمجاز، یک مورد اسلحه جنگی، ۲۶ صید غیرمجاز، ۱۰۴ لاشه پرنده، ۱۳۲ شکار پستانداران و ۵۸ شروع به شکار کشف شده که نشان دهنده افزایش تخلفات محیط زیستی و شکار است.

این مسئول در پایان با اشاره به ضرورت وجود نگرش تخصصی در سمن‌ها بیان کرد: اکنون ۲۸ تشکل زیست محیطی در استان قزوین فعالیت دارند که تعدادی از آن‌ها درحال اخذ مجوز هستند.

انتهای پیام/1003/د
 
منبع: صبح قزوین
لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220618

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.