تاریخ : 01 اردیبهشت 3 07:12
3
سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قزوین:

۲۸ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در قزوین فعالیت دارند/ بیش از ۸هزار معتاد در استان خدمات درمانی دریافت کردند

  • کد خبر : 220693
  • 28 خرداد 1 12:55
۲۸ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در قزوین فعالیت دارند/ بیش از ۸هزار معتاد در استان خدمات درمانی دریافت کردند
علی دهباشی‌پور بیان کرد: دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد استان قزوین طی سال گذشته در حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد با فعالیت ۲۸ مرکز به هشت هزار و ۱۴۱ نفر خدمات ارائه کرده است.

علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: دفتر اعتیاد بهزیستی استان قزوین در راستای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب با همکاری موسسات دارای مجوز از بهزیستی، خدمات مختلفی را به جامعه هدف و عموم مردم ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور افزود: اجتماع محور رویکردی است در پیشگیری که در آن همه فرایند مداخله پیشگیری شامل تعیین مشکل، نیازسنجی، اولویت‌بندی، تعیین عوامل خطر، مداخله، پایش و ارزشیابی انجام می‌شود.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که بر اساس الگوهای محیطی-اجتماعی از طریق کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی به صورت همه جانبه طراحی می‌شود.

وی عنوان کرد: برای اجرای این طرح با موسسات قراردادی منعقد شده و سپس در محلات شهری و روستایی، محیط کار و محیط آموزشی اجرا می‌شود.

دهباشی‌پور بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ موسسه فعال در ۳۹ محیط شهری و ۱۰ محیط روستایی استان قزوین فعال هستند.

فعالیت ۴۹ گروه اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در استان قزوین

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای درمان اعتیاد گفت: سازمان بهزیستی کشور باتوجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت محقق ساختن رفاه اجتماعی و پیشبرد راهبردهای توسعه‌ای و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، اقدام به تاسیس مراکز اقامتی در جهت ساماندهی بیماران متقاضی درمان و متجاهرین کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی مراکز اقامتی با مشارکت تیم بهبود و گروه‌های همتا و خودیار که معتادان بهبود یافته هستند، متمرکز است و خدمات آن توسط تیم بهبود که شامل مسئول فنی، روانشناس، مددکار اعتیاد و مددیار خانواده است ارائه می‌شود.

وی ابراز کرد: دفتر درمان اعتیاد خدماتی از قبیل پرداخت کمک هزینه درمان به معتادین نیازمند و پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به معتادین پاک شده را ارائه می‌کند.

دهباشی‌پور بیان کرد: هم اکنون ۱۴ مرکز بهبودی اقامتی میان مدت مخصوص آقایان، یک مرکز مختص بانوان و یک مرکز جامع درمان اعتیاد دارای مجوز و تحت نظارت بهزیستی در استان قزوین فعال بوده که اولین مرکز بهبودی اقامتی میان مدت در استان طی سال ۸۶ شروع به فعالیت کرده است.

وی عنوان کرد: از اقدامات دیگر دفتر اعتیاد در جهت پیشگیری و درمان اعتیاد و کاهش آسیب مواردی همچون دادگاه درمان مدار است و بدین شکل ساماندهی و یکپارچگی نظام مدیریت معتادان بی‌سرپناه سخت در دسترس و متجاهر از طریق اجرای طرح دادگاه درمان مدار در استان قزوین در دست اجراست.

وجود ۳ مرکز سرپناه شبانه در استان قزوین

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: در این رویکرد درمانی تامین فضای عمومی امن و رضایت عمومی جامعه با حفظ کرامت انسانی معتادان بی‌سرپناهِ سخت در دسترس و فراهم نمودن زمینه ارائه خدمات متناسب و استاندارد به معتادان در راستای کاهش آسیب و درمان دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: تیم مستقر در دادگاه درمان مدار پس از پذیرش بیمار با معرفی توسط نیروی انتظامی، پرونده‌های لازم درمانی را تشکیل داده و با دستور قاضی مستقر در دادگاه وی را به مراکز درمانی تحت نظارت سازمان بهزیستی ارجاع می‌دهند.

دهباشی‌پور با اشاره به اقدامات انجام شده برای توانمندسازی معتادان گفت: سازمان بهزیستی کشور به منظور اجرای برنامه‌های بازتوانی و حمایت‌های پس از ترخیص اقدام به تأسیس و راه‌اندازی مراکز توانمند سازی، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: مراکز توانمندسازی، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی مرکزی برای استفاده افرادی است که برنامه درمان مواد و الکل مخدر را به اتمام رسانده و نیاز به مکانی دارند که به صورت شبانه‌روزی در آنجا اقامت کنند.

خدمات دهی۹ مرکز کاهش آسیب در سطح استان قزوین

این مسئول تصریح کرد: مرکز توانمندسازی، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی موظف است شرایط ارتقاء شغلی جامعه هدف خود را تا زمان پیدا کردن محل زندگی دائمی و شغل فراهم کند.

وی عنوان کرد: مرکز مداخلات اجتماعی بعد از درمان اعتیاد، محیطی امن و کاملا عاری از مواد و الکل بوده و این افراد به مدت ۴ ماه یا ۱۲۰روز اقامت شبانه‌روزی به صورت رایگان در این مراکز دارند.

دهباشی‌پور اضافه کرد: در این مدت فرد موظف است اقدامات لازم جهت ارتقاء مهارت‌های شغلی و جستجوی شغل، بازگشت به کار و جستجوی سرپناه یا مسکن و بازگشت به خانواده را انجام دهد و بهینه است که مقدمات اشتغال و حرفه‌آموزی مراجعان در مرکز شکل گیرد.

وی عنوان کرد: هزینه‌های اقامت ضروری افراد در مراکز توانمندسازی از طریق سازمان بهزیستی کشور به صورت یارانه یا خرید خدمت به صورت سالیانه به مرکز پرداخت می‌شود و بر این اساس راه‌اندازی مرکز اشتغال و آموزش حرفه خیاطی در این مرکز انجام پذیرفته و مورد تایید است.

فعالیت ۲۸ مرکز در حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قزوین در مورد فعالیت مراکز سرپناه شبانه یا شلتر عنوان کرد: سال ۹۲ مکانی به منظور کاهش آسیب و اسکان موقت و شبانه معتادان با رفتارهای پرخطر و بی‌خانمان راه‌اندازی شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳ مرکز سرپناه شبانه در استان قزوین فعالیت داشته و هر شب ۳۰ نفر در این مراکز خدماتی نظیر استحمام، یک وعده غذای گرم و پک بهداشتی دریافت می‌کنند.

این مسئول در ادامه بیان کرد: دفتر اعتیاد استان قزوین طی سال گذشته در حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد با فعالیت ۲۸مرکز فعال شامل ۱۶ مرکز بهبود و بازتوانی، ۸ مرکز کاهش آسیب، یک مرکز باشگاه مثبت، یک مرکز جامع و بازتوانی اعتیاد، دو مرکز توانمندسازی و جامعه پذیری به تعداد ۸ هزار و ۱۴۱ نفر خدمات ارائه کرده است.

انجام بیش از ۳ هزار تست اچ آی وی در سال گذشته

دهباشی‌پور از درمان اعتیاد ۵ هزار و ۹۴۱ نفر در مرکز بهبود و بازتوانی استان طی سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در مراکز کاهش آسیب و پاتوق‌های معتادان به یک هزار و ۸۰۵ نفر خدمات کاهش آسیب اعتیاد ارائه شد.

وی با اشاره به جزئیات فعالیت‌های انجام شده گفت: سال گذشته خدمات متنوعی برای جامعه هدف انجام شد که از جمله آن ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در پاتوق‌های استان توسط موبایل ون به تعداد ۴۴۱ نفر، ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در مراکز دی آی سی به ۴۴۲ نفر، ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در ایستگاه‌های کاهش آسیب یا کانکس به ۵۷۳ نفر، ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در مراکز سرپناه شبانه به تعداد ۱۶۸ نفر و ارائه خدمات تیم سیار مستقل به تعداد ۱۸۱ نفر است.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: همچنین در ۲مرکز توانمندسازی زنان و مردان استان قزوین جهت آماده‌سازی و برگشت به بستر جامعه و خانواده به ۹۵معتاد بهبودیافته خدمات لازم ارائه شد.

وی در پایان گفت: سال گذشته از ۳ هزار و ۱۷۷ نفر تست HIV در مراکز انجام شد که از این تعداد خوشبختانه فرد مبتلا به ایدز شناسایی نشده است.

انتهای پیام/1003/د

لینک کوتاه : https://shakheskhabar.ir/220693

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.